GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, May 9, 2014

Dewan Negara lulus bacaan rang undang-undang GST


ARKIB : 06/05/2014

KUALA LUMPUR 5 Mei - Rang Undang-Undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) 2014 yang akan dilaksanakan mulai 1 April 2015 diluluskan selepas bacaan kali ketiga di Dewan Negara hari ini.

Rang undang-undang itu diluluskan selepas dibahaskan hampir lapan jam, melibatkan 31 Ahli Dewan Negara.

Terdahulu, sesi perbahasan bagi rang undang-undang itu digunakan dalam kalangan ahli Dewan Negara, khususnya yang prokerajaan untuk menyatakan sokongan terhadap GST.

Kebaikan, manfaat, perbandingan dan cadangan supaya pelaksanaan serta penerangan GST secara berkesan merupakan perkara dibangkitkan mereka.

Antara lain, Senator Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman berkata, kadar enam peratus yang dikenakan adalah terendah dalam kalangan negara ASEAN.

"Saya yakin pelaksanaan GST adalah langkah progresif dan membawa manfaat besar," ujar beliau.

Mengulas perkara sama, Senator Datuk Abdul Rahman Bakar berkata, tiada negara yang melaksanakan GST menjadi mundur.

Ini bermakna kata beliau, Malaysia yang akan melaksanakan sistem percukaian tersebut turut mengikut langkah ke arah kemajuan.

"Jika tidak melaksanakannya, kita umpama katak di bawah tempurung," katanya.

Senator Datuk Boon Som Inong pula berharap kerajaan dapat menentukan kaedah terbaik dan kreatif dalam memberi penerangan GST supaya diterima secara menyeluruh.

Beliau berkata, ini bagi memastikan rakyat termasuk di peringkat akar umbi benar-benar memahaminya.

"Penerangan yang tidak sampai kepada golongan sasar itu menyebabkan rakyat semakin keliru, lebih-lebih lagi apabila pihak tertentu mengambil kesempatan memanipulasi sistem berkenaan sebagai merugikan rakyat," katanya.

Sementara itu, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan ketika menggulung perbahasan tersebut berkata, Malaysia menunggu selama 30 tahun atau sejak 1983 untuk melaksanakan GST.

Katanya, kerajaan melaksanakan sistem berkenaan sebagai salah satu langkah dalam menstrukturkan semula sistem percukaian supaya lebih telus, efisien dan mesra peniaga, sekali gus meningkatkan daya saing negara.

"GST juga dilaksanakan bagi mengurangkan kebergantungan kepada cukai pendapatan, hasil petroleum dan mengurangkan peratusan ekonomi terselindung," katanya.

Beliau berkata, sesi penerangan tentang GST digerakkan sejak penghujung tahun lalu dan akan diteruskan menerusi pelbagai medium dan kaedah.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment