GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Monday, January 13, 2014

Kerajaan negeri jangan pilih bulu


ARKIB : 12/01/2014
Oleh MOHD. FIRDAUS ISMAIL
utusanpenang@utusan.com.my

Reezal Merican
BUKIT MERTAJAM 11 Jan. - Kerajaan DAP Pulau Pinang diminta tidak bersikap selektif dalam menguatkuasakan undang-undang terhadap penjaja dan peniaga gerai tidak berlesen di negeri ini.

Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, tindakan membanteras penjaja tidak berlesen tidak seharusnya tertumpu di sesetengah kawasan dan melibatkan kumpulan peniaga tertentu sahaja.

"Penguatkuasaan mestilah dilaksanakan secara adil dan tidak memilih bulu.

"Selain itu, sebelum mengeluarkan arahan atau notis kepada peniaga supaya menghentikan operasi, saya harap kerajaan negeri dapat mengkaji dan memahami masalah yang akan dihadapi peniaga yang kehilangan mata pencarian," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) yang memberi notis dua hari kepada sekumpulan peniaga yang majoritinya Melayu supaya menghentikan perniagaan gerai makanan dan minuman mereka di Jalan Bukit Mertajam-Kulim dekat sini, pada 8 Januari lalu.

Terdahulu, Reezal Merican hadir berkongsi pandangan sebagai ahli panel dalam Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman.

Mengulas lanjut, Reezal Merican berkata, aktiviti penguatkuasaan tidak harus tertumpu kepada usaha membersihkan peniaga jalanan tidak berlesen semata-mata sebaliknya kerajaan negeri juga harus memikirkan kaedah terbaik bagi membantu golongan berkenaan.

Ditanya tindakan pembangkang terutama Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang membandingkan kadar enam peratus dalam pelaksanaan GST berbanding Singapura yang memulakan dengan kadar tiga peratus, beliau berkata, perkara itu harus dilihat dalam aspek lebih luas.

Menurut beliau, Singapura memulakan pelaksanaan GST pada kadar tiga peratus pada 1994 iaitu ketika Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara tersebut masih rendah.

"Kini, keadaan berbeza yang mana negara jiran itu telah meningkatkan kadar cukai GST. Begitu juga dengan negara kita yang melaksanakan GST ketika KDNK berada pada tahap lebih tinggi.

"Jadi, kadar enam peratus itu wajar dan kerajaan tidak melaksanakannya secara tergesa-gesa sebaliknya memberi tempoh selama 17 bulan iaitu sehingga rakyat faham," katanya.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment