GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, September 19, 2013

Tingkatkan pendapatan rakyat, tolak GST


Muhammad Faizal, 
02 Sep 2013 

KUALA LUMPUR: Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan dan Pembangunan PAS Dr. Dzulkefly Ahmad menggesa agar kerajaan meningkatkan terlebih dahulu pendapatan rakyat dan bukannya cuba mengenakan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

Katanya lagi, selain isu meningkatkan pendapatan rakyat, kerajaan juga perlu mengatasi ketirisan perbelanjaan terutama dalam soal pemberian tender secara terus dan juga amalan kronisme.

"Saya nak ingatkan kerajaan perlu melaksanakan banyak perkara sebelum GST dilaksanakan terutamanya melibatkan pendapatan rakyat dan juga soal ketirisan dalam perbelanjaan kerajaan khususnya pemberian tender terbuka.

"Kalau ini tidak dilaksanakan terlebih dahulu, kita akan melihat satu kesan yang amat teruk terutamanya melibatkan rakyat," katanya ketika ditemui pada program rumah terbuka Harakah.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas spekulasi bahawa GST 4 peratus akan diperkenalkan dalam Belanjawan 2014 yang akan diumumkan kerajaan Oktober ini.

Menurutnya lagi, dalam keadaan kedudukan ekonomi yang agak suram serta pendapatan rakyat yang tidak meningkat adalah tidak wajar GST dilaksanakan.

"Keadaan ekonomi yang agak suram serta kadar inflasi adalah tidak bertanggungjawab jika kerajaan ingin meningkatkan pendapatan mereka dengan mengambilnya dari rakyat.

"Kerajaan perlu sedar apa yang perlu mereka lakukan terlebih dahulu, corak perbelanjaan kerajaan perlu diperbaiki bukannya mengenakan cukai GST keatas rakyat," katanya.

No comments:

Post a Comment