GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Saturday, October 30, 2010

PRU ke-13 akan pengaruhi persekitaran ekonomi


ARKIB : 29/10/2010


KUALA LUMPUR 28 Okt. - Persekitaran ekonomi negara pada tahun depan akan lebih dipengaruhi oleh persediaan kerajaan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.

Ketua Pegawai Eksekutif MIDF Amanah Asset Management Bhd. (MIDF Amanah), Scott Lim berkata, ini dapat dilihat dalam beberapa keputusan berkaitan ekonomi semasa dan juga pembentangan Bajet 2011 baru-baru ini.

Katanya, mungkin beberapa keputusan yang menarik berkaitan perniagaan bakal diumumkan kelak dalam usaha pemerintah mengekalkan kuasa termasuk penangguhan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

"Ekonomi negara juga akan terus berkembang dipengaruhi situasi ekonomi global ketika ini yang menggambarkan peningkatan prestasi negara-negara Asia seperti peningkatan perdagangan sesama negara Asia.

Beliau berkata demikian selepas membentangkan pandangannya tentang jangkaan ekonomi negara dalam seminar anjuran MIDF Amanah di sini hari ini.

Seminar yang sama akan turut diadakan di beberapa lokasi lain dalam negara mulai esok iaitu di Pulau Pinang, Kuching (11 November) dan Kota Kinabalu (15 November).

Jelas Lim, walaupun Bajet 2011 tidak mampu menyelesaikan pelbagai masalah yang wujud ketika ini seperti kemiskinan dan kekurangan tenaga pakar tetapi terdapat usaha yang dilakukan untuk menanganinya.

Katanya, perancangan kerajaan bagi menyediakan pelbagai infrastruktur tidak merugikan kerana ia menggalakkan ekonomi.

"Apa yang harus ditekankan ialah ketelusan dalam membuat keputusan kerana ia lebih mempengaruhi keberkesanan terhadap pelbagai dasar ekonomi yang dirancang," ujarnya.

Pada masa sama, beliau berpandangan, setiap pelabur yang ingin mencari peluang keuntungan perlu mempelbagaikan pelaburan mereka termasuk melabur di dalam dan luar negara.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1029&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm#ixzz2WRsucnrq
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment