GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Monday, April 14, 2014

Mahasiswa lancar Bantah protes GST


FATHIN ATHIRAH HASLI
13 April 2014
Antara mahasiswa dan mahasiswi yang menyertai bantahan
Perlaksanaan GST di hadapan Sogo semalam.
Kuala Lumpur - Kira-kira 100 mahasiswa dan anak muda telah berkumpul di hadapan Sogo sekitar jam 12 tengah hari semalam bagi membantah perlaksanaan cukai GST oleh kerajaan.

Menurut Pengerusi Gerakan Anak Muda Bantah GST (Bantah), Abdul Malik Abd Razak, cukai GST yang baru diluluskan oleh kerajaan pada Isnin yang lalu bakal membebankan golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana, khususnya dari kalangan anak muda.

“Kerajaan telah memilih jalan pintas bagi menyelesaikan hutang Negara dengan mengenakan GST ke atas rakyat, namun pada masa yang sama terus membiarkan masalah ketirisan dan pembaziran terhadap dana awam.

“Penubuhan Bantah adalah manifestasi bantahan anak muda terhadap kerajaan yang terus menekan rakyat selepas kenaikan harga barang keperluan terus meningkat saban hari tanpa sebarang pembelaan,” katanya.

Dalam pada itu, pihaknya turut menekankan kerajaan supaya menangguhkan perlaksaan GST sehingga dana negara diurus dengan berkesan.

Pihaknya juga turut menggesa kerajaan supaya menghentikam monopoli dan pemberian kontrak secara langsung, menurunkan cukai pendapatan, menuntut pakej bantuan kepada rakyat berpendapatan rendah dan menyelesaikan gejala rasuah dalam system pentadbiran negara.

No comments:

Post a Comment