GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Wednesday, August 21, 2013

GST Yang Dicadangkan Disasar Galakkan Pelancongan


KUCHING, 20 Ogos (Bernama) -- Menggalakkan pelancongan merupakan antara objektif bagi cadangan untuk memperkenalkan cukai perkhidmatan dan barangan (GST) untuk menggantikan sistem cukai semasa, kata Pegawai Kastam Unit Pasukan Petugas Khas GST Mohamad Sabri Saad.

Beliau berkata pelancong akan dibenarkan menuntut GST yang dibayar bagi pembelian di bawah skim bayaran balik pelancong manakala di kawasan-kawasan tertentu termasuk Labuan, Langkawi dan Tioman, tiada GST akan dikenakan.

"Model GST Malaysia mengambil kira kebajikan rakyat, terutamanya golongan berpendapatan rendah, yang akan mendapat penilaian sifar asas bahan makanan, air dan elektrik tanpa GST ke atas perkhidmatan kerajaan," katanya pada seminar mengenai GST di sini Selasa.

Mohd Sabri berkata kumpulan juga akan mendapat manfaat daripada cadangan had, yang tidak termasuk perniagaan kecil dari GST bersih selain mengecualikan pengangkutan awam, kesihatan, pendidikan, lebuh raya bertol, hartanah kediaman dan kewangan.

"Kadar GST akan ditetapkan pada kadar yang rendah untuk meminimumkan kesan GST terhadap harga dan kebanyakan barangan berkadar sifar akan diturunkan dari segi harga," katanya.

Terdahulu, Timbalan Pengarah Kastam dan Eksais Sarawak Ahmad Jii kata sebanyak 160 negara telah mendapat manfaat daripada GST kerana eksport mereka akan menjadi lebih berdaya saing.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment