GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, November 26, 2009

Akta baru cukai perkhidmatan diperkenal


ARKIB : 25/11/2009

NEW YORK 24 Nov. -- Kabinet telah memutuskan untuk membentangkan akta cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bagi menggantikan cukai perkhidmatan dan jualan pada akhir sidang Dewan Rakyat yang kini sedang berjalan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, pembentangan akta untuk bacaan kali pertama itu akan membolehkan orang ramai memberikan reaksi dan jika perlu, kerajaan bersedia melakukan pengubahsuaian agar ia menepati kehendak rakyat.

Beliau yang juga Menteri Kewangan menegaskan kerajaan akan memastikan kadar GST jika dilaksanakan tidak membebankan golongan miskin dan berpendapatan sederhana serta tidak menyebabkan inflasi.

“Jika sistem cukai ini dilaksanakan, kita tidak akan lakukan secara mendadak,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini selepas mengadakan siri pertemuan dengan ahli perniagaan, pelabur dan pengurus dana Amerika Syarikat (AS).

Najib yang dalam rangka lawatan tiga hari ke AS berkata, Malaysia merupakan antara tiga negara di Asia Tenggara termasuk Myanmar dan Brunei yang belum mengguna pakai sistem cukai barangan dan perkhidmatan itu.

“Umumnya seluruh dunia telah mengguna pakai sistem GST,” jelasnya.

Sebelum ini, Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) dilaporkan bimbang dengan cadangan pelaksanaan GST yang disifatkan tidak sesuai untuk Malaysia dan patut ditunda bagi jangka masa yang tidak pasti.

Dalam satu kenyataan, FMM menyebut Hong Kong telah menilai dan menghentikan keputusannya untuk melaksanakan GST walaupun nisbah dagangannya berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ialah 404 peratus dan 98 peratus daripada perniagaannya ialah perusahaan kecil dan sederhana.

Kenyataan itu menjelaskan, ahli perniagaan Australia juga telah menggesa kerajaan mereka untuk mengurangkan GST daripada 10 peratus kepada lima peratus bagi merangsang pertumbuhan ekonomi. – utusan

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1125&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_02.htm#ixzz2WRdQmKrW
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment