GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, November 21, 2013

GST: Ekonomi negara dijangka meleset 2016


Salmiyah Harun, 23 Okt 2013

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat menjangkakan negara Malaysia akan mengalami kemelesetan ekonomi pada tahun 2016 dalam tempoh setahun jangkaan pelaksanaan cukai barang perkhidmatan (GST).

Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) berkata, kegagalan untuk menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dan mengurangkan kadar cukai pendapatan korporat dan individu semasa pelaksanaan GST mungkin akan membawa kesan buruk ke atas permintaan agregat. 

"Pelaksanaan GST juga mungkin bermula pada tahun kemelesatan kerana 'kitaran perniagaan' seperti telah dipendekkan kebelakangan ini hanya selama tujuh tahun dari sepuluh tahun," katanya dalam sidang media bersama beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Malah katanya, beberapa pra-syarat yang harus dilaksanakan oleh kerajaan sebelum GST dilaksanakan antaranya pendapatan minimum isi rumah negara mencapai tahap yang dianggap perlu dan mencukupi untuk menyerap kejutan terhadap kuasa beli rakyat akibat pelaksanaan GST khususnya di kalangan golongan berpendapatan rendah hingga pertengahan. 

Tambahnya, band cukai pendapatan individu yang mencukupi untuk mengelakkan kumpulan berpendapatan sederhana daripada jatuh ke dalam kurungan cukai yang tinggi pada kelajuan yang pantas serta kewujudan senarai awam terbuka bagi barangan dan perkhidmatan dikecualikan bagi barangan keperluan asas.

Selain melaksanakan GST, Pakatan Rakyat mencadangkan inisiatif yang lain iaitu mempelbagaikan asas pendapatan kerajaan Persekutuan dan sumber terutama meluaskan pendapatan melalui cukai tidak langsung dan hasil bukan cukai.

Melalui cadangan itu, Pakatan Rakyat juga mengesyorkan penubuhan suruhanjaya atau pasukan petugas mengenai pembaharuan cukai yang akan mengkaji mekanisma yang sedia ada dan beberapa langkah bagi memperkukuhkan sistem cukai Malaysia.

Tony juga berkata, sistem cukai semasa dilihat mengalihkan beban cukai daripada pemilik modal dan golongan berpendapatan tinggi untuk mengenakan kesukaran kepada golongan berpendapatan rendah hingga pertengahan.

"Hari ini, sistem yang ada meningkatkan jurang perbezaan ekonomi dari segi pendapatan dan kekayaan antara yang kaya dan miskin," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen.

Pakatan Rakyat juga menyedari rakyat negara ini seolah-olah mengelakkan membayar cukai dengan bersungguh-sungguh kerana tidak berpuas hati dengan cara kerajaan membelanjakan dana awam.

"Dengan pentadbiran yang baik, akauntabiliti dan ketelusan di bawah kerajaan Pakatan Rakyat Malaysia mampu untuk meningkatkan kutipann cukai tanpa banyak kekecohan," katanya.

No comments:

Post a Comment