GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Sunday, December 27, 2009

Akta kawal etika peniaga


ARKIB : 26/12/2009

KUALA LUMPUR 25 Dis. - Persatuan Bekas Kastam Malaysia (Perbekas) menyifatkan pembentangan Akta Antimengaut Keuntungan Berlebihan sebagai langkah tepat kerajaan untuk mengawal etika peniaga.

Presidennya, Datuk Abdul Rahman Manan berkata, kewujudan akta itu mampu membendung tindakan tidak bertanggungjawab peniaga untuk mengaut keuntungan berlebihan ketika pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) nanti.

"Ia juga dapat mengawal kenaikan harga secara berlebihan semasa musim perayaan, ketika kenaikan gaji kakitangan awam dan pelbagai sebab lagi," katanya dalam kenyataan kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Beliau mengulas pengumuman Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah semalam, mengenai langkah kerajaan yang akan membentangkan akta tersebut pada Mac depan sebelum GST dikuatkuasakan pertengahan 2011.

Abdul Rahman berkata, akta itu penting bagi memastikan tidak berlakunya aktiviti mengambil keuntungan berlebihan oleh para peniaga.

Mengenai perlaksanaan GST, katanya, pihaknya akan bekerjasama dengan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) memberi ceramah dan penerangan kepada rakyat, peniaga dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Ahli Perbekas akan menggunakan pengalaman dan pengetahuan mereka sendiri dalam bidang perkastaman, cukai jualan dan cukai perkhidmatan (SST dan GST) untuk tujuan tersebut,'' jelasnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1226&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_24.htm#ixzz2WdQcREki
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment