GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, January 3, 2014

GST diguna pakai lama


2014/01/03 - 08:23:14 AM

Kerajaan tak ada rancangan naik kadar peratusan

Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada kadar enam peratus, dijangka diguna pakai untuk satu tempoh yang lama, kata Pengarah Bahagian Cukai Dalam Negeri Jabatan Kastam, Subromaniam Tholasy.

Beliau berkata, kerajaan tidak mempunyai rancangan untuk menaikkan kadar peratusan itu secara mendadak tanpa memberitahu orang ramai bagi mengelak ia menyebabkan kejutan kepada rakyat. 

“Saya percaya cukai tunggal, GST yang bakal menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan (SST), akan dikenakan ke atas rakyat Malaysia untuk satu tempoh yang panjang. 

“Namun, saya tidak pasti tempoh pelaksanaan enam peratus itu,” katanya di Kuala Lumpur, semalam.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2014, mengumumkan pelaksanaan GST berkuat kuasa 1 April tahun depan, dengan cukai itu dilihat lebih telus dan seragam berbanding SST yang dikenakan kini.

Cukai SST dikatakan mempunyai kelemahan seperti cukai bertindih, cukai berganda dan cukai bertingkat yang menjadi punca harga sesetengah barangan dan perkhidmatan menjadi mahal.

Pulangan dalam bentuk cukai 

Subromaniam berkata, ada sesetengah pihak menyifatkan kadar peratusan cukai GST enam peratus itu tinggi.

“Ia akan dipulangkan semula dalam bentuk pengurangan cukai, termasuk cukai korporat dan juga cukai pendapatan individu,” katanya, sambil menambah kerajaan mengenakan kadar itu setelah membuat pengiraan terperinci.

Beliau berkata, pada kadar enam peratus, GST dapat membantu mengimbangi semula jumlah kutipan cukai negara.

Kerajaan menjangkakan pada 2020 ekonomi negara bakal mencapai lebihan perbelanjaan berikutan pelaksanaan GST pada 2015, di samping defisit negara yang akan berkurang tahun demi tahun, tambahnya.

Sehubungan itu, kerajaan sedia untuk memberikan pemahaman mengenai pelaksanaan GST kepada orang ramai sebelum tempoh pelaksanaannya.

Subromaniam berkata, kerajaan mahu golongan belia seperti mahasiswa dan persatuan tampil membantu kerajaan dengan berkongsi pemahaman mereka mengenai cukai tersebut kepada rakyat.

“Tempoh 16 bulan masih tidak mencukupi bagi pihak kerajaan untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat, dan oleh itu kerjasama orang ramai sangat penting.

“Media juga memainkan peranan penting dalam penyebaran maklumat mengenai pelaksanaan GST di negara ini,” tambahnya.

MoF sedia bekerjasama

Sementara itu, Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Cukai, Kementerian Kewangan Malaysia (MoF), Khairul Annuar Osman, berkata pihak yang berminat untuk bekerjasama dengan kerajaan seperti menjayakan forum mengenai GST, boleh berbincang dengan MoF.

Segala perbelanjaan yang terbabit dalam menjayakan program itu akan dibiayai MoF menerusi peruntukkan RM100 juta yang diumumkan dalam Bajet 2014 bagi tujuan latihan GST, katanya.

“Buat masa ini, kerajaan berjaya mengumpul beberapa penjawat awam, termasuk anggota politik yang bersedia berkongsi pemahaman GST mereka dengan rakyat,” katanya sambil menambah penyebaran maklumat GST penting, terutama kepada pihak yang bakal dikenakan cukai berkenaan supaya mereka tidak keliru.

Ahli KIM perlu bantu sebar maklumat GST


PUTATAN 2 Jan. - Ahli Komuniti 1Malaysia (K1M) di negeri ini bertanggungjawab membantu kerajaan menyebarkan maklumat mengenai cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Pengarah Jabatan Penerangan Sabah, Almain Ajirul berkata, mereka yakin ahli K1M juga perlu memainkan peranan dalam menyampaikan dasar dan maklumat kerajaan dengan betul.

"Tidak dinafikan peranan K1M menjadi wakil penyebar maklumat dan dasar kerajaan. Dengan ini, mereka harus sentiasa melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan secukupnya agar maklumat disampaikan adalah betul," katanya.

Beliau berkata demikian dalam majlis Malam Mesra K1M Daerah Putatan Bersama Pengarah Jabatan Penerangan di sini semalam.

Almain berkata, pembabitan anggota K1M diharap dapat memberi gambaran jelas kepada masyarakat.

© Utusan Melayu (M) Bhd

CIMB Research maintains Overweight on Malaysian property sector


Published: Friday January 3, 2014 MYT 8:36:00 AM 
Updated: Friday January 3, 2014 MYT 8:38:30 AM

KUALA LUMPUR: CIMB Equity Research remains Overweight on the property sector and the recent weakness in property stocks should provide investors with good entry points.

The research house said on Friday Mah Sing remains its preferred pick while UEM Sunrise still offers the best exposure to Iskandar Malaysia.

“The property sector was one of the best performing sectors in 2013, despite share-price pullbacks in August along with the broader market on Fed-tapering concerns and further

pullbacks after the announcement of the 2014 Budget in October,” it said.

CIMB Research said property developers with exposure to Iskandar Malaysia were in vogue earlier in the year when newsflow was strong.

“While a significant portion of the gains was given up in 4Q, the KL Property Index ended the year up a firm 23%,” it said.

The research house said due to the strong house-price appreciation in recent years, there had been numerous calls for the government to clamp down on speculation.

In July, the central bank capped the maximum housing loan tenure at 35 years, from 45 previously. In October, the Ministry of Finance raised the real property gains tax significantly and abolished the developers' interest bearing (DIBS) scheme. It also raised the minimum purchase price for foreigners from RM500,000 to RM1mil.

“As these macro prudential and policy measures are meant to curb speculation and not restrain genuine demand, the impact (though negative in the short term) should be positive over the longer run as they should help to remove froth from some segments of the market.

“We believe buying interest will progressively return in 1H14 as potential house buyers come to the realisation that property prices are unlikely to fall and that inflationary pressures from the implementation of the goods and services tax (GST) in April 2015 could boost property prices further.

“Also, affordability remains close to its highest ever. Robust sales by developers should provide impetus for a re-rating of property stocks,” said CIMB Research.

Tightening purse strings in 2014


Published: Friday January 3, 2014 MYT 12:00:00 AM 
Updated: Friday January 3, 2014 MYT 8:45:52 AM
Fewer patrons?: Nightclubs could become more quiet in 2014,
with 3,211 respondents willing to give up entertainment
THE time has come for us to mind our wallets and keep up with that nagging “B” word — budgets.

With the rising cost of electricity tariffs and highway toll fees as well as the impending Goods and Services Tax (GST) in 2015, we all need to tighten our belts to get through the year.

In this week’s Star Online poll, a whopping 22,638 people responded to our question that asked them the top three things they would be willing to give up to save money.

The luxuries included maid services, eating out at expensive restaurants, expensive coffee, gym memberships/personal trainer, holidays overseas, broadband services, salon/spa indulgence, gadgets (upgrading smartphones, gaming consoles, etc), buying new festive decorations and entertainment (clubbing, cinema, karaoke, etc).

According to the poll, the top three luxuries people were willing to give up were dining in expensive restaurants with 5,008 respondents (22%), entertainment (3,211 respondents, 14%) and gadgets (2,568, 11%).

Participants from 62 countries, the top five being Malaysia, the United States, Singapore, Australia and Hong Kong, took part in the poll.

A total of 2,504 respondents (11%) said they would cut back on expensive coffee. This is not surprising, as one has to pay between RM6 and RM15 for a cup of coffee or coffee-flavoured beverage at popular cafe chains.

Having just ushered in the New Year, the next round of festive seasons will kick off soon and we all know that decorations are not cheap either. As many as 2,108 respondents (9%) said they would cut back on buying new festive decorations.

Splurging on holidays overseas and salon/spa services were neck-and-neck for the number of votes, coming in at 2,039 respondents and 2,022 respondents, respectively.

Luxuries such as gym memberships/personal trainers and maid services garnered 1,671 votes (7%) and 1,363 votes (6%), respectively.

According to a financial daily, the middle-income group makes up 40% of the country’s workforce and these are people who earn between RM2,300 and RM7,000.

The daily said because they are mostly taxpayers and not entitled to financial aid from the government, they are the ones who will feel the pinch of increased costs of living.

As we are in the digital age, broadband services are something not a lot of us are willing to sacrifice. Only 315 respondents (1%) said they would give this up.

We took the results of the survey to our Facebook followers and some of them had this to say.

“I will cut down on eating out at expensive places as well as coffee... I will cook more at home and enjoy fresh milk coffee from India,” one of them said.

“I would cut back on expensive restaurants. This is why rising bills hurt the economy. It cuts consumer spending,” said another follower.

Another follower said she would sacrifice dining at expensive restaurants.

“Also, purchasing new clothes because I have stuff I haven’t worn yet. I am trying to simplify life with less possessions.”

One expatriate said he would try to avoid toll-operated highways.

“Expensive coffee, dining at expensive restaurants, salon/spa indulgence and unnecessary shopping, sadly,” said another follower.

Give businesses subsidies to cushion GST impact: Pikom


Published: Thursday January 2, 2014 MYT 6:38:00 PM 
Updated: Thursday January 2, 2014 MYT 6:40:42 PM

KUALA LUMPUR: The government should consider offering subsidies to help companies implement the goods and services tax (GST), said the National ICT Association of Malaysia (Pikom).

Chairman Cheah Kok Hoong said the new system was conducive for the country in moving towards a more transparent taxation system, but so far, there was no clue as in how companies could cushion the extra business costs.

"Companies have to bear additional costs in implementing GST systems, such as customising financial systems, including taxation filings and invoice billings," he told Bernama in an interview.

Such solutions implementation costs could start from RM20,000 to over RM200,000, depending on a company's business size, according to Pikom, which has over 1,400 ICT companies as members.

Cheah said the additional costs would be passed onto the consumers if there were no subsidies in place, which would in turn create a one-off inflation in goods and services that have to be GST-compliance.

"By offering incentives to the industry, there will be lesser voice of opposition," he added.

Malaysia is set to impose a 6% GST on major products and services starting from April 1, 2015.

Currently it and Brunei are the two countries that have yet to implement GST within Asean.

Pikom said Malaysia could emulate neighbouring countries, such as Singapore, in formulating measures to help businesses. Singapore, which introduced a 3% GST in 1994, cushioned the impact through an offset package by reducing corporate tax rate by 3% to 27%, and cutting personal income tax by 3% to 30%.

The city-state last revised its GST to seven per cent on July 1, 2007 – Bernama.

Thursday, January 2, 2014

Six Pct GST To Be Adopted For A Long Period - Customs Dept


Subromaniam Tholasy
KUALA LUMPUR, Jan 2 (Bernama) -- The goods and services tax (GST), which will be introduced at six per cent, is expected to be adopted for a long period of time, said Royal Malaysian Customs Department Director of Internal Tax Division, Subromaniam Tholasy.

He said the government has no plans to raise the rate abruptly because it did not want to shock the rakyat.
"I belive the GST, which will replace the sales and service tax (SST), will be imposed for a long period of time. However, I am not sure how long the six per cent rate will be imposed," he told Bernama.

Prime Minster Datuk Seri Najib Tun Razak, in his Budget 2014 speech, had said the GST, which would be effective April 1, 2015, was more transparent and uniform compared with the current SST.

The SST is said to have weaknesses, among them, the cascading tax, double tax and pyramiding tax, tax erosion and leakages through transfer pricing and other means.

All these will make the prices of the goods and services more expensive.

Subromaniam said some people had said the six per cent GST was high.

"However, the corporate sector and individuals will benefit in the form of lower corporate and individual income taxes, respectively" he said, adding that the government has undertaken a detailed study before deciding on the rate.

He said the six per cent GST would help rationalise the tax collection in the country.

The government expected the nation to achieve a budget surplus by 2020 following the introduction of the GST in 2015 while the deficit would be reduced year by year, he said.

Subromaniam said the government would always enlighten the rakyat on the GST before it was implemented.

He hoped that the youths, especially the undergraduates, and associations would help the government by enlightening the rakyat on the tax.

"The 16 months prior to the implementation of the GST were not enough for the governemnt to educate the rakyat. Thus cooperation from a lot of people is vital.

"The media also played a big role in the dissemination of the information of the tax," he said.

Meanwhile, Finance Ministry's Assistant Secretary-General of Taxes, Khairul Annuar Osman, said those interested to help the government, like in the holding of forums on GST, could get in touch with the ministry.

All expenses involved in the holding of the forums would be borne by the ministry under the RM100 million allocation for training announced in the 2014 Budget, he said.

"Currently, the government has managed to gather some civil servants and politicians who are willing to share their understanding of the tax," he said.

Khairul said the implementation of the GST would have an impact on the lifestyle of the rakyat.

"The rakyat is advised to spend wisely and according to their ability," he said.

The prices of the goods were sure to increase and the government would monitor those that increased drastically, he said.

--BERNAMA

GST 6% Akan Di Guna Pakai Untuk Tempoh Yang Lama





January 2, 2014

KUALA LUMPUR – Pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) pada kadar enam peratus, dijangka diguna pakai untuk satu tempoh yang lama, kata Pengarah Bahagian Cukai Dalam Negeri Jabatan Kastam Subromaniam Tholasy.

Beliau berkata kerajaan tidak mempunyai rancangan untuk menaikkan kadar peratusan itu secara mendadak tanpa memberitahu orang ramai bagi mengelak ia menyebabkan kejutan kepada rakyat.

“Saya percaya cukai tunggal – GST – yang bakal menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan (SST), akan dikenakan ke atas rakyat Malaysia untuk satu tempoh yang panjang.

“Namun, saya tidak pasti tempoh pelaksanaan enam peratus itu,” katanya kepada Bernama.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2014, mengumumkan pelaksanaan GST berkuat kuasa 1 April 2015, dengan cukai itu dilihat lebih telus dan seragam berbanding SST yang dikenakan ketika ini.

Cukai SST dikatakan mempunyai kelemahan seperti cukai bertindih, cukai berganda dan cukai bertingkat yang menjadi punca harga sesetengah barangan dan perkhidmatan menjadi mahal.

Menurut Subromaniam ada sesetengah pihak menyifatkan kadar peratusan cukai GST enam peratus itu tinggi.

“Ia akan dipulangkan semula dalam bentuk pengurangan cukai termasuk cukai korporat dan juga cukai pendapatan individu,” katanya, sambil menambah bahawa kerajaan mengenakan kadar itu setelah membuat pengiraan terperinci.

Beliau berkata pada kadar enam peratus, GST dapat membantu mengimbangi semula jumlah kutipan cukai negara.

Kerajaan menjangkakan pada 2020 ekonomi negara bakal mencapai lebihan perbelanjaan berikutan pelaksanaan GST pada 2015, di samping defisit negara yang akan berkurang tahun demi tahun, tambahnya.

Oleh itu, kerajaan sedia untuk memberikan pemahaman mengenai pelaksanaan GST kepada orang ramai sebelum tempoh pelaksanaannya.

Subromaniam berkata kerajaan mahu golongan belia seperti mahasiswa dan persatuan tampil membantu kerajaan dengan berkongsi pemahaman mereka mengenai cukai tersebut kepada rakyat.

“Tempoh 16 bulan masih tidak mencukupi bagi pihak kerajaan untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat, dan oleh itu kerjasama orang ramai sangat penting.

“Media massa juga memain peranan penting dalam penyebaran maklumat mengenai pelaksanaan GST di negara ini,” tambahnya.

Sementara itu, Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Cukai, Kementerian Kewangan Malaysia (MoF), Khairul Annuar Osman berkata pihak yang berminat untuk bekerjasama dengan kerajaan seperti menjayakan forum mengenai GST, boleh
berbincang dengan MoF.

Segala perbelanjaan yang terlibat dalam menjayakan program tersebut akan dibiayai MoF menerusi peruntukkan RM100 juta yang diumumkan dalam Bajet 2014 bagi tujuan latihan GST, katanya.

“Buat masa ini, kerajaan berjaya mengumpul beberapa penjawat awam, termasuk anggota politik yang bersedia berkongsi pemahaman GST mereka dengan rakyat,” katanya sambil menambah penyebaran maklumat GST penting, terutama kepada pihak yang bakal dikenakan cukai tersebut agar mereka tidak keliru.

Khairul berkata pelaksanaan GST akan memberi impak kepada gaya hidup rakyat dan beliau menasihatkan agar mereka bijak berbelanja serta hanya berbelanja mengikut kemampuan.

“Memang akan berlaku kenaikan harga ke atas kebanyakan barang, tetapi asas diperlebar tidaklah begitu besar dan kerajaan telah memberikan jaminan untuk memantau kenaikan harga yang luar biasa,” katanya.

Beliau menasihati orang ramai supaya tidak bimbang akan kenaikan harga yang mendadak kerana kerajaan bakal mengeluarkan garis panduan harga barang yang biasa dibeli oleh pengguna, termasuk harga bagi kenderaan.

“Senarai tersebut dijangka dikeluarkan tiga bulan sebelum pelaksanaan GST,” katanya. – BERNAMA

PLATFORM MEMPERKATAKAN MENGENAI GST SECARA INTELEKTUAL OLEH BELIA



TUESDAY, 31 DECEMBER 2013 12:12 
INSTITUT PENYELIDIKAN PEMBANGUNAN BELIA MALAYSIA


PLATFORM MEMPERKATAKAN MENGENAI GST SECARA INTELEKTUAL OLEH BELIA
Oleh : Muhammad Ariff Mat Jusoh ( IYRES)
ariff@ ippbm.gov.my

KUALA LUMPUR, 21 DISEMBER 2013 – Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES) telah menganjurkan Persidangan Meja Bulat Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST): Apa Pandangan Belia? bertempat di Pusat Belia Antarabangsa, Cheras.

Pelaksanaan persidangan ini bagi menyediakan platform bagi memberi penerangan yang jelas dan berkesan kepada generasi muda tentang pelaksanaan GST di Malaysia. Melalui persidangan ini, IYRES dapat membuka peluang kepada para peserta terutamanya golongan muda untuk menyuarakan pandangan mengenai GST. Hasil dari persidangan ini akan dijadikan resolusi suara belia mengenai pelaksanaan GST di Malaysia dan akan diketengahkan ke peringkat lebih tinggi untuk perhatian pihak kerajaan.

Seramai 100 orang peserta hadir semasa persidangan tersebut. Empat kertas kerja telah dibentangkan kepada mereka bagi memberikan kefahaman tentang pelaksanaan GST di Malaysia. Antaranya, dari Kementerian Kewangan (Dasar Percukaian Negara), Jabatan Kastam Diraja Malaysia (Apa Itu Cukai Barang & Perkhidmatan), Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Kesan Cukai Barang & Perkhidmatan Kepada Ekonomi Malaysia) dan Junior Chamber International Malaysia (GST: Perspektif Usahawan Muda).

Persidangan sehari ini telah disempurnakan perasmian penutupnya oleh Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah IYRES, YBrs. Tuan Hj. Adnan Abu Hassan. Beliau dalam ucapannya menyokong pelaksanaan sistem cukai ini kerana GST merupakan langkah kehadapan bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju.

Menurut beliau lagi, GST akan menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada, maka pelaksanaan GST dijangka tidak akan menyebabkan berlakunya kenaikan harga barangan dan perkhidmatan, melainkan jika kadar cukai yang dikenakan adalah lebih tinggi daripada kadar cukai jualan dan perkhidmatan yang dikenakan pada masa ini.

Sembilan rumusan hasil daripada Persidangan Meja Bulat Cukai Barang Dan Perkhidmatan (GST): Apa Pandangan Belia? telah dipersetujui oleh peserta yang hadir iaitu:

i. Belia berpandangan bahawa pihak kerajaan perlu memberi penerangan secara menyeluruh agar dapat meningkatkan tahap kefahaman terhadap pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) diperingkat akar umbi.

ii. Mengadakan sesi dialog yang efektif antara pemimpin dengan rakyat bagi membolehkan setiap persoalan dapat dirungkai berkenaan Pelaksanaan GST.

iii. Belia menyarankan agar pihak kerajaan dapat memberi jaminan bahawa GST tidak akan membebankan rakyat dengan kenaikan harga barang yang membawa kepada kos sara hidup yang tinggi.

iv. Belia mencadangkan semua pihak yang berkenaan dengan pelaksanaan GST dapat memainkan peranan menyebarkan maklumat yang jelas dan tepat mengenai keperluan dan peranan sebenar GST kepada Masyarakat dan Negara.

v. Belia berpandangan agar pihak kerajaan perlu menjelaskan kepada rakyat khususnya golongan belia antara inisiatif serta “tangible Outcome” yang diperolehi daripada pelaksanaan GST pada 1 April 2015.

vi. Belia mencadangkan agar pihak kerajaan membuat “engagement” dengan agensi-agensi seperti Kastam, KPDNKK serta lain-lain agensi untuk diberi latihan dalam membantu memberi penerangan pelaksanaan GST kepada rakyat.

vii. Belia berpendapat bahawa, pihak kerajaan perlu lebih telus dalam memberi penjelasan terhadap penggunaan hasil cukai GST agar rakyat memahami ke mana hasil cukai disalurkan dan bagaimana ia dibelanjakan.

viii. Belia mencadangkan agar hasil input yang diperolehi daripada persidangan ini dibincangkan ke dalam Makmal Kos Sara hidup yang akan dilaksanakan oleh pihak kerajaan.

ix. Mencadangkan agar subjek percukaian diselaraskan dan dimasukkan di dalam kurikulum pendidikan sekolah menengah.

Disunting oleh : Lizza Imelia M. Sulanah, Unit Komunikasi Korporat

GST rahmat tersembunyi buat rakyat


Publication: BH
Date of publication: Jan 1, 2014
Section heading: 1Klassifieds
Page number: 012

Pengurangan subsidi bahan api dan gula adalah langkah pertama dalam pelaksanaan rasionalisasi berkala yang lebih besar. Untuk masa akan datang, tambahan dan perubahan yang sepatutnya akan dilakukan terhadap program subsidi ini. Jika subsidi berterusan pada tahap sekarang, kita mungkin akan menghadapi beberapa masalah:

* Hutang kerajaan akan meningkat - hutang Malaysia telah berkembang sebanyak lebih 10 peratus sejak 1997. Kita mesti mengurangkan perbelanjaan bagi memastikan kita mempunyai sumber yang mencukupi bagi pelaburan masa hadapan.

* Ia akan melambatkan aspirasi kebangsaan untuk menjadi negara berpendapatan tinggi dan ekonomi maju pada 2020.

* Ia akan mengurangkan daya tarikan di kalangan pelabur asing - syarikat antarabangsa lebih tertarik kepada negara yang menyediakan peluang perniagaan yang sama dan menggunakan sepenuhnya harga pasaran. Pelaburan asing terhadap kilang dan perniagaan menyediakan pekerjaan dan peluang kepada rakyat Malaysia.

Oleh kerana rasionalisasi subsidi berkaitan dengan perancangan transformasi secara keseluruhan, tidak melakukan rasionalisasi subsidi bukanlah satu pilihan.

Subsidi terhadap barangan pengguna perlu seperti pendidikan dan kesihatan akan kekal - subsidi diperkenal bagi membolehkan barangan keperluan utama dan perkhidmatan boleh didapati pada harga yang berpatutan, selain perkhidmatan kesihatan dan masa depan rakyat Malaysia. Untuk itu, kerajaan tidak akan mengurangkan subsidi untuk barangan pengguna yang penting, termasuk pendidikan dan kesihatan.

Kerajaan hanya melakukan rasionalisasi - dengan pengurangan ini pun, kerajaan tetap membelanjakan kira-kira RM7.82 bilion pada 2010 terhadap subsidi.

Ini adalah langkah pertama terhadap pelaksanaan berkala terhadap usaha rasionalisasi lebih besar - untuk masa hadapan, tambahan, berkala dan perubahan sepatutnya akan dilakukan terhadap rejim subsidi kerajaan bagi memastikan Malaysia dapat mencapai sasaran pembangunannya dan masih menyediakan keperluan rakyat Malaysia.

Program subsidi pada masa ini menjadi tidak lagi efektif dalam membantu mereka yang benar-benar memerlukannya - program subsidi kerajaan menjadi tidak berkesan dalam membantu rakyat Malaysia yang kurang bernasib baik, dengan terlalu banyak kemudahan mengalir kepada golongan kaya, warga asing dan perniagaan besar. Ini adalah perkara berkaitan ekonomi fiskal - pengurangan membolehkan Malaysia mengurangkan defisit dan mencapai sasaran pembangunan - Malaysia perlu menguruskan dan mengurangkan defisit.

Di waktu kita mempunyai polisi yang tepat untuk memandu kepada kemajuan, polisi yang membantu kita mencapai pertumbuhan 10.1 peratus pada suku pertama 2010, kita juga perlu mengurangkan perbelanjaan bagi memastikan kita mempunyai sumber mencukupi untuk melabur pada masa hadapan.

Mengurangkan perbelanjaan membolehkan pelaburan terhadap masa hadapan Malaysia - perbelanjaan subsidi kita menjadi penghalang bagi mencapai sasaran kita menjadi negara berpendapatan tinggi pada 2020.

Pengurangan dalam perbelanjaan kerajaan ini membolehkan Malaysia melabur untuk masa hadapannya - bagi pendidikan, kesihatan, infrastruktur, pembangunan masyarakat, latihan dan mewujudkan pekerjaan - pelaburan yang menyediakan kemudahan berterusan untuk generasi kini dan masa depan.

Langkah ini sebahagian pelaksanaan Model Ekonomi Baru dan Rancangan Malaysia Ke-10 - rasionalisasi subsidi adalah satu daripada beberapa langkah dalam Model Ekonomi Baru dan Rancangan Malaysia ke-10.

Dengan melaksanakan langkah ini yang mana seperti dikatakan Perdana Menteri akan "memperbaiki tahap kompetitif dan kebolehan pasaran... dan akan memastikan penggunaan sumber yang optimum," Malaysia sudah mengambil langkah konkrit terhadap pelaksanaan inisiatif pembaharuan ini.

Subsidi bagi gula dan bahan api dikurangkan kerana dengan mengurangkan subsidi bahan api dijangka memberi impak besar kepada perbelanjaan negara, manakala subsidi gula pula membolehkan kita mempromosi gaya hidup sihat.

Pengurangan subsidi bahan api (petrol, diesel dan LPG) mempunyai kesan kecil kepada rakyat tetapi memberi impak besar kepada kerajaan bersandarkan penggunaan perkapita negara yang bernilai tinggi seperti petrol yang dianggarkan bernilai 13.4 billion liter pada 2010.

Dengan pengurangan subsidi sebanyak satu sen bagi setiap harga jualan petrol, membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaan sebanyak RM134 juta.

Faedah subsidi bahan api tidak lagi masuk dalam poket golongan yang tidak memerlukan seperti warga asing yang memiliki kenderaan dengan enjn berkapasiti besar. Kos gula yang rendah di Malaysia menyebabkan terlebih penggunaan yang menyumbang kepada peningkatan 105 peratus (dari 1996 ke 2006) rakyat Malaysia yang berat badan berlebihan dan obesiti - jumlah ini merangkumi 40 peratus daripada populasi penduduk.

Setiap tahun kita berdepan lima peratus peningkatan kes diabetes dan hampir 1.4 juta penduduk Malaysia sekarang menghidap penyakit itu.

TERBITAN PERSATUAN KESELAMATAN PENGGUNA KUALA LUMPUR; PKPKL@ hotmail.com

GST: Bukan semua barangan dicukai


Publication: BH
Date of publication: Dec 30, 2013
Section heading: 1Klassifieds
Page number: 020

GST atau Government Service Tax adalah cukai penggunaan yang dikenakan ke atas aktiviti nilai tambah pada setiap peringkat rangkaian pengedaran semua barang dan perkhidmatan, termasuk yang diimport melainkan yang dikecualikan oleh kerajaan.

Kadar GST dicadangkan pada 4% iaitu lebih rendah dari kadar cukai jualan (5% dan 10%) dan cukai perkhidmatan (5%) yang dikenakan pada masa sekarang.Pelaksanaan GST merupakan salah satu langkah oleh pihak kerajaan bagi menyusun semula sistem percukaian negara supaya lebih berkesan, saksama, efi sien dan telus. GST bertujuan menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan sejak tahun 1972 yang kini diterima pakai di 143 buah negara seluruh dunia.

GST tidak membebankan rakyat kerana pengecualian diberikan ke atas barangan keperluan seperti produkproduk pertanian serta makanan asas. GST juga berupaya mengurangkan kos operasi para peniaga di negara ini dengan penjimatan tahunan sebanyak RM4 bilion bagi semua sektor perniagaan dan RM1.4 bilion untuk sektor eksport.Semua barang dan perkhidmatan dikenakan pada kadar seragam iaitu 4% melainkan barang dan perkhidmatan yang tidak dikenakan cukai iaitu pembekalan berkadar sifar dan pembekalan yang dikecualikan.

Hampir semua barang makanan asas rakyat Malaysia seperti beras, minyak masak, sayur-sayuran, ikan, telur, daging, ayam, gula dan tepung tidak dikenakan GST (pembekalan berkadar sifar). Selain daripada itu, barang dan perkhidmatan yang dieksport juga tidak dikenakan GST bagi menjadikan eksport negara lebih kompetetif di peringkat antarabangsa.

APAKAH PERKHIDMATAN YANG TIDAK DIKENAKAN GST?

Perkhidmatan asas yang digunakan rakyat Malaysia seperti pengangkutan awam, pendidikan, kesihatan, perkhidmatan kewangan dan tol lebuhraya juga tidak dikenakan GST (pembekalan yang dikecualikan).

Selain itu, terdapat juga perkhidmatan terutamanya yang dieksport tidak dikenakan cukai (pembekalan berkadar sifar). Rakyat dapat merasakan manfaat serta-merta pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dengan menikmati harga lebih murah untuk pelbagai jenis barang.

Kos perniagaan lain juga berkurangan selepas GST menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kerana restoran berkenaan tidak lagi perlu membayar cukai jualan atas pembelian meja, kerusi dan kemudahan lain. Dengan pelaksanaan GST, peniaga boleh menawarkan harga yang lebih murah hasil penjimatan daripada pembayaran cukai.

Bukan semua harga barang akan menurun selepas GST diperkenalkan dan terdapat barang tertentu yang akan mengalami kenaikan atau kekal pada harga asal. Panduan pengguna akan diterbitkan supaya orang ramai mengetahui impak pelaksanaan GST kepada 350 jenis barang supaya peniaga menurunkan harga barang tersebut pada kadar yang sesuai.

Harga untuk minuman berkarbonat umpamanya akan menurun selepas GST menggantikan SST dan pihak kerajaan mahukan peniaga menyelaraskan harga secara berpatutan kepada pengguna.Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada kadar jangkaan sebanyak empat peratus, tidak akan menyebabkan harga barangan naik berdasarkan imbangan (off set) penghapusan cukai jualan dan perkhidmatan.

Apabila bercerita mengenai kebaikan GST kepada rakyat, ialah pengecualian cukai ke atas produk seperti padi dan sayur-sayuran serta makanan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak, ikan, daging dan ayam bermanfaat. Isu ini telah dicadangkan bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan yang sedia ada.

GST juga dikecualikan ke atas barangan keperluan seperti produk pertanian serta makanan asas bagi memastikan ia tidak membebankan rakyat khususnya golongan miskin dan berpendapatan rendah.Pelaksanaan GST berupaya mengurangkan kos operasi para peniaga di negara ini dengan penjimatan tahunan sebanyak RM4 bilion bagi semua sektor perniagaan dan RM1.4 bilion untuk sektor eksport.

Pihak kerajaan tidak akan mengenakan GST kepada barangan makanan asas seperti beras, gula, garam, tepung, minyak masak dan rempah ratus. Jaminan GST tidak akan dikenakan juga kepada perkhidmatan bas, keretapi, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuhraya serta perkhidmatan pendidikan dan kesihatan. Bekalan air paip dan 200 unit pertama penggunaan elektrik sebulan bagi pengguna tempatan juga tidak dikenakanGST.

Perkhidmatan lain seperti pengeluaran pasport, lesen, perkhidmatan kesihatan dan pembelajaran di sekolah juga termasuk dalam kerangka ini.Bagi memudahkan dan meringankan beban golongan berpendapatan rendah ketika perlaksanaan cukai ini nanti, kerajaan turut memberi pelbagai bantuan sokongan semasa peringkat peralihannya. Kajian yang dijalankan mendapati Indeks Harga Pengguna (IHP) akan mengalami penurunan sebanyak 0.10%.

Berdasarkan kajian tersebut, GST yang dikenakan pada kadar 4% akan dapat mengurangkan harga bagi lapan (8) komponen IHP iaitu pelbagai barangan dan perkhidmatan, restoran dan hotel, komunikasi, pengangkutan, hiasan, perkakasan & penyelenggaraan, perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api, pakaian dan kasut, minuman alkohol dan tembakau.

Cadangan bagi barangan yang perlu dikecualikan dari GST adalah perkhidmatan makanan segera di KFC, McDonalds dan lain-lain. Perkhidmatan ini sering menjadi kegemaran ramai dan mudah didapati. Tidak menjadi kekangan untuk pihak kerajaan mengecualikan GST bagi perkhidmatan ini, ia adalah langkah supaya rakyat boleh memuaskan hati mereka tanpa memikirkan perkara yang menjadi masalah iaitu cukai.

Selain itu, hanya sayur-sayuran yang hanya dikecualikan dari cukai, tetapi buah-buahan? Ia penting dalam mengekalkan keseimbangan dan kesihatan rakyat.Terbukti bahawa dua elemen ini sering berkait rapat, sekiranya tiada lagi satu, ia akan menjadi tidak lengkap. Tidak salah kerajaan membuat keputusan menambah barangan tanpa GST, kerana ia menguntungkan pihak kerajaan dan manfaat rakyat juga.

TERBITAN PERSATUAN KESELAMATAN PENGGUNA KUALA LUMPUR; PKPKL@ hotmail.com

GST bawa keadilan untuk semua


Publication: BH
Date of publication: Dec 30, 2013
Section heading: 1Klassifieds
Page number: 001

Cukai barang dan perkhidmatan (GST) akan dilaksanakan pada 1 April 2015. Pelaksanaan GST patut dilihat secara holistik dan realistic, dan kini ramai telah sedar ia akan mula dilaksanakan kira-kira 17 bulan dari sekarang. Tempoh ini memberi peluang kepada peniaga dan syarikat untuk membuat persediaan dan memberi ruang untuk rakyat memahaminya.

Malah, kerajaan masih bersedia menerima pandangan mengenai pelaksanaannya.

Namun, menyatakan pelaksanaan GST akan menindas rakyat terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana adalah tuduhan yang sangat tidak bertanggungjawab sedangkan kebaikannya belum dirasai lagi.

GST sebenarnya dapat mendidik pengguna menjadi lebih berhemat. Sekiranya pengguna tidak mahu membayar lebih GST, maka hadkan perbelanjaan kepada yang perlu saja.

Ini berdasarkan kepada GST adalah cukai penggunaan iaitu berkonsepkan lebih banyak anda pakai atau beli lebih banyak anda bayar.

Golongan berada biasanya mengguna lebih dan ini secara tidak langsung dapat meningkatkan pendapatan negara yang akhirnya dapat digunakan untuk kepentingan rakyat juga.

Antara kebaikan lain GST ialah kadar GST lebih rendah (enam peratus) berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) pada kadar 10 peratus dan enam peratus. SST adalah cukai berganda, sebaliknya GSTadalah sistem satu cukai terhadap barangan dan perkhidmatan.

Di bawah SST pengguna terpaksa membayar harga yang lebih mahal kerana cukai jualan sebahagian daripada kos yang akan dimasukkan ke dalam harga jualan dan dikenakan cukai perkhidmatan apabila menyediakan perkhidmatan kepada pengguna.

Pada masa sekarang, pengguna tanpa mengira kelas pendapatan membayar cukai jualan dan cukai perkhidmatan ke atas perbelanjaan harian mereka. Namun, cukai yang dibayar itu terutama cukai jualan tidak tercatat di dalam resit kerana ia terselindung dalam harga bayaran.

Apabila GST dilaksanakan beban cukai ditanggung akan turun. Ini bermakna dengan pelaksanaan GSTkebanyakan barangan dan perkhidmatan akan mengalami penurunan harga.

Yang penting ialah apabila GST dilaksanakan pihak peniaga seharusnya menyalurkan penjimatan tersebut melalui penurunan harga.

Kajian mendapati Indeks Harga Pengguna (HIP) akan mengalami penurunan sebanyak lapan hingga 10 peratus.

Kita yakin dengan penubuhan jawatankuasa pemantau dapat memastikan GST dilaksanakan dengan lancar dan berkesan. Kerajaan juga dari semasa ke semasa akan menilai impak sosial terhadap rakyat. - TERBITAN PERSATUAN KESELAMATAN PENGGUNA KUALA LUMPUR; PKPKL@hotmail.com

Kastam perkenal perisian komputer kepada peniaga berdaftar untuk pantau GST


2014/01/01 - 18:07:41 PM

TUMPAT: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) akan memperkenalkan perisian komputer khusus untuk memantau serta memudahkan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada April tahun depan. 

Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Khazali Ahmad, berkata sistem itu yang dikenali sebagai MyGST sedang diuji untuk kelancaran dan kestabilan sebelum diedarkan kepada kira-kira 300,000 peniaga berdaftar di seluruh negara. 

"Sistem baharu itu yang akan mengurustadbir sistem percukaian GST, dibina dengan kos kira-kira RM100 juta. 

"Jumlah pelesen (peniaga) ini satu bilangan yang besar, jadi kita kena pastikan sistem yang ada, mampu untuk mendaftar peniaga yang begitu ramai di dalam mengendalikan urusan perniagaan mereka," katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra di Taman Perumahan Kastam Pengkalan Kubor di sini, hari ini. 

Khazali berkata, kerajaan juga menyediakan subsidi kepada peniaga berdaftar untuk mendapatkan sistem komputer berkenaan, bagaimanapun jumlahnya masih belum diputuskan. 

"Sistem MyGST itu ditadbir urus oleh Kastam, cuma pelesen-pelesen, kerajaan akan beri subsidi untuk beli perisian perakaunan, yang sesuai dengan sistem GST itu dan latihan akan diberi kepada mereka. 

"Jumlah untuk subsidi belum diterima, tapi peruntukan untuk subsidi telah diumum oleh kerajaan pada bajet tahun lepas. Harga perisian tersebut juga belum ditetapkan lagi," katanya. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semasa membentangkan Bajet 2014 pada Oktober tahun lalu berkata, cukai tunggal GST pada kadar 6 peratus akan menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan sedia ada yang berkadar keseluruhan 16 peratus. GST akan dikuatkuasakan pada 1 April, 2015. 

Dalam perkembangan lain, Khazali berkata, jabatan itu berjaya mengutip hasil sebanyak RM33.1 bilion tahun lalu, meningkat 2.38 peratus berbanding 2012. 

Selain itu, Kastam berjaya merampas dadah seberat 1.6 tan bernilai RM114 juta pada tahun lepas di pelbagai tempat yang dikawal selia oleh jabatan terbabit. 

Mengulas mengenai letupan mercun di Stor Penguatkuasaan Kastam di Pengkalan Kubor pada bulan lepas, Khazali berkata pihaknya telah mengikuti prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan dan perkara itu disahkan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. 

"Tidak ada pelanggaran syarat dilakukan anggota kita. Kita telah merendam mercun yang akan dilupuskan itu dalam air selama sebulan. Bila nak angkat dan musnahkan di mesin pemusnah, tiba-tiba ia meletup. Itu adalah di luar kemampuan kita," katanya. - BERNAMA

'Govt needs to come up with GST law quickly'


KUALA LUMPUR – The government needs to come up with the Goods and Services Tax (GST) law quickly and not wait until its implementation on April 1, 2015.

Crowe Horwath Malaysia Managing Partner Poon Yew Hoe said although the GST is a good system, there were lots of negative comments in the market.

By having all the laws in place earlier, it would give the businesses certainty and confidence in its implementation. 

"Businesses don’t like uncertainty. Whether it is GST bills, regulation or industry guides, we would like it to come out early so we can study the details.

"If there are problems, grey areas or uncertainties, we can get back to them for clarity," he told Bernama in an interview.

He said once the laws were clear, businesses would be innovative enough to solve their own business problems.

On concern that the GST implementation would result in price increase, Poon said if the businesses control their cost well and not overcharged, there should not be a big increase in prices.

“According to our calculations, we found out some goods prices would decrease and some would increase. Common ones, like the property sector that is partly affected by the construction companies, theoretically there should not be any significant price increase,” he said.

This is because the construction companies buy materials from manufacturers, who previously paid sales and services tax for their goods, is now paying less with the GST. 

This reduction in cost is passed down the chain to the developers, he said.

Meanwhile, Crowe Horwath Australia GST Partner, Jonathan Doy said after Australia removed a number of taxes and replaced it with GST, there was inflation of around 2.0 to 3.0 per cent with modest consumer price index (CPI) increase.

“To monitor the price changes, we had a consumer pricing watchdog organisation called the Australian Competition and Consumer Commission.

“The body did studies on critical industry using economists and publish guidelines for industry in terms of where they expect price to increase, decrease and by how much,” he said.

Doy said the commission monitored prices movement very heavily.

“Changes did occur but very few instances of price changes outside the range expected,” he said.

Doy said from his observation, the Malaysian customs is well ahead and doing excellent job in preparing for the GST.

“Fundamental lesson is to start preparing early. The sooner you start, you can avoid bottleneck situation that would happen towards implementation where resources are much more scarce and costly,” he said.

Doy added the government should continue to educate people about the GST and through education, easy and active compliance would be achieved. -- BERNAMA

Ahmad Maslan ridiculed for saying GST will lower prices


BY YISWAREE PALANSAMY
DECEMBER 23, 2013


Malaysia is to implement a goods and services tax in 2015, a move which
is likely to hit ordinary Malaysians the most. – The Malaysian Insider file pic, December 23, 2013.
Pakatan Rakyat (PR) leaders took a swipe at Datuk Ahmad Maslan over the deputy finance minister's remark that the goods and services tax (GST) will cut prices of necessities and not vice versa as claimed by the opposition.

DAP publicity secretary Tony Pua shot back at Ahmad and told the Pontian MP "to go back to Maths school to polish up his arithmetic skills", adding that he failed to infuse any logic in his statement yesterday on the impending GST.

"For making such a claim that prices will fall after GST is implemented reflect the quality we have as a deputy finance minister," Pua said in Kuala Lumpur.

Pua noted that the GST would replace the sales tax and services tax.

"However that does not mean that the amount of taxes paid by Malaysians will fall because two forms of taxes are being replaced by one as claimed by the deputy minister."

He said while the sales tax today was at 10%, it was implemented at the manufacturers’ end and to a limited number of products.

"GST, on the other hand, is imposed on every single product, barring a few exceptions. What's more, 10% collected from the manufacturers may not be more than the 6% from the retailers," he added.

Citing an example, Pua said a manufacturer may sell a product to a distributor for RM100 and pay 10% or RM10 as sales tax and the distributor then sells it to the retailer for RM150, who then sells it to the consumer for RM200.

"Once GST is imposed, 6% will be collected from the final retail price of RM200, or RM12.

“RM12 is clearly more than RM10, even though GST is only 6% as opposed to the 10% sales tax."

Pua said obviously, the Government would collect much more from the GST compared with the current sales and services tax (SST).

"In 2012, SST provided RM15.9billion in revenue. The Finance Ministry estimated that in 2016, Putrajaya could collect an estimated RM33 billion once the GST was fully implemented.

"If prices do not go up, if the rakyat does not pay more as a result of GST, how is it that the Government can collect more taxes from the rakyat?" the Petaling Jaya Utara MP asked.

PKR strategy director Rafizi Ramli also expressed shock over Ahmad's GST stand, adding that the latter failed to view the practicality of its implementation.

He said Ahmad was justifying the GST on the basis that manufacturers could claim tax credit and they would voluntarily reduce price.

"This is a fairy tale. What they (the Government) are missing is that manufacturers are now are exposed to a variety of increased cost because there are more services and goods used in their manufacturing activities which are now subjected to tax.

“This has a two-fold impact on their costs.

"It's not charity but a business and the decision to lower price is not by law," the Pandan MP added.

Rafizi said that if PR had considered GST from an entirely political perspective, the opposition pact would have allowed BN to implement it much earlier.

"Why so? Well, the implementation will surely rile up Malaysians so much that it will be beneficial politically to PR."

However, he said this would be at the expense of the rakyat.

He said the implementation of the GST in other parts of the world saw an increase in cost of doing business and inflation.

Rafizi said Ahmad should first study and look into the experience of GST in other countries.

PAS Women chief Siti Zailah Mohd Yusoff asked Ahmad to ponder on how the impending electricity tariff hike, coupled with the anticipated toll hike, had caused an uproar before making his remark on the GST.

"He must first think. If we are to see other countries which had implemented the GST, prices has skyrocketed. The GST will cause prices to surge and 6% is too high when income levels remain stagnant," said the Rantau Panjang MP.

Ahmad said yesterday that the opposition will "fail miserably and be left in despair" for spreading lies over the introduction of the goods and services tax (GST) in 2015.

According to the Pontian MP, the Government was merely trying to cut costs with the GST while the opposition kept rejecting the initiative.

"Why don’t they (Pakatan Rakyat) want GST? Because when prices of goods and services fall, the opposition will not have any fodder to hit out at the Government.”

He was responding to a report featured in the The Malaysian Insider yesterday highlighting an anti-GST campaign spearheaded by PR and several non- governmental organisations.

One of the campaign objectives is to counter Putrajaya's ongoing media blitz to promote the GST. – December 23, 2013.

Berjimat dan bijak berbelanja, kata Putrajaya di tengah kemelut kenaikan harga


OLEH LEE SHI - IAN


JANUARY 01, 2014


Ketika para suri rumah sibuk mengeluh dan mengadu terhadap kenaikan harga barang keperluan, pakar ekonomi Putrajaya, Datuk Seri Abdul Wahid Omar (gambar) menasihatkan mereka agar berbelanja dengan bijak dan mencari alternatif.

Bekas pemimpin bank itu berkata, rakyat Malaysia perlu berjimat cermat dan berbelanja mengikut kemampuan mereka kerana ketika rakyat mengadu, Putrajaya lebih sibuk dengan projek infrastruktur besar-besaran yang dibuat secara runding terus daripada membuatnya melalui tender terbuka.

"Saya pergi ke pasar setiap minggu. Saya tahu bahawa harga barangan keperluan asas adalah tinggi, tetapi pengguna mempunyai pilihan dalam membelanjakan wang mereka," katanya dalam wawancara eksklusif dengan portal berita yang baru dilancar, Malaysia Gazette, yang juga menyiarkan klip video Youtube temubual itu.

Abdul Wahid berkata, beliau sentiasa memeriksa harga barangan keperluan diiklankan akhbar yang diletakkan oleh pasar raya besar sebelum merancang perbelanjaan beliau setiap minggu.

Bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif bank berkaitan kerajaan Malayan Banking Berhad itu juga memberitahu Malaysia Gazette bahawa pengguna perlu membuat pilihan berdasarkan bajet mereka.

"Kesihatan adalah faktor penting. Kita perlu mengamalkan tabiat makan berdasarkan keperluan badan kita. Contohnya, tubuh kita memerlukan protein, tetapi kita tidak semestinya membeli ikan. Terdapat lain-lain sumber protein seperti ayam atau daging lembu. Walaupun saya mempunyai kuasa beli, jika saya rasa harga ikan tidak munasabah, saya tidak akan membelinya."

Abdul Wahid memberitahu Malaysia Gazette bahawa dia tidak akan membeli ikan jika harganya RM28 sekilogram, tetapi sebaliknya menggantikan ikan dengan daging lembu yang berharga RM24 sekilogram.

"Walaupun kita tidak boleh makan daging selalu, pengguna boleh sentiasa memilih ayam yang berharga antara RM6 dan RM7 sekilogram sahaja," katanya sambil menambah harga ayam jarang turun naik.

"Pengguna perlu belajar untuk menjadi pragmatik kerana tiada siapa boleh mengakui bahawa mereka mempunyai pendapatan mencukupi walaupun gaji purata meningkat antara 5% dan 6%, bergantung kepada kedudukan mereka," katanya kepada portal itu.

Abdul Wahid berkata, pengguna hendaklah belajar untuk berbelanja mengikut kemampuan mereka.

"Dengan cara itu, pengguna boleh merancang perbelanjaan mereka setiap minggu dan memilih tawaran terbaik. Portal pengguna banyak menawarkan nasihat yang sangat baik untuk memilih barangan terbaik untuk dibeli, di samping cara menyimpan," katanya.

Seorang wanita membeli sayur-sayuran di Semenyih, Selangor.
Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 1 Januari, 2014.
Beliau mengakui bahawa ramai suri rumah yang biasa memperuntukkan RM20-RM30 untuk membeli keperluan harian tetapi kini terpaksa meningkatkan bajet mereka kepada RM50.

Walaupun dengan RM50, ramai suri rumah mendakwa bahawa mereka hanya mampu membeli satu jenis ikan, dua atau tiga sayuran, separuh ayam dan lain-lain keperluan memasak.

Kenaikan harga bahan api, tarif elektrik, air dan gula, antara lain, telah mewujudkan kesan domino yang menyebabkan harga banyak barang-barang lain meningkat.

Setelah dikritik kerana tidak berjimat, Putrajaya mengumumkan tiga hari lalu bahawa mereka akan mengurangkan elaun hiburan dan perjalanan menteri dan pegawai kanan kerajaan selain membekukan pengubahsuaian pejabat.

Tetapi pembangkang telah melabelkannya sebagai reaksi spontan dan setelah melihat kesan kepada pengurangan subsidi yang telah dilaksanakan selepas Pilihan Raya 2013. – 1 Januari, 2014 .

Tempias Bajet 2014


Publication: HM
Date of publication: Jan 1, 2014
Section heading: Main Section
Page number: 059
Byline / Author: Oleh Sofyan Rizal Ishak

Kuala Lumpur: Industri perbankan dan ekonomi negara pada 2014 bakal menerima kesan daripada Belanjawan 2014 yang memberi fokus untuk membendung spekulasi harta, inflasi lebih pantas akibat rasionalisasi subsidi terutama bagi harga bahan api dan tenaga serta persediaan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 2015.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Malayan Banking Berhad (MAYBANK) Datuk Farid Alias berkata, inisiatif terbabit menyebabkan permintaan pinjaman isi rumah akan berada pada tahap sederhana, potensi tekanan dalam kualiti aset semasa peningkatan inflasi dan kecairan yang meningkatkan kos pembiayaan serta menyumbang kepada kemampanan margin faedah bersih.

"Faktor global seperti krisis hutang Eurozone, revolusi Arab, bajet Amerika Syarikat (AS), kebuntuan hutang siling dan kelembapan pertumbuhan ekonomi China dilihat turut menyumbang kepada situasi terbabit. Oleh itu, semua pemain utama perlu berhadapan dan menguruskan situasi ini dengan baik bagi memastikan industri perbankan negara terus mencatatkan pacuan positif," katanya.

Beliau berkata, tahun depan menyaksikan industri fokus kepada dasar monetori dan fiskal Amerika Syarikat (AS) dalam spekulasi penirusan pelonggaran kuantitatif (QE) daripada Rizab Persekutuan, tarikh tamat fiskal iaitu tempoh tamat pembiayaan Kerajaan Persekutuan AS pada 15 Januari ini dan penggantungan hutang siling sehingga 7 Februari 2014.

"Peristiwa itu dilihat mempunyai kesan besar kepada industri perbankan melalui pelbagai perubahan dalam aliran modal, mata wang dan pasaran kewangan di samping kemampanan pemulihan baru muncul di Eropah dan pelaksanaan pembaharuan ekonomi serta pengimbangan semula di China," katanya.

Farid berkata, industri perbankan global perlu mengendalikan landskap operasi yang diwarnai dengan perkembangan peraturan, peningkatan kuasa kawalan dan pandangan penyeliaan akibat krisis kewangan global yang merangkumi modal tinggi dan keperluan mudah tunai, kawalan dan had ke atas aktiviti tertentu seperti terbitan, perdagangan komoditi dan perbankan runcit.

Menurutnya, MAYBANK positif dengan tinjauan dasar dan ekonomi negara bagi tahun depan berdasarkan pacuan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada separuh kedua tahun ini di mana ia dijangka berada pada kadar lima peratus berbanding 4.5 peratus yang dianggarkan pada tahun ini.

Economy charges on


Publication: NST
Date of publication: Dec 31, 2013
Section heading: Supplement
Page number: 026
Byline / Author: By Khaidir A Majid; Rupa Damodaran

THE consensus - at least among the few interviewed for this article - is that 2014 will be challenging.

This need not necessary mean a bad thing because it summons the brave to action and rise further to the top while the meek, the least said of them, the better.

How does it challenge us?

Let us deal with the external front first.

Maybank Research, in a recent report, expects a faster global economic growth of 3.5 per cent in 2014 from an estimated 3.1 percent in 2013.

This is because the major adv anced economies - the United States, Europe, Japan - simultaneously expand for the first time since 2011.

This should generally be good for us but the research house said Asean's growth trends, however, are expected to be mixed on factors ranging from favourable impact of external demand rebound on Singapore and Malaysia, to transitory effects of domestic macroeconomic turbulence, political uncertainties, and natural disasters on Indonesia, Thailand and the Philippines.

And this is amid the continued sub-8 per cent expansion in China.

Nevertheless, the improving global Gross Domestic Product, led by developed countries, should be generally positive for a major exporting country like Malaysia.

There is another area of concern - the likelihood or not the certainty of a US taper. After months of speculation, the US Federal Reserve recently initiated the first step towards Quantitative Easing (QE) programme via reducing the size of its bond-buying activities. The move reflects the Fed's confidence in the outlook for the US economy going forward.

However, the major concern here is its implication on the ringgit. The local currency is expected to stay weak as the US scales down its QE. The ringgit was weakened by about 10 per cent as of Dec 18 following the Fed announcement.

AmResearch, in a report, said considering the unwinding would take effect gradually and would extend until at least mid-2014, the correction for the ringgit is expected to be over a longer period of time and is unlikely to be as steep as it was in 2011 when the Fed tapered QE2.

With the uncertainty of the US taper seemingly out of the way, barring any other unforeseen events, the expectation in 2014 is that external demand will continue to improve as advanced economies, a significant market for our exports, are on much firmer footing.

The challenge here is for the Malaysian exporters to take full advantage of the improving global scenario. While a lower ringgit would make some Malaysian exports more attractively priced, it should not lull the exporters who stand to benefit into complacency.

They should use the opportunity to improve their competitiveness so that their products continue to sell well, regardless of the ringgit's movements. And part of this is to enhance their productivity.

Malaysia, said HSBC chief economist for India and Asean, Leif Eskessen, in a recent media briefing here, needs to boost productivity levels via structural reforms to sustain its growth story.

It cannot - as in the case of most part of Asia - continue to rely on macroeconomic policies and cheap credit (as a result of a low interest rate regime) to fuel growth.

On the domestic front, the expected rising cost will no doubt be the biggest challenge.

RAM Holdings Bhd chief economist Dr Yeah Kim Leng said there would be price adjustment pressures in 2014 brought about by the recent fuel and impending electricity tariffs hikes.

His sentiments were echoed by Asian Strategy and Leadership Institute's chairman for public policy studies, Tan Sri Dr Ramon Navaratnam,whostressed that apart from managing budget deficits and debt, structural reforms must be pursued further.

In this sense, the 2014 Budget tabled by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak on Oct 25 had moved Malaysia in the right direction. The consolidation and reorientation of spending and taxation are timely.

Under the national budget, the Federal Government's expenditure for 2014 is expected to remain flat at RM262.2 billion, in tandem with concerted efforts to curb nonproductive spending, although revenue is forecast to be more favourable at RM224.1 billion from stronger economic activities, better tax administration and revenue collection.

The fiscal deficit to the GDP is also forecast to decline to 3.5 per cent in 2014 from four per cent through fiscal consolidation efforts.

Research houses hailed as "courageous" the government's move to announce the implementation of goods and services tax (GST) at six per cent from April 1, 2015. With the GST, the corporate tax rate will also be reduced to 24 per cent from 25 per cent, while personal income tax will be cut by between one and three per cent.

To rein in expenditure, the government resumed its subsidy rationalisation programme which saw an increase in fuel prices last September, and electricity tariffs in January 2014, as well as removing the subsidy on sugar.

This subsidy rationalisation will undoubtedly place the country's economy on a firmer footing to sustain future growth. As pointed out earlier, Malaysian should not expect to perpetually live on the cheap.

Subsidy makes sense if it is targeted to benefit those who need them most - the lower-income group.

But if businesses are dependent on subsidies and cheap credit just to be globally competitive, then the country's growth cannot be sustainable.

For consumers, the rising prices will call for more discerning spending. Businesses, too, will have to react. They will have to look at their cost structure and enhance their operational efficiencies.

With the countr y deeply negotiating for apossible in volvement in several free trade pacts, including the ambitious Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA), businesses should be prepared for a more open market environment.

Here lies the challenge - change or be changed.

As we move to face the challenges in the new year, it is reassuring to see that Malaysia has emerged from the challenging external environment of 2013 with more optimism.

As the year draws to an end, optimism is already being reflected through the Leading Index Score, a forward indicator of economic activities.

Economists are looking up to export recovery and resilience of the domestic demand and private investment, which will continue to be supported by the ongoing Economic Transformation Programme.

Spending will continue to remain healthy in the construction, services and manufacturing sectors.

The economy in 2014 is expected to expand by 4.5 to 5.3 per cent next year from 4.5 to five per cent this year.

Such strong performance did not come unnoticed. Barclays Wealth and Investment Management, which did a simple data screening recently, churned out a list of emerging markets with favourable opportunities for investment.

The bank's wealth management division looked at four metrics.

* A current account deficit of no more than 4 per cent;
* Debt to GDP ratios of 60 per cent or lower;
* Real GDP growth of 3 per cent or higher; and
* Above average foreign direct investment.

Five markets passed the screen test - Chile, China, Korea, Taiwan and Malaysia