Publication: BH
Date of publication: Mar 19, 2012
Section heading: Ekonomi
Page number: 002
Byline / Author: Oleh idris Jala
SAYA sering ditanya mengapa saya
berkata Malaysia mungkin bankrap menjelang 2019. Saya dilayangkan pelbagai
pertanyaan yang meminta perkongsian penerangan dan ini menjadi satu 'blues'
transformasi saya.
Bagi mencartakan perjalanan
transformasi pada 2009, satu tindakan pertama yang diambil oleh PM dan Kabinet
ialah menyenaraikan status terkini kita; menetapkan hala tuju dan menetapkan
satu program transformasi untuk menjamin kita mencapainya.
Satu daripada pelbagai
kepentingan dalam senarai itu ialah merasionalkan subsidi. Maka, kami
menjalankan makmal untuk perkara ini.
Sewaktu hari terbuka, kami
berkongsi cadangan makmal berkenaan rasionalisasi subsidi bersama pengunjung.
Saya ingin berterus terang dan menekankan akibat jika tiada tindakan diambil.
Mungkin saya terlalu berterus
terang. Tetapi, apa yang saya katakan disalahgambarkan beberapa kali. Sejak
itu, saya dibebani dan terikat dengan masalah yang tidak perlu.
Kaki pengkritik cuma menekankan
sebahagian kecil daripada pembentangan pertama iaitu ketika saya menyatakan
keperluan mengubah cara perbelanjaan kita untuk mengekalkan pertumbuhan fiskal.
Dengan berlatar belakangkan
kaveat dan beberapa syarat, saya berkata, kita akan bankrap menjelang 2019 JIKA
kita terus meningkatkan subsidi dan pinjaman seperti mana kita lakukan
sebelumnya dan JIKA perkembangan ekonomi tahunan kita kurang daripada tiga
peratus.
Saya berkerja di Shell lebih 20
tahun, syarikat yang terkenal bagi teknik perancangan senario. Kata orang
biasa, perancangan senario bermaksud gambaran masa depan yang mempunyai
kemungkinan sama ada 'baik, buruk atau dahsyat' dan melakukan yang terbaik
untuk mencapai 'senario baik' dan menghindarkan 'buruk dan dahsyat'.
Kenyataan saya berdasarkan kaveat
tetapi hanya sedikit atau tiada rujukan dibuat terhadap kaveat yang jelas
dikemukakan.
Saya masih berpegang teguh kepada
apa yang saya ucapkan dan adalah penting untuk kenyataan itu diambil bersama
syarat yang dinyatakan. Kenyataan ini sudah terlalu kerap dicedok di luar
konteks sehinggakan saya naik 'blues' - berbuih mulut menerangkan apa
sebenarnya yang saya maksudkan!
Biar saya dengan jelasnya
menerangkan bahawa niat saya pada waktu itu ialah menggambarkan akibat
sekiranya tiada tindakan diambil ketika berhadapan dengan keputusan yang sukar.
Kita tidak boleh terus memberikan subsidi seperti mana sekarang.
Ingin saya jelaskan juga bahawa
buat masa ini, kerajaan tidak menghadapi masalah kewangan yang kronik. Malah,
kewangan kerajaan dalam keadaan baik. Namun, dalam situasi membabitkan
kewangan, memang ada kemajuan yang boleh diusahakan.
Inilah sebabnya. Pada akhir 2011,
hutang negara ialah 53.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)
iaitu jumlah barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan dalam negara dan
defisit belanjawan lebih baik daripada sasaran KDNK, 5.4 peratus.
Bandingkan ini dengan hutang
Greece yang mencecah 110 peratus daripada KDNK dan defisit belanjawan sehingga
13 peratus. Memang jelas kita jauh daripada berdepan dengan krisis.
Ramai ahli ekonomi di seluruh
dunia menyarankan agar kerajaan berhati-hati terhadap peningkatan hutang negara.
Pada 2009 - perangkaan semasa saya bercakap tentang rasionalisasi subsidi
diambil dari tahun ini - kita terpaksa meningkatkan perbelanjaan Kerajaan
melalui 'pakej rangsangan ekonomi' apabila berdepan dengan krisis kewangan
dunia yang disebabkan masalah gadai janji subprima di Amerika Syarikat.
Kesan ini dirasai sehingga 2010.
Namun begitu, hutang berdasarkan peratusan daripada KDNK mulai seimbang
sementara defisit belanjawan, yang juga berdasarkan peratusan KDNK, mula turun
dengan ketara dan ekonomi negara kita terus berkembang. Kita sedang memperbaiki
keadaan.
Dalam sistem yang mudah untuk
menilai sama ada sesebuah negara itu terbabit dalam krisis hutang, Boston
Consulting Group (BCG) menggunakan gambaran grafik untuk mengenal pasti
beberapa negara yang berpotensi menghadapi masalah.
Hutang negara sebagai peratusan
daripada KDNK diplotkan pada paksi menegak manakala lebihan atau defisit dalam
belanjawan negara sebagai peratusan daripada KDNK diplotkan pada paksi
mendatar.
BCG mengenal pasti potensi untuk
berdepan dengan masalah apabila hutang negara pada tahap 100 peratus atau lebih
daripada KDNK dan apabila mengalami defisit belanjawan pada tahap 10 peratus
atau lebih daripada KDNK (rujuk kepada carta).
Semakin banyak sesebuah negara
berada di sebelah kiri carta serta lebih tinggi pada paksi menegak, semakin
tinggi risiko berhadapan dengan krisis hutang. Tetapi, harus diingatkan bahawa
sesebuah negara mesti berhadapan dengan masalah di kedua-dua arena ini untuk
dianggap sebagai berisiko besar.
Jika anda ambil Singapura sebagai
contoh, hutang negara sebagai peratusan daripada KDNK ialah 100 peratus - dalam
kawasan yang bermasalah tetapi hanya satu daripada dua kriteria - hampir tidak
ada defisit belanjawan di republik itu. Tiada siapapun yang menganggap
Singapura sebagai sebuah negara yang menghadapi masalah kewangan.
Bagi Malaysia, adalah penting
untuk kita sedari bahawa negara bergerak ke sebelah kanan pada 2011 berbanding
2009 dan 2010 manakala kita hampir tiada pergerakan menaik.
Ia menunjukkan satu anjakan ke
arah yang betul. Berdasarkan analisis ini, kita lebih baik daripada beberapa
negara seperti UK, Amerika Syarikat, Sepanyol, Itali, Portugal dan Jepun. Kita
akan sampai ke dalam zon selamat tidak lama lagi.
Masalah yang saya tekankan mengikut
perangkaan 2009, dengan kaveat JIKA hutang terus meningkat pada tahap
sebelumnya, kita boleh berdepan dengan masalah yang serius pada 2019 dan JIKA
kita berkembang kurang daripada tiga peratus setahun, sudah tidak wujud lagi.
Mengapa? Kerana kita sudah
membuat penambahbaikan di kedua-dua kriteria. Pertama, sebagai Kerajaan yang
bertanggungjawab, pada 2010, kami memulakan proses untuk mengurangkan subsidi
secara beransur-ansur untuk bahan api, gula, elektrik dan sebagainya, dengan
mengetahui sepenuhnya bahawa langkah ini tidak popular.
Kedua, KDNK kita meningkat
sebanyak 7.2 peratus pada 2010 dan 5.1 peratus pada 2011 dan ini merupakan
purata sebanyak 6.2 peratus; kita mencapai sasaran ETP. Sudah tentulah, kita
boleh dan perlu melakukan lebih banyak lagi.
Seperti yang saya jelaskan dalam
pembentangan sebelumnya, hanya sedikit saja daripada subsidi kita yang
berjumlah berbilion ringgit setiap tahun dinikmati golongan miskin,
kebanyakannya dikecapi golongan kaya.
Kita mesti merasionalisasikan
sistem subsidi - bukan memansuhkannya - dan menghentikan perbelanjaan yang
tidak berkenaan. Walau bagaimanapun, kita terus membantu golongan miskin
melalui inisiatif Program Transformasi Kerajaan (PTK) seperti program AZAM dan
BR1M bagi isi rumah berpendapatan rendah dan program infrastruktur luar bandar.
Pada masa sama, kita perlu
meningkatkan sumber pendapatan kerajaan dengan memperkenalkan langkah seperti
cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan menjana lebih banyak aktiviti
ekonomi. Kita boleh memastikan barangan keperluan tidak dikenakan cukai.
Kami melihat hasilnya. Kami
mempunyai Program Transformasi Ekonomi dan kami sedang meningkatkan hasil -
kami mendapat tambahan hasil cukai sebanyak RM26 bilion pada 2011. Ini membenarkan
kami untuk membiayai program yang mengutamakan Rakyat seperti BR1M.
Jika kita terus membuat kemajuan
dalam aspek ini, kita mungkin dapat mengimbangkan belanjawan menjelang 2020
walaupun itu akan mengatasi sasaran kita sendiri.
Saya tahu tentu ada pengkritik
yang mengatakan bahawa saya mengubah pendapat saya mengenai isu kebankrapan.
Saya tidak mengubah pandangan saya terhadap perancangan senario.
Saya sentiasa percaya dalam
menghuraikan senario 'baik, buruk dan yang dahsyat' (ini tidak pernah berubah)
iaitu senario 'baik' jika kita berjaya melaksanakan ETP, kita akan mencapai
status pendapatan tinggi menjelan Senario 'buruk atau dahsyat' berlaku jika
kita tidak berbuat apa-apa untuk mengelak, maka barulah kita boleh bankrap.
Hakikatnya ialah kita melakukan
banyak perkara untuk mengubah negara kita. Jadi, kita tidak akan bankrap.
Dengan pelaksanaan ETP, kita mesti mengakui ba-hawa Malaysia berada di landasan
yang betul dalam transformasi ekonomi.
Purata perkembangan KDNK tahunan
dalam 2 tahun (2010 dan 2011) melebihi enam peratus. Pada 2011, kami mencapai
sasaran Pendapatan Negara Kasar dan sasaran pelaburan, perdagangan mencapai
rekod tertinggi sebanyak RM1.27 trilion pada tahun 2011.
Kami telah mengurangkan defisit
kita pada tahun 2011. Pada bulan April, PM kita akan melancarkan laporan
tahunan ETP dan GTP yang menyediakan semua butir-butir pencapaian negara kita.
Izinkan saya mengakhiri lafaz
salam saya dengan memetik kata-kata Dale Carnegie, 'Memang tragik apabila kita
menangguhkan kehidupan. Kita impikan taman ros ajaib di ufuk langit dan
terlepas menikmati bunga ros yang mekar hanya di luar tingkap'.
* Datuk Seri Idris Jala adalah
CEO Pemandu dan Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri. Komen yang munasabah
dialu-alukan di idrisjala@pemandu.gov.my
No comments:
Post a Comment