GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Tuesday, November 19, 2013

Harap pertumbuhan ekonomi lebih mapan


Publication: BH
Date of publication: Nov 18, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 026
Byline / Author: Oleh Muhammad Muzakkir

Dalam memastikan pertumbuhan ekonomi yang terus mapan, berkembang kukuh dan mengurangkan defisit fiskal negara, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Razak sudah membentangkan Bajet 2014 dengan bermatlamatkan Memakmurkan Negara dan Mensejahtera Rakyat.

Najib menggariskan lima teras utama iaitu merancakkan aktiviti ekonomi, mengukuh pengurusan fiskal, mengungguli modal insan, mempergiat pembangunan bandar dan luar bandar serta mensejahtera kehidupan rakyat.

Dari sudut prestasi ekonomi pada 2013, dalam tempoh separuh pertama tahun ini, ekonomi negara berkembang 4.2 peratus, ekonomi dunia pula berkembang perlahan dengan kadar 2.9 peratus. Malaysia tidak terkecuali daripada tempias kelembapan ekonomi global.

Seterusnya, peruntukan bagi Bajet 2014 ialah sebanyak RM264.2 billion yang lazimnya dibahagikan kepada dua bentuk perbelanjaan iaitu RM217.7 billion diperuntukkan bagi perbelanjaan mengurus dan RM46.5 billion bagi pembangunan.

Daripada peruntukan itu, ia disediakan untuk sektor ekonomi, sosial dan pelbagai lagi perbelanjaan. Kerajaan Persekutuan menjangkakan kutipan hasil sebanyak RM224.1 billion pada 2014 dan memperoleh tambahan RM4 billion berbanding 2013.

GST dapat ulasan banyak pihak

Seterusnya, dalam teras pertama iaitu merancakkan aktiviti ekonomi, menarik untuk saya ulas mengenai pelaburan awam dan swasta. Dalam bajet ini, Kerajaan Persekutuan menetapkan RM189 billion bagi pelaburan swasta, sementara RM106 billion bagi pelaburan awam.

Antara projek yang bakal dilaksanakan bagi pelaburan awam ialah pembinaan Lebuhraya Pantai Barat dari Banting ke Taiping, pembinaan landasan kereta api berkembar Ipoh ke Padang Besar dan kemudian dari Gemas ke Johor Bahru.

Bagi mengukuh pengurusan fiskal, pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) menjadi keutamaan. Walaupun tarikh pelaksanaannya bermula 1 April 2015, tetapi perancangannya mendapat kritikan dan ulasan daripada banyak pihak.

Pengerusi Panel Penilaian Cukai Kementerian Kewangan, Datuk Kamariah Hussain, berkata antaranya rakyat hanya perlu membayar GST enam peratus ketika menjamu selera di restoran makanan segera berbanding cukai perkhidmatan lebih tinggi dikenakan sekarang.

Memang tidak dinafikan bahawa pelaksanaan GST juga akan menaikkan harga sebahagian barang dan pastinya membawa kesan kepada golongan bawahan.

Bagaimanapun, kerajaan sentiasa memantau agar kehidupan rakyat tidak terjejas.

Muhammad Muzakkir
Setiausaha Agung Ikatan Studi Islam UKM

No comments:

Post a Comment