GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, November 1, 2013

GST menyebabkan rakyat makin susah, kata NGO dan peguam


Muda Mohd. Noor
| October 25, 2013


Dengan itu kehidupan rakyat menjadi lebih susah, kerajaan berniaga dengan rakyat, kata Fariz Musa, Ketua Kordinator Jingga 13, sebuah NGO tempatan.

PETALING JAYA: Rakyat golongan bawahan semakin terbeban ekoran keputusan kerajaan melaksanakan sukai perkhidmatan kerajaan (GST) sebanyak enam peratus pada bulan April tahun 2015.

Harga barangan dan perkhidmatan akan menjadi semakin mahal, harga makanan akan meningkat secara berperingkat mulai sekarang walaupun kerajaan mengumumkan ia akan dilaksanakan 17 bulan lagi.

“Dengan itu kehidupan rakyat menjadi lebih susah, kerajaan berniaga dengan rakyat,” kata Fariz Musa, Ketua Kordinator Jingga 13, sebuah NGO tempatan.

Bagaimanapun, dalam Bajet 204 yang dibentangkan di parlimen petang tadi, GST bukan kepada perkhidmatan tertentu seperti pengangkutan awam dan barangan makanan asas.

Peguam dari Temerloh, Nizam Hamid berkata, masa tidak sesuai untuk melaksanakan GST kerana masih ramai rakyat yang berpendapat rendah, serta masih ada yang miskin tegar.

Beliau berkata, kerajaan tidak boleh membandingkan dengan negara Singapura yang melaksanakan GST kerana rakyat negara itu mempunyai pendapatan yang tinggi.

Katanya, di negara itu tidak ada rakyat miskin tegar, pendidikan dan perkhidmatan berkelas dunia.

“Tetapi berapa ramai rakyat Malaysia yang masih hidup di bawah tahap kemiskinan tegar,” tanyanya.

Nizam berkata, kini syarikat peguam diarahkan mengenaikan cukai enam peratus kepada pelanggan untuk dibayar kepada kastam.
Sebelum ini, katanya, cukai sedemikian hanya dikenakan kepada firma guaman yang besar.

Nizam juga mendakwa pengenalan GST itu adalah cara mudah kerajaan untuk mendapatkan wang rakyat.

“Saya percaya wang itu adalah untuk menampung kos pengurusan sebanyak 82% berbanding 12% untuk pembangunan dalam bajet tersebut,” katanya lagi.

Seorang pekerja syarikat pengangkutan, Afandi Anuar berkata, golongan berpendapatan rendah sepertinya akan merasakan keperitan hidup berganda apabila GST dilaksanakan serta subsidi gula dikurangkan 36 sen.

“Sudah tentu harga makanan akan melambung, harga minuman akan naik. Teh o yang sekarang RM1 segelas barangkali mencapat RM1.50 sen.

“Bonus setengah bulan gaji secata otomatik menyebabkan kenaikan harga makanan, ini yang berlaku setiap tahun,” katanya yang berusia 56 tahun.

No comments:

Post a Comment