GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Sunday, October 18, 2009

FMM bantah pelaksanaan GST


ARKIB : 17/10/2009


KUALA LUMPUR 16 Okt. - Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) bimbang dengan gesaan untuk melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang disifatkan tidak sesuai untuk Malaysia dan patut ditunda bagi jangka masa yang tidak pasti.

Dalam satu kenyataan, FMM berkata Hong Kong telah menilai dan menghentikan keputusannya untuk melaksanakan GST walaupun nisbah dagangannya berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ialah 404 peratus dan 98 peratus daripada perniagaannya ialah perusahaan kecil dan sederhana.

"Ahli perniagaan Australia juga telah menggesa kerajaan mereka untuk mengurangkan GST daripada 10 peratus kepada lima peratus untuk merangsangkan pertumbuhan ekonomi," katanya.

FMM berkata, Malaysia, dengan nisbah jumlah dagangan berbanding KDNK sebanyak 220 peratus, patut sedar akan kebimbangan negara-negara ini terhadap GST dan implikasinya, terutamanya terhadap penggunaan dan kos operasi perniagaan.

Ia berkata, kebimbangan besar perniagaan, terutamanya pengeksport, ialah kecukupan pembiayaan semula.
FMM berkata daripada perspektif pengguna, GST, cukai penggunaan adalah regresif.

"Rakyat, yang tidak perlu membayar cukai pendapatan sebelum GST, kini perlu berbuat demikian bagi penggunaan barangan dan perkhidmatan mereka setiap hari dan mereka tidak mendapat manfaat daripada pengurangan cukai pendapatan yang dijangka turut serta dalam pelaksanaan GST," katanya.
- BERNAMA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1017&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_03.htm#ixzz2WRNpsQMq
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment