GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Wednesday, October 21, 2009

Naikkan cukai barangan mewah


ARKIB : 20/10/2009


KUALA LUMPUR 19 Okt. – Anggota Persatuan Akauntan Berkanun Bertauliah (ACCA) mahu kerajaan menaikkan cukai barangan mewah, rokok dan minuman keras dan melaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan bagi mengukuhkan hasil negara.

ACCA dalam kenyataannya di sini berkata, pelbagai pendekatan perlu dilaksanakan untuk melindung dan memastikan asas pendapatan kerajaan tidak hanya diperoleh melalui peningkatan kadar cukai dan melupuskan beberapa insentif.

Katanya, kerajaan sewajarnya lebih fokus mengukuh pelaksanaan kutipan jualan dan cukai perkhidmatan-perkhidmatan.

‘‘Isu utama adalah penguatkuasaan, penguatkuasaan yang lemah boleh menyebabkan kerajaan kehilangan wang dan menjejaskan pendapatan tambahan.

Sementara itu, kajian yang dijalankan oleh ACCA pada September lalu mendapati 91 peratus daripada 417 responden bersetuju supaya cukai persendirian dikurangkan bagi meningkatkan keyakinan dan menggalakkan perbelanjaan.

Menurut beliau, langkah itu penting untuk menjana sektor peruncitan dan pertumbuhan ekonomi secara keseluruhannya.

‘‘Pengurangan cukai persendirian ini akan dihargai sebagai tanda prihatin kerajaan kepada rakyat. Selain itu, rakyat juga mahu pilihan penangguhan cukai, rebat persendirian yang lebih banyak dan cadangan pelepasan cukai,’’ katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sebanyak 75 peratus responden yakin Malaysia belum bersedia untuk melaksanakan cukai banrangan dan perkhdimatan (GST) memandangkan sistem itu belum sedia sepenuhnya.

Kebanyakan memberi alasan sistem sepenuhnya belum bersedia, latihan dan garis panduan tidak mencukupi.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1020&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm#ixzz2WRQObggM 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment