GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Tuesday, October 8, 2013

Kerajaan akan umum inisiatif perbelanjaan nilai bagi wang dalam Bajet 2014


2013/09/30 - 14:22:40 PM 

KUALA LUMPUR: Kerajaan dijangka mengumumkan pelaksanaan inisiatif perbelanjaan nilai bagi wang bagi kementerian dalam Belanjawan 2014 yang akan dibentangkan pada 25 Oktober ini.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, berkata fasa pertama inisiatif itu akan melibatkan empat kementerian, termasuk Kementerian Kewangan. 

"Kita sedang mempertimbangkan perbelanjaan produktif. Di mana-mana kita rasa kita perlu kurangkan, kita akan kurangkan. Tetapi yang lebih penting, salin berbuat demikian, kita perlu berbelanja dengan bijak, dan berbelanja berdasarkan konsep nilai bagi wang. 

"Itulah sebabnya kita akan mula memperkenal inisiatif ini dalam belanjawan kali ini. Diharapkan menjelang belanjawan 2015, kita boleh libatkan semua kementerian," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Megatrend Khazanah 2013 di sini, hari ini. 

Husni berkata kerajaan telah menyediakan draf pertama belanjawan, tetapi ia mengambil masa untuk diperhalusi. 

"Bagaimanapun, semuanya sudah sedia. Kebimbangan kita adalah kebimbangan negara. Pertumbuhan dalam suku kedua lebih rendah daripada yang disasarkan. 

"Kita telah buat unjuran semakan kita, dan nampaknya, kita akan alami defisit empat peratus bagi 2013 dan tahun depan, mencapai pertumbuhan 3.5 peratus," katanya. 
Husni berkata kerajaan boleh mencapai defisit empat peratus, malah lebih rendah tahun ini, disebabkan oleh pertumbuhan pendapatan yang amat ketara, terutama daripada pungutan cukai. 

"Tahun depan, dengan pengurangan subsidi dan langkah-langkah lain, kita seharusnya dapat mencapai defisit 3.5 peratus," katanya.

Sementara itu, inisiatif Bantuan Rakyat 1Malaysia tentang (BR1M), Husni berkata peruntukan akan ditambah untuk memberikan bantuan itu dua kali setahun. 

"Kita mahu peringkatkan perbelanjaan bagi BRIM. Jika kita bayar sekali, perbelanjaannya juga hanya sekali. Jadi, kita bayar dia kali setahun, perbelanjaan dibuat separuh-separuh dan ini lebih membantu bagi rakyat," katanya.

Mengenai desas-desus yang mengatakan subsidi bagi gula mungkin dikurangkan untuk menampung kos tambahan bagi BR1M, Husni berkata: "Itu kita belum putuskan. Kita akan lihat kepada keseluruhan keperluan rakyat. 

"Bila kita buat bajet ini, kita lihat, satu, dari segi pendapatan yang akan kita peroleh; kedua dari segi perbelanjaan, bagaimana untuk, bukan sahaja mengurangkan perbelanjaan, tetapi juga untuk mencapai perbelanjaan yang bernilai tinggi. Jadi, perkara-perkara itu yang sedang kita lihat sekarang," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment