GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, November 6, 2009

GST: Negara perlu lebih ramai ejen cukai


ARKIB : 05/11/2009


KUALA LUMPUR 4 Nov. - Negara memerlukan lebih ramai ejen percukaian yang mahir dalam bidang cukai perkhidmatan dan barangan (GST) jika kerajaan mahu melaksanakan cukai itu pada masa depan.

Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (MATA), Abd. Aziz Abu Bakar berkata, kini nisbah antara ejen percukaian dan pembayar cukai adalah rendah, iaitu pada kadar kira-kira 1,000 ejen percukaian kepada 1.3 juta pembayar cukai.

"Permintaan ejen percukaian khusus dalam GST baik, kita perlu lahirkan lebih ramai ejen percukaian," katanya pada seminar perasmian bajet 2010 di sini hari ini.

Majlis tersebut disempurnakan oleh Timbalan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Awang Adek Hussin.

Menurut Abd Aziz, selain itu, negara masih memerlukan lebih ramai ejen percukaian jika mahu meningkatkan keberkesanan sistem percukaian negara dan pematuhan cukai sepenuhnya pada masa depan.

Sementara itu, Presiden dan Naib Canselor Universiti Tun Abdul Razak (Unirazak), Prof. Datuk Zabid Abdul Rashid berkata, Unirazak akan menawarkan Ijazah Sarjana Muda Percukaian pada tahun depan.

''Kurikulumnya telah dibentuk,'' jelas beliau.

Tambah beliau, Unirazak dijangka mengambil antara 30 hingga 40 orang pelajar sebagai perintis kepada program baru itu.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1105&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm#ixzz2WRcNR674
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment