GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, November 7, 2013

GST boleh bantu kerajaan tambah hasil


Publication: BH
Date of publication: Nov 7, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 030
Byline / Author: Oleh Redza Joned

Bajet 2014 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menarik perbincangan isu mengenai penghapusan subsidi gula dan pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) pada 2015.

Apa yang pasti ialah bajet itu mengambil kira pendapat banyak pihak sebelum dibentangkan untuk diluluskan oleh Parlimen. Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan sendiri sudah mengambil inisiatif bagi memastikan bajet berkenaan dapat memuaskan hati semua pihak.

Membelanjakan wang hasil negara mengikut sektor nampak mudah, tetapi kesannya terhadap pertumbuhan ekonomi negara sukar diramal. Kadang-kadang faktor harga minyak dunia, situasi politik dalam negara dan dunia yang tidak menentu memberi kesan negatif kepada pertumbuhan ekonomi.

Bukan semua ahli politik bijak menjana ekonomi negara, lebih-lebih lagi jika ekonomi dunia gawat. Contohnya, semasa krisis kewangan pada 1998, negara hampir meminjam daripada Tabungan Kewangan Antarabangsa (IMF), tetapi kecekapan Perdana Menteri ketika itu berjaya mengatasi krisis itu.

Apabila negara berhutang, ia bukan sahaja menjadi tanggungjawab kerajaan untuk membayarnya, tetapi juga setiap rakyat.

Kutipan cukai tinggi

Harus diingat punca pendapatan negara selain daripada pinjaman, ia datang daripada sumber cukai. Jika jumlah kutipan cukai tinggi bermakna sumber hutang boleh dikurangkan.

Perbelanjaan luar jangkaan seperti bencana alam, perang, operasi menyelamat, serangan virus dan penyakit dan sebagainya memerlukan wang yang banyak.

Pada masa sama, rakyat juga memerlukan wang, bantuan dan sebagainya. Jika rakyat terpaksa berhutang untuk membeli keperluan hidup, kerajaan juga terpaksa meminjam untuk mengurus dan membina negara. Begitulah kiasannya.

GST boleh membantu kerajaan menambah hasil. Namun pada masa sama, rakyat juga terpaksa berhutang sana sini untuk hidup seperti membeli rumah, kereta dan sebagainya.

Justeru, saya berharap pengenalan cukai GST dapat memberikan situasi menang-menang kepada kerajaan dan rakyat. Faedahnya boleh dirasai oleh setiap lapisan rakyat.

Apapun, pemansuhan subsidi gula tidak menyebabkan rakyat terpaksa berhutang untuk membelinya.

Redza Joned
Taman Meranti, Sik

No comments:

Post a Comment