ARKIB : 23/07/2012
JAMINAN kerajaan untuk tidak
melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sehingga sistem percukaian
itu diterima rakyat merupakan satu pengumuman yang sangat dialu-alukan kerana
ia masih baru di negara ini dan rakyat juga masih kurang mempunyai kefahaman
menyeluruh mengenainya.
Bagaimanapun, bagi mereka yang
pernah melawat ke negara-negara luar yang telah melaksanakan cukai ITU yang
dikenali juga sebagai VAT (cukai nilai tambah), perkara itu bukan satu yang
asing kerana pelaksanaan GST atau VAT telah memberi kelebihan kepada mereka
sebagai pembeli ketika membeli-belah di negara-negara tersebut.
Ini kerana sebagai pelancong,
mereka diberi pengecualian GST/VAT terhadap barangan yang dibeli dan boleh
menuntut barangan balik GST/VAT dari pejabat kastam di lapangan-lapangan
terbang negara berkenaan.
Pelaksanaannya di kebanyakan
negara di seluruh dunia itu membuktikan sistem percukaian ini lebih baik kerana
ia membabitkan percukaian yang lebih menyeluruh dalam sistem pengeluaran
sesuatu barangan berbanding dengan sistem cukai sedia ada yang hanya
membabitkan pembeli akhir.
GST/VAT diperkenalkan di Perancis
pada 1954 oleh Maurice Lauré untuk mengganti sistem yang sangat bergantung
kepada cukai yang tidak menentu berdasarkan jualan bagi menyeimbang dengan sistem
cukai pendapatan yang tidak begitu berkesan.
Kini lebih 140 negara di seluruh
dunia melaksanakan GST atau VAT kerana ia merupakan sistem percukaian yang
menjadi antara penyumbang terbesar atau penyumbang kedua terbesar kepada
pendapatan negara kerana cukainya lebih menyeluruh dan tidak hanya dikenakan ke
atas pengguna akhir barangan.
Pelaksanaan sistem percukaian ini
didapati tidak membebankan pengguna seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak
dan sebagai contoh di Australia yang telah melaksanakan GST pada 2000, kadar
cukai pendapatan peribadi, cukai perbankan, cukai pemborong persekutuan dan
beberapa cukai minyak mengalami pengurangan yang seterusnya menyebabkan rakyat
negara itu tidak membayar apa-apa tambahan cukai.
Walaupun terdapat pihak-pihak di
negara itu mendakwa kesan negatif daripada pelaksanaan GST seperti dikatakan
sektor hartanah terkena tempiasan GST selepas harga rumah naik lapan peratus
tetapi keadaan sebenarnya adalah kenaikan itu disebabkan daripada peningkatan
permintaan tinggi sektor hartanah dari tahun 2002 hingga 2004.
Di Australia juga, beberapa
barangan dan perkhidmatan adalah bebas GST dan antara barangan itu ialah
makanan, pendidikan, kesihatan, eksport, aktiviti-aktiviti kebajikan, penjagaan
kanak-kanak dan perkhidmatan keagamaan.
Kanada yang memperkenalkan GST
pada 1991 bagi menggantikan cukai jualan pengeluar juga tidak mengenakan GST
pada barangan seperti barangan runcit, sewa kediaman, perkhidmatan perubatan
dan perkhidmatan kewangan.
Di negara itu, barangan eksport juga
dikecualikan cukai dan individu yang berpendapatan rendah boleh mendapatkan
rebat GST yang melibatkan pelepasan cukai individu.
Manakala di New Zeland yang
memperkenalkan GST pada 1986, kesemua jenis produk makanan dikenakan kadar
cukai yang sama tetapi ia memberi pengecualian kepada beberapa jenis aktiviti
seperti kadar sewa kediaman, keluli tertentu, perkhidmatan kewangan dan
sumbangan.
Mengikut undang-undang negara
itu, kesemua harga barangan mesti dikenakan GST, kecuali perniagaan yang
berasaskan aktiviti pemborong berasaskan pelanggan.
Bagi negara-negara Kesatuan
Eropah, GST dikenali sebagai 'output VAT' (cukai output kepada pengeluar) dan
'input VAT' (cukai yang dibayar syarikat selepas menerima barangan). Syarikat
yang layak boleh menuntut kembali pembayaran cukai daripada kerajaan.
Berdasarkan pelbagai kaedah
percukaian GST atau VAT yang dilaksanakan di lebih 140 negara di seluruh dunia
itu, Malaysia telah menjalankan kajian mendalam mengenai kesan pelaksanaannya
kepada rakyat, syarikat dan kedudukan kewangan negara.
Bagi kerajaan, pelaksanaan GST
sekitar 4 peratus dijangka mampu menjana perolehan tambahan sebanyak RM1 bilion
setahun yang seterusnya wang itu boleh digunakan untuk pelbagai projek
pembangunan bagi faedah rakyat.
Bagi rakyat pula, mereka boleh
mendapat manfaat serta-merta daripada pelaksanaan GST kerana dapat menikmati
harga lebih murah untuk pelbagai jenis barang, terutama barangan keperluan dan
berkaitan makanan.
Sebagai contoh, rakyat hanya
perlu membayar GST empat peratus ketika menjamu selera di restoran makanan segera
berbanding cukai perkhidmatan yang lebih tinggi dikenakan sekarang.
Kos perniagaan juga berkurangan
selepas GST menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kerana restoran
berkenaan tidak lagi perlu membayar cukai jualan atas pembelian meja, kerusi
dan kemudahan lain. Dengan itu, peniaga boleh menawarkan harga yang lebih murah
hasil penjimatan daripada pembayaran cukai.
Bagaimanapun, bukan semua harga
barang akan menurun selepas GST diperkenalkan dan terdapat juga barangan
tertentu yang akan mengalami sedikit kenaikan atau kekal pada harga asal.
Mengenai perkara itu, kerajaan telah berjanji akan berusaha berbincang dengan
pasar raya - pasar raya besar agar mereka mengekalkan harga lama jika harga
barang berkenaan meningkat selepas GST diperkenalkan.
Kesimpulannya, asas percukaian
yang lebih meluas serta yang dikenakan pada satu kadar melalui pengenalan GST
akan memudahkan kerajaan mengurus dan mentadbir sistem tersebut dan ia juga
mudah difahami rakyat berbanding cukai masa kini yang dikenakan pada kadar
berbeza bagi perkhidmatan dan barangan yang berlainan.
Malaysia kini juga dalam
pertimbangan memperkenalkan GST menggantikan SST kerana sistem percukaian itu
terbukti telah memberi manfaat kepada penduduk di lebih 140 buah negara di
seluruh dunia.
Maklumat lanjut mengenai cukai
dan GST boleh diperoleh di http://www.treasury.gov.my
- Bersambung di minggu depan
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20120723/ek_04/Pengalaman-GST-di-negara-luar#ixzz2WGcM8QFM
© Utusan Melayu (M) Bhd