GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Wednesday, November 25, 2009

Rang undang-undang GST akan dibentang untuk bacaan pertama - Najib


ARKIB : 24/11/2009


NEW YORK 24 Nov — Datuk Seri Najib Tun Razak berkata rang undang-undang berkaitan cadangan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) akan dibentangkan untuk bacaan kali pertama pada akhir persidangan Dewan Rakyat sekarang. Perdana Menteri berkata langkah itu dipersetujui pada mesyuarat Kabinet lepas.

"Ia akan membolehkan orang ramai memberi ulasan, melibatkan mereka, dan jika kami dapati ia perlu diperhalusi, kami akan lakukannya,” katanya kepada media Malaysia yang membuat liputan lawatan kerjanya ke New York pada Isnin. Najib yang juga Menteri Kewangan, bertemu media selepas menghadiri beberapa mesyuarat dan pertemuan dengan para pelabur Amerika serta pengurus dana selain tokoh korporat terkemuka.

Beliau menegaskan bahawa jika kerajaan memutuskan untuk memperkenalkan GST di Malaysia, ia akan dilakukan secara “berhati-hati”.

“Ia tidak akan diperkenalkan secara tergesa-gesa,” kata Najib yang menambah, jika GST menjadi kenyataan, kadarnya tidak akan membebankan golongan miskin dan kelas pertengahan Malaysia. "Dan ia tidak akan menyebabkan inflasi,” katanya. - Bernama

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1124&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_09.htm#ixzz2WRcio2is
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment