GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Saturday, December 12, 2009

GST: Barang keperluan sifar cukai


ARKIB : 11/12/2009


IPOH 10 Dis. - Cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang mungkin dilaksanakan pada 2011 telah dirancang dengan rapi oleh kerajaan sejak 2005 dengan mengambil pandangan semua termasuk pihak profesional.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, melalui maklum balas banyak pihak, kerajaan akhirnya memutuskan untuk melaksanakannya setelah mengkajinya selama empat tahun.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan sambutan Hari Inovasi dan Integriti Jabatan Kastam Diraja Malaysia di sini hari ini.

Husni berkata, GST yang digunapakai oleh 143 buah negara, merupakan sistem lebih adil kerana pembayaran cukainya melibatkan semua orang dan bukan sebahagian kecil rakyat sahaja.

Beliau berkata, rakyat juga tidak perlu bimbang kerana kerajaan akan memastikan pelaksanaan kemudahan sifar cukai bagi barangan keperluan seperti makanan, pertanian, pendidikan dan kesihatan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1211&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_01.htm#ixzz2WRklnZXJ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment