GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, May 8, 2014

GST: Rakyat perlu bantu kerajaan


ARKIB : 02/05/2014

KUANTAN 2 Mei - Umat Islam sepatutnya tidak menyalahkan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), sebaliknya perlu ada sikap membina dan membantu kerajaan dalam menyokong usaha tersebut.

Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman berkata, Islam tidak melarang sistem percukaian dilaksanakan asalkan mengikut syarak dan tidak menzalimi rakyat.

"Kita meminta umat Islam tidak hanya menyalahkan tentang cara kerajaan mengutip cukai yang merupakan satu sistem dilakukan beberapa negara di dunia termasuk Malaysia.

“Kalau sistem itu baik dan tidak menzalimi rakyat, maka perkara tersebut dibenarkan oleh syarak," katanya kepada pemberita selepas perasmian Karnival Muamalat dan Cinta Rasul yang disempurnakan Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah di sini, hari ini.

Beliau berkata, sistem mengutip cukai bukan perkara baharu, malah telah dilaksanakan sejak zaman Saidina Omar lagi dengan segala hasil cukai dimasukkan ke dalam Baitulmal untuk diagihkan kepada golongan yang memerlukan. - BERNAMA

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment