GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, November 21, 2013

Yang pelik tentang GST


Hambali Akram, 

GST (Goods and Services Tax) atau dalam bahasa kebangsaannya Cukai Barangan dan Perkhidmatan (CBP) akan dilaksanakan tidak lama lagi secara rasmi. Sejak ura-ura pelaksanaannya beberapa tahun yang lalu sehingga pembentangan dalam parlimen baru-baru, saya sebagai rakyat belum benar-benar faham akan perkara ini.

Cuma yang dicanangkan ialah CBP bakal menguntungkan rakyat kerana hanya satu jenis cukai yang dikenakan. Saya tidak pasti sama ada rakyat akan untung atau tidak tetapi yang peliknya rakyat semakin terbeban dengan kenaikan kos sara hidup.

Sepatutnya, apabila cukai semakin kurang, harga barangan dan perkhidmatan juga semakin kurang. Hal ini bermakna nilai duit yang dimiliki oleh rakyat bertambah dan tentulah rakyat semakin selesa kehidupannya.

Apabila nilai duit semakin tinggi maka tidak perlulah lagi kepada gaji minimun RM900. Sebab, apabila semuanya semakin murah, dengan gaji RM700 pun rakyat boleh membeli kereta, rumah, kos persekolahan anak dan lain-lain lagi.

Oleh itu, saya menunggu pelaksanaan sepenuhnya CBP dan mahu membuktikan pelaksanaanya menguntungkan rakyat seperti yang didakwa.

No comments:

Post a Comment