GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, November 21, 2013

GST, siapa yang mahu?


Irfan ES, 
28 Okober 2013

Media kawalan rejim yang memerintah akan melakukan bermacam-macam perkara bagi membina persepsi bahawa apa yang dilakukan oleh pemerintah adalah bagus dan diterima oleh rakyat.

Perhatikan muka hadapan akhbar The Star hari ini (28 Oktober 2013) bertajuk ‘Add More Items, Please!’ (Tolong Tambah Lebih Banyak Barangan!) yang memberitakan kononnya para pengguna meminta agar kerajaan menambah lebih banyak jenis produk yang dikecualikan daripada GST (goods and services tax – cukai barangan dan perkhidmatan). 

Ia menunjukkan seolah-olah rakyat bersetuju dengan GST, manakala kerajaan pula digambarkan sedia menerima maklum balas dan cadangan daripada orang ramai berkenaan barangan mana yang boleh dipilih untuk tidak dikenakan cukai.

Sejak bila pula rakyat bersetuju dengan GST? 

Buat apa hendak dicukai orang ramai – para petani, para nelayan, peniaga-peniaga kecil, masyarakat kelas bawahan dan pertengahan dan sebagainya – bagi menanggung kos segala ketirisan dan penyelewengan yang dilakukan oleh pemerintah?

Rakyat yang bijak bukan mahukan agar lebih banyak barangan dikecualikan daripada GST. Rakyat yang bijak mahukan agar GST dimansuhkan terus!

No comments:

Post a Comment