GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Wednesday, September 11, 2013

Maklumkan bila GST bermula



WARTAWAN SINAR HARIAN
10 September 2013

Banyak perusahaan kecil dan sederhana yang berharap cukai korporat akan 
diturunkan dalam Bajet 2014.- Gambar hiasan 

KERAJAAN patut memaklumkan dalam Bajet 2014 bila Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan dilaksanakan supaya ketidaktentuan dalam pasaran dapat ditamatkan, menurut pakar cukai Lam Kwai Soon.

Kwai Soon berkata, kerajaan perlu menetapkan garis masa kerana terlalu banyak persoalan dan spekulasi yang timbul berhubung pelaksanaan GST termasuk kadar cukai itu.

"Orang ramai juga tertanya-tanya sama ada kadar cukai pendapatan akan diturunkan selepas pelaksanaan GST dan jika ya, apakah kadar baru cukai pendapatan? Semua ini mencetuskan keadaan tidak tentu dalam pasaran," katanya.

Beliau berkata, dengan garis masa yang jelas, pemilik perniagaan boleh bersedia lebih awal dan GST akan menjadi sistem yang baik untuk pembangunan jangka panjang.

Menurutnya, kerajaan juga tidak seharusnya hanya memfokus kepada memperluas asas pendapatan negara dengan melaksanakan GST tetapi juga perlu melihat kepada kawalan kos.

"Kecekapan organisasi kerajaan juga perlu diperbaiki, dengan cara itu sahaja saya rasa defisit boleh dikurangkan," katanya.

Selain itu, Kwai Soon berkata, banyak perusahaan kecil dan sederhana juga berharap akan ada penurunan dalam cukai pendapatan korporat menerusi Bajet 2014.

"Kerajaan juga perlu gunakan pendekatan yang lebih longgar berhubung pemotongan cukai dan elaun modal untuk beberapa aspek seperti ubahsuai pejabat atau yuran profesional bagi mendapatkan pembiayaan," katanya.

Beliau juga berkata, selain memberi perhatian kepada mencapai status negara berpendapatan tinggi, kerajaan perlu memberi perhatian kepada pengagihan kekayaan dalam negara.

Menurutnya, statistik menunjukkan kebanyakan rakyat Malaysia mendapat kesan negatif daripada tekanan inflasi yang tinggi.

"Lebih bermakna jika kita boleh mencapai status negara berpendapatan tinggi dan dalam masa sama memastikan ramai orang dapat menikmati pengagihan kekayaan yang lebih sama rata," katanya.

No comments:

Post a Comment