GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, February 20, 2014

SALAH TANGGAPAN MENGENAI GST

23 Julai 2013
Gambar Resit Bayaran Tempat Letak Kereta
Isu mengenai GST telah berdendang rancak di laman-laman sosial sejak tamatnya Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) Mei lalu. Sekeping gambar resit pembayaran caj tempat letak kereta yang tertera bersama caj “GST”, beralamat di sebuah pasaraya besar di Mutiara Damansara, telah menjadi viral yang popular di kalangan Rakyat Malaysia setelah ianya dimuat naik ke laman Facebook, Twitter dan Instagram serta disalin pula oleh penulis-penulis blog dan laman berita online. Antara tajuk yang diletakkan pada gambar tersebut ialah “belum PRU, GST dah dilaksanakan????” dan “Padan muka penyokong (parti politik) GST 6% dah berkuat kuasa”.

Gambar resit tersebut telah menjadi bahan perbincangan terbuka dengan pelbagai komentar santai dan sinis antaranya bernada jenaka, berbaur politik serta terdapat juga yang berbunyi keluhan, kekecewaan dan kemarahan. 

Situasi sebegini sedikit sebanyak dapat menggambarkan kepada Kerajaan mengenai kedudukan dan pemahaman Rakyat mengenai “apakah itu GST?”.

Hakikatnya, tedapat dua kesalahan pada gambar resit tersebut yang menimbulkan salah tanggapan pelbagai pihak terhadap GST yang sebenar dan juga Kerajaan. Kesalahan pertama adalah perkataan “GST” yang ditulis di atas resit dan yang kedua adalah tiada nota penjelasan mengenai maksud singkatan “GST” yang ditulis.

Kekeliruan mengenai Cukai Perkhidmatan

Menurut penilaian penulis, “GST 6%” yang tertera di atas resit pembayaran caj tempat letak kereta tersebut sebenarnya adalah Cukai Perkhidmatan (Service Tax) atau CP yang dikenakan ke atas pengguna perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat pengendalinya. Terma “GST” yang digunakan di atas resit besar kemungkinan merujuk kepada singkatan “Government Service Tax” dan bukannya “Goods and Services Tax” atau terma Melayunya, Cukai Barang dan Perkhidmatan. 

Syarikat pengendali tempat letak kereta tersebut dipercayai telah memungut Cukai Perkhidmatan 6% daripada para pelanggannya kerana ianya telah mencapai syarat kelayakkan untuk berbuat demikian mengikut Akta Cukai Perkhidmatan 1975 (ACP 1975), iaitu penerimaan hasil tahunan (threshold) melebihi RM150,000.00. Cukai yang dipungut akan dipulangkan kepada Kerajaan untuk setiap dua (2) bulan sekali.

Untuk rekod, Cukai Perkhidmatan telah dilaksanakan di Malaysia sejak tahun 1975 melalui penguatkuasaan ACP 1975. Manakala, Cukai Barang dan Perkhidmatan atau GST yang sebenar pula belum lagi dilaksanakan di Malaysia, malahan undang-undangnya juga masih belum diluluskan di Parlimen. 

Kekeliruan mengenai Cukai Perkhidmatan di Malaysia bukanlah perkara baru. Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan pada Ogos 2011 dan dikemaskini pada April 2012, pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) iaitu agensi pengendali urusan cukai tidak langsung telah menerima pelbagai aduan atas kekeliruan pengguna dan pengusaha perniagaan mengenai terma serbenar Cukai Perkhidmatan ini. 

Pasa masa kini, terdapat sekurang-kurangnya tiga (3) terma tidak rasmi sebagai pengganti nama kepada Cukai Perkhidmatan iaitu Government Tax, Government Service Tax yang disingkatkan sebagai “GST” serta Service Charge. Ketiga-tiga terma tidak rasmi ini kerap ditetapkan (setting) secara salah di dalam sistem pengebilan (Inbois Jualan) oleh perusahaan-perusahaan yang layak memungut Cukai Perkhidmatan di Malaysia. 

Menurut semakan penulis, pihak JKDM tidak pernah menukar terma Cukai Perkhidmatan kepada mana-mana terma atau singkatan yang selain dari “CP” atau “Service Tax”. Justeru itu, mana-mana terma tidak rasmi yang digunakan bagi mengganti nama Cukai Perkhidmatan, adalah menyalahi terma asal seperti yang dinyatakan di dalam ACP 1975. 

Fahami GST yang sebenar

Kesilapan penggunaan terma “GST” sebagai pengganti nama Cukai Perkhidmatan telah mewujudkan kekeliruan yang serius terhadap sistem cukai GST yang sebenar yang bakal dilaksanakan oleh Kerajaan untuk menggantikan Cukai Perkhidmatan itu sendiri. 

GST yang sebenar telah dicadangkan pada Kadar Standard 6%, iaitu peratusan yang sama dengan kadar Cukai Perkhidmatan sedia ada, 6%. GST juga dirumus untuk menggantikan Cukai Jualan semasa yang berkadar 10%. Secara relatifnya, pengguna mempunyai peluang untuk memperoleh penjimatan sehingga ke paras maksimum 12% di dalam kebanyakan harga barang dan perkhidmatan apabila GST dilaksanakan.

Selain itu, syarat threshold turut ditingkatkan di mana sesebuah perusahaan perlu mencapai tingkat jualan RM500,000.00 dalam tempoh 12 bulan berturut-turut sebelum layak memohon daripada JKDM untuk memungut GST daripada pengguna. Ini bermakna, di dalam era di mana GST sebenar telah dilaksanakan kelak, tidak semua barang atau perkhidmatan akan layak dikenakan GST bersandarkan asas threshold. 

Pengguna tidak seharusnya berasa cemas dengan pelaksanaan GST yang sebenar kelak kerana pelbagai pertimbangan telah diambil kira oleh para pembuat polisi GST di dalam Kerajaan, di mana kepentingan Rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah adalah menjadi keutamaan. Sebagai contoh, pembekalan barangan asas keperluan isi rumah seperti produk pertanian, bekalan ternakan, bahan asas masakan, dan banyak lagi, akan diletakkan di dalam kategori Kadar Sifar (0%) GST. Manakala barang atau perkhidmatan awam pula seperti tanah dan kediaman, pengangkutan awam, pendidikan, perkhidmatan kesihatan, perkhidmatan kewangan serta caj lebuhraya, akan diletakkan di dalam kategori Dikecualikan GST. Pembekalan yang dilakukan oleh pengusaha kedai-kedai runcit juga berkemungkinan besar tidak akan mengenakan GST 4% kepada para pelanggan mereka disebabkan paras threshold tidak mencapai kelayakkan yang ditetapkan.

Apa yang penting kepada pengguna dan pengusaha perniagaan adalah mereka perlu memahami hak dan tanggungjawab masing-masing apabila GST menggambil posisinya di dalam sistem ekonomi Malaysia tidak lama lagi.

Penulis adalah Ketua Jabatan GST dan Pengurus Projek GST di firma SALIHIN GST Services Sdn. Bhd.

Sila layari Blog: http://www.gst-m.blogspot.com/ dan https://www.facebook.com/GstMalaysiaSupportTeam untuk maklumat lanjut mengenai GST Malaysia.

1 comment:

  1. Maksud "menuntut kembali GST" adalah setiap peniaga berdaftar dgn Kastam boleh menuntut GST yang mereka bayar semasa membeli sesuatu barang atau perkhidmatan.

    Contoh, pemborong membeli sesuatu barang dari pengilang di Malaysia, Invois RM1000 + GST RM60. Maka pemborong boleh menuntut RM60 GST itu semula dari kerajaan. Sementara pengilang pula kena pulangkan GST RM60 yg dikutip dari pemborong, kepada kerajaan. begitulah seterusnya sehingga dijual kpd pengguna. Pengguna sahaja tak boleh tuntut.


    kenapa pengilang perlu memulangkan gst kepada kerajaan dan darimana pengilang
    boleh mendapatkan semula gst jika gst daripada pemborong dipulangkan kepada kerajaan..?

    ReplyDelete