Publication: BH
Date of publication: Aug 7, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 005
Byline / Author: Oleh Syed Azwan Syed Ali
Kuala Lumpur: Kerajaan digesa menaikkan tambang bas ekspres
dan henti-henti sebanyak 30 peratus di Semenanjung dan 40 peratus di Sabah dan
Sarawak.
Ia berikutan kenaikan kos operasi pengusaha bas sejak empat
tahun lalu.
Persatuan Pengusaha Bas SeMalaysia (PMBOA) turut
mencadangkan kerajaan merangka formula kenaikan tambang secara automatik setiap
dua tahun sekali untuk menampung inflasi dan kenaikan kos.
Ia adalah antara 15 cadangan dikemukakan PMBOA kepada
kerajaan melalui memorandumnya untuk dipertimbangkan dalam Belanjawan 2013 yang
akan dibentangkan pada 28 September depan.
Memorandum itu dihantar ke Kementerian Kewangan pada 30
Julai lalu.
Presiden PMBOA, Datuk Mohamad Ashfar Ali, berkata pengusaha
bas berterima kasih kepada kerajaan kerana menubuhkan dana RM400 juta akhir
tahun lalu untuk membantu syarikat bas henti-henti bermasalah dari segi
kewangan untuk meneruskan operasi.
Bagaimanapun, katanya, tidak semua pengusaha memenuhi syarat
ketat ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), selain pengagihan
dananya mengambil masa lama, manakala syarikat bas ekspres tidak mendapat
sebarang bantuan kewangan.
Kos beban pengusaha
Kenaikan kos operasi, termasuk penyelenggaraan, tol, kos
tayar, casis dan badan bas serta gaji pemandu menyebabkan pengusaha tidak dapat
lagi menanggung kerugian.
Kita harap kerajaan akan mempertimbangkan cadangan itu,
selain cadangan lain seperti melanjutkan usia perkhidmatan bas, meramaikan
bilangan pemandu bas, katanya kepada BH.
Kali terakhir kerajaan meluluskan kenaikan tambang bas pada
Jun 2009.
Mohamad Ashfar juga meminta kerajaan memanjangkan jangka
hayat perkhidmatan bas henti-henti dan ekspres dari masing-masing 15 dan 10
tahun kepada 20 dan 15 tahun.
INFO
13 Cadangan PMBOA
- Dasar nasional pengangkutan awam darat digubal secepat
mungkin.
- Pengecualian kepada syarikat bas daripada membayar 1
peratus gaji kepada Tabung Pembangunan Sumber Manusia.
- Cukai jualan/duti import untuk bas dihapuskan.
- Galak pengusaha beli bas baru.
- Terminal/hentian bas dikendalikan kerajaan.
- Kadar tol dikurangkan/dihapuskan.
- Kadar insurans dikurangkan/dikawal.
- Kuota subsidi diesel ditambah/harga diesel dikurangkan.
- SME Bank batalkan syarat-syarat Tabung Bantuan Bas.
- Cukai Perkhidmatan dan Barangan (GST) yang dicadang
dikelaskan semula.
- Elaun Cukai Pelaburan Semula diberikan kepada pengusaha.
- Beku Pengeluaran Permit Bas kepada pengusaha baru.
- Tambah bilangan pemandu.
No comments:
Post a Comment