GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, May 9, 2014

Penjawat awam wajar jadi perujuk dasar kerajaan, isu semasa


ARKIB : 07/05/2014
Mohamad Hasan (tengah) bergambar bersama pegawai serta kakitangan kerajaan
pada Majlis Anugerah Khidmat Cemerlang 2013 Pentadbiran Kerajaan Negeri
Sembilan di Klana Resort, Seremban, semalam. - UTUSAN/Abd Razak Aid
SEREMBAN 6 Mei - Penjawat awam di negeri ini wajar menjadi perujuk yang baik terutama dalam hal berkaitan isu-isu semasa dan dasar kerajaan agar pemahaman yang betul dapat diberikan kepada rakyat.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, untuk itu penjawat awam perlu mempunyai ilmu yang banyak, faham setiap isu dibangkitkan serta tahu dengan mendalam apa juga dasar dibawa oleh kerajaan pada waktu ini.

“Kita hendaklah membetulkan pemahaman silap yang dibawa pihak tidak bertanggungjawab dan me­nerangkannya dengan cara berilmu supaya rakyat benar-benar faham terhadap apa juga isu dan dasar berke­naan,'' katanya di sini hari ini.

Mohamad berucap dalam majlis Anugerah Khidmat Cemerlang 2013 Pentadbiran Kerajaan Negeri Sembilan di sini hari ini.

Yang turut hadir, Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mat Ali Hassan dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Dr. Awaludin Said.

Memberi contoh isu cukai barangan dan perkhidmatan (GST) Mohamad berkata, penjawat awam perlu memahami dan bersedia untuk memberikan penerangan yang betul apabila ditanya oleh orang ramai.

“Begitu juga dalam soal Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) dan soal mengapa Malaysia perlu menyertainya, ini perlu diberikan penjelasan dan untuk itu, penjawat awam perlu ada ilmu dan banyak membaca,'' tegas beliau.

Dalam pada itu, beliau juga memberitahu, untuk terus cemerlang, setiap penjawat awam di negeri ini harus keluar daripada kepompong kerja konvensional kerana berada dalam era teknologi memerlukan mereka bekerja dengan efisien.

“Saya lihat sejak tahun 2004 hinggalah sekarang, peralihan itu sudah pun berlaku dan pada hari ini, Negeri Sembilan semakin dihormati kerana kecekapan penjawat awam, selain kerancakan pemba­ngunan, kestabilan kewangan, minat pelaburan dan kecemerlangan pendidikan.

“Inilah hasil kerja yang sudah terbongkar selepas sekian lama dipendam dengan gerak kerja yang tersusun. Kita laksanakan dengan berhemah, mesra kepada semua malah perancangan dibuat dengan teliti hasilnya kini, Negeri Sembilan bukan sahaja dikenali dalam banyak perkara, tetapi juga sebagai lubuk pengembangan ekonomi yang kian dikenali dunia," katanya.

Kata Mohamad lagi, penjawat awam adalah nadi kepada semua kejayaan tersebut dan mereka perlu sentiasa peka dengan permasalahan rakyat kerana pembangunan yang rancak sahaja tidak akan menggembirakan jika ada yang tercicir atau terpinggir.

“Dengan dasar jaringan keselamatan sosial dan unit pemantau permasalahan rakyat, usaha ini sudah pun menjadi contoh yang baik dalam pelaksanaannya, malah kerajaan negeri melalui rizab kewangan yang kukuh akan menyalurkannya kembali untuk mensejahterakan rakyat dan perkara inilah menjadi keutamaan,'' ujar beliau.

Pada majlis tersebut, seramai 529 orang daripada 6,612 penjawat awam dalam negeri ini menerima anugerah kecemerlangan bagi tahun 2013 daripada Mohamad.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment