GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Tuesday, September 27, 2011

Mansuh cukai pendapatan bergaji rendah



ARKIB : 26/09/2011


KUALA LUMPUR 25 Sept. – Persatuan-persatuan pengguna menggesa kerajaan agar memansuhkan cukai pendapatan untuk golongan berpendapatan rendah dan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada Bajet 2012 yang akan dibentangkan pada 7 Oktober ini.

Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George berkata, cukai pendapatan yang dikenakan terhadap golongan berpendapatan rendah ini perlu dipertimbangkan kerana dengan jumlah gaji di bawah RM3,000, mereka hanya boleh menyimpan sebanyak tujuh peratus sahaja.

“Gaji yang rendah dengan kos kehidupan yang tinggi ditambah dengan cukai yang dikenakan akan menyebabkan mereka tertekan,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Jelas Jacob lagi, kerajaan juga perlu menetapkan gaji minimum kepada pekerja di sektor awam bagi membantu mereka yang sudah berkeluarga.

Sementara itu, Bendahari Agung Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Yusof Rahman berkata, GST perlu dilaksanakan segera kerana ia boleh membantu golongan yang berpendapatan rendah menikmati barangan dan perkhidmatan dengan harga yang rendah.

“Kos sara hidup tidak meningkat dengan pelaksanaan GST kerana keperluan utama orang ramai seperti makanan dan pengangkutan akan dikecualikan daripada cukai berkenaan.

“Sehubungan itu, GST dapat menjimatkan perbelanjaan isi rumah kerana pengguna hanya perlu membayar cukai sebanyak empat peratus berbanding cukai jualan dan perkhidmatan yang tinggi seperti dikenakan sekarang,” ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0926&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_04.htm#ixzz2WRyWzkvf
© Utusan Melayu (M) Bhd 

4 comments:

  1. Sekarang, cukai untuk pendapatan rendah dah dikurangkan

    dan perlaksanaan GST bertujuan antaranya memansuhkan dan menggantikan cukai tidak langsung sedia ada kepada GST.

    Support good intention for a better life

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aishah?

      u'll support gst, i'll support u... hihi

      Delete
  2. Last year budget seems that the government already fixed the rate. No more tax class for chargeable income below Rm5,000

    ReplyDelete