GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, December 21, 2012

Penggantungan keputusan besar hanya bersifat sementara


TUAN IBRAHIM TUAN MAN
20 Disember 2012

RAKYAT diingatkan penggantungan beberapa keputusan besar kerajaan hanyalah bersifat sementara menjelang PRU13 sahaja. Terkini keputusan menggantung semua saman Sistem Penguatkuasaan (AES) dibuat kerana bantahan orang ramai dan usaha gigih Kempen Anti Saman Ekor (Kase) yang diterajui Pas terhadap peraturan yang menindas rakyat.

Walaupun Menteri Pengangkutan serta anggota Kabinet telah berulang kali menyatakan AES tetap akan dilaksanakan, namun terkini ia ditangguhkan oleh Jabatan Peguam Negara.


Yang aneh Menteri putus untuk laksana, manakala Peguam Negara boleh batal arahan Menteri. Inilah caca-merba yang sedang melanda Malaysia.

Tidak tahu siapa buat polisi dan siapa pelaksana polisi. Kalau begini keadaan lebih baik salah seorang letak jawatan. Kalau kira patut Peguam Negara kerana melanggar arahan menteri, tetapi kalau difikir semula arahan peguam negara dijadikan keputusan, bukan arahan menteri, maka eloklah menteri berkenaan letak jawatan.

Oleh kerana PRU13 dianggap sebagai PRU yang paling penting dalam sejarah negara di mana banyak projek mega untuk kroni terpaksa ditangguh dahulu kerana BN khuatir ia akan menjadi peluru bagi PR.

Di saat PR membawa isu utama bagi kepentingan rakyat, BN masih terkial-kial menggunakan isu lapuk seperti serangan kepada Presiden Pas, serangan peribadi pimpinan PR dan ugutan dalam mencari sokongan.

Apa pun rakyat perlu sendiri ingat, bahawa semua penangguhan ini samada AES, GST, tarif elektrik, cukai telefon prabayar dan lain-lain hanyalah bersifat sementara.

Kesemua ‘hadiah penangguhan’ ini hanya menanti keputusan pilihan raya umum sahaja sebelum ditarik balik.

Kalau keputusan menyebelahi BN, maka semua yang ditangguhkan ini akan dikuat kuasa semua, dan rakyat akan terus terbeban dengan pelbagai peraturan yang menyusah dan tidak masuk akal.

Di waktu yang sama, kroni terus mendapat habuan dari kalangan pemimpin BN, yang sedang kelaparan di keliling mereka.

Rakyat mempunyai kuasa memilih, sama ada ingin peraturan yang membebankan mereka diterus atau dibatalkan sahaja. Mengekalkan BN bermakna penangguhan sementara akan dikuat kuasa semula, atau menumbangkan BN, maka peraturan itu akan terus dibatalkan.

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan Pas Pusat

No comments:

Post a Comment