GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Sunday, October 25, 2009

Langkah kerajaan pulihkan ekonomi


ARKIB : 24/10/2009


KUALA LUMPUR 23 Okt. – Usaha mengukuhkan sektor pengusaha kecil dan sederhana (SME) menerusi Bajet 2010 memperlihatkan langkah berterusan kerajaan untuk memastikan pertumbuhan ekonomi negara bertambah baik.

Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) dalam kenyataan akhbar hari ini berkata, langkah itu amat penting kerana SME merupakan tulang belakang dalam sektor perkhidmatan dan pembuatan negara.

‘‘Usaha kerajaan mengukuhkan sektor SME menunjukkan komitmen kerajaan dalam memulihkan ekonomi negara,’’ ujar kenyataan itu.

Bajet 2010 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini antara lain memperuntukkan RM350 juta kepada SME Corporation Malaysia.

Daripada jumlah itu, sebanyak RM200 juta adalah untuk skim pinjaman mudah SME dan RM100 juta untuk skim peningkatan dan keupayaan manakala bakinya untuk program penjenamaan dan promosi.

FMM juga turut menyambut baik keputusan kerajaan untuk tidak melaksanakan cukai perkhidmatan dan barangan (GST).

‘‘Walaupun FMM gembira dengan pengurangan dalam cukai pendapatan individu dan koperasi, namun persekutuan ini sedikit kecewa apabila ia tidak diperluaskan,’’ menurut kenyataan itu lagi.

FMM juga agak terkilan kerana bajet tersebut tidak menyatakan insentif secara spesifik kepada sektor swasta sebagai usaha menggalakkan perkembangan pelaburan sektor tersebut.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1024&pub=bajet2010&sec=Berita&pg=bb_20.htm#ixzz2WRRVFd4X
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment