GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Wednesday, December 9, 2009

ISU-ISU AKHBAR CINA


ARKIB : 08/12/2009

Kelolaan WAN NORAZAH WAN CHIK


Kewangan negara semakin parah

Akhbar China Press pada 2 Disember pula menyiarkan berita bertajuk "Adakah keadaan kewangan negara hampir menemui ajalnya?" dalam ruangan Perbincangan Rakyat.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dalam artikel itu mendakwa, beliau dimaklumkan bahawa "kerajaan sudah tidak ada duit" sebelum Bajet 2010 diumumkan pada akhir Oktober lalu.

"Apabila dikaji Bajet 2010, semua menteri tidak kira di dalam Dewan atau di luar, berkata kerajaan semakin kehabisan wang. Saya sendiri tidak percaya. ia memang sangat menakutkan.

"Kerajaan telah gunakan sepenuhnya duit dari sumber petroleum. Setiap sen duit itu semua telah habis digunakan oleh kerajaan,'' katanya.

Menurut beliau, paling malang semua duit itu digunakan untuk pengurusan kerajaan dan bukannya untuk menjana ekonomi negara.

"Akhirnya bayaran balik pinjaman negara semakin lama semakin tinggi,'' dakwanya.

Oleh itu katanya, kerajaan cuba melakukan apa sahaja untuk mendapat duit. Ia termasuk yang nampak remeh seperti cukai minimum RM50 untuk setiap kad kredit. Keadaan itu katanya, akan membolehkan kerajaan mendapat hasil tambahan RM500 juta dan ia adalah wang rakyat.

Katanya, pelbagai cukai baru yang membebankan rakyat diperkenalkan termasuk cukai perkhidmatan dan barangan (GST) yang akan dikenakan pada 2011.

"Maka orang kaya atau miskin juga dikenakan cukai. Ketika ini hanya 6.7 peratus penduduk negara ini dikenakan cukai tetapi apabila GST diperkenalkan, semua akan terima beban.

"Nampaknya dalam tempoh 20 tahun ini, rasuah di kalangan pegawai kerajaan semakin berleluasa dan kini kerajaan kehabisan duit. Kerajaan terpaksa mengemis kepada rakyat tetapi rakyat sebenarnya menjadi mangsa disebabkan pelbagai cukai tersebut.

"Kini rakyat semakin sedar bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak cekap menguruskan wang negara,'' tulis beliau.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1208&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htm#ixzz2WRjdzQjb
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment