GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, December 27, 2013

Lunturkan semangat demonstrasi


ARKIB : 24/12/2013
Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my
Najib Tun Razak ketika berucap pada majlis penutup Seminar Pemerkasaan Ekonomi
Nasional di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan pada November lalu .
Seminar sehari itu bertujuan memberi kefahaman dan penerangan mengenai GST,
intipati Bajet 2014 dan agenda pemerkasaan Bumiputera. - BERNAMA
DALAM kebimbangan orang ramai terpaksa menyambut tahun baharu di sebalik bayangan perhimpunan haram pada 31 Disember ini, rupanya secara 'senyap-senyap' telah berlalu satu perhimpunan lain di Kuala Lumpur minggu lalu.

Pelancaran kempen anti-GST (cukai barangan dan perkhidmatan) pakatan pembangkang minggu lalu dikatakan hanya menarik 200 orang 'pengunjung' sedangkan pemimpin-pemimpin tertinggi mereka sanggup hadir sama mengikut laporan sebuah portal propembangkang.

Bagi menutup malu, ada pemimpin pembangkang menyalahkan rakyat kurang memahami isu dan kerana belum merasai kesan GST sebagai punca kurangnya peserta hadir menyertai kempen tersebut, kononnya itu cuma pelancaran kempen dan bukan perhimpunan raksasa.

Agak melucukan bila ada juga yang berucap menyuruh rakyat yang menyokong GST berpindah ke negara yang mengamalkannya seperti Kemboja dan Laos sedangkan mereka sendiri sebelum ini 'meroyan' bila disuruh berpindah ke negara lain jika merasakan tertindas di Malaysia.

Seorang lagi pemimpin pada majlis tersebut mengaitkan kebankrapan dengan pelaksanaan GST seperti yang berlaku di Greece tetapi 'ketua pasukan' mereka pula bersetuju tiada masalah dalam sistem tersebut, kononnya sistem itu berkesan dan telus selagi tiada 'ketirisan'.

Sama ada laporan portal itu sedikit tersilap lapor atau mungkin beberapa pemimpin politik yang 'keliru' tentang alasan untuk mereka mengajak orang ramai berhimpun menolak GST, hakikatnya umum tidak ambil pusing kempen tersebut mungkin kerana penganjur sendiri seolah-olah tidak pasti apa yang mereka 'anti' sebenarnya.

Majoriti rakyat sebenarnya mengharapkan apa yang berlaku itu antara petanda demam demonstrasi jalanan sudah berlalu tetapi cukuplah jika sampai masanya lebih banyak akal rasional mengatasi darah panas membuak-buak yang mahu turun ke jalan raya atas apa jua alasan, asalkan 'meriah'.

Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara (MPN), Profesor Datuk Dr. Zainal Kling berpendapat sambutan dingin dalam kempen tersebut petanda orang ramai sudah jemu dengan pembohongan dan janji kosong pihak terbabit.

"Masing-masing mahu meniru Siam dan Arab (adakan demonstrasi jalanan). Mereka ini peniru-peniru kejahatan dan penjahat, tidak boleh berlembut lagi, kena gunakan kata-kata kasar. Mereka hanya tahu mengganggu kesenangan hidup kita, mereka tidak senang hati bila Perdana Menteri berjaya melakukan sesuatu untuk kebaikan rakyat maka perlu juga menipu, mahu berdemonstrasi konon nak guling kerajaan," katanya.

Beliau yakin orang ramai sudah faham dengan janji-janji kosong golongan tersebut dan sudah malas menunjukkan sokongan dalam agenda dan program yang mereka anjurkan.

Tambahnya, rakyat melihat dan nampak kerajaan tetap membantu dalam bermacam situasi dan tuduhan pembangkang, maka sudah tidak peduli bila diseru keluar berdemonstrasi.

"Orang Cina pun sudah ambil iktibar dan semakin kurang menyertai program sedemikian, begitu juga orang Melayu dalam PKR. Mereka cuba burukkan kerajaan tapi tidak berlaku demonstrasi, sampai masa kita buang sahaja manusia seperti ini (penganjur) yang cuba merosakkan hidup kita.

"Pada 31 Disember ini juga sama, nak tiru Siam dan Arab tapi tak ada sebab nak demonstrasi seperti rakyat di sana. Saya rasa ramai tidak keluar turut serta, tak tahu pula jika orang DAP di Pulau Pinang kerana dikatakan perhimpunan itu akan dianjur di sana," dakwanya.

Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan pula melihat kempen anti-GST gagal mendapat sambutan kerana rata-rata rakyat sudah memahami kenapa GST perlu dilaksanakan.

"Isu GST melangkaui politik kerana melibatkan kepentingan negara. Mereka yang boleh fikir secara rasional akan terima kenapa GST itu perlu dan kerajaan juga sudah mengambil iktibar daripada beberapa siri demonstrasi sebelum ini.

"Kerajaan telah menggerakkan usaha penerangan isu GST, jelaskan kenapa ia perlu dilaksanakan. Semangat berdemonstrasi boleh dilunturkan dengan fakta dan logik akal dan akhirnya seruan perhimpunan itu tidak akan mendapat sambutan yang diharapkan," katanya.

Beliau melihat trend sambutan demonstrasi yang semakin luntur momentumnya hasil usaha kerajaan menerangkan persoalan dan kekeliruan tentang isu-isu yang cuba dimainkan pembangkang untuk meraih sokongan politik.

Beliau juga yakin penganjur kempen anti-GST tahu dan memahami mengapa GST perlu dilaksanakan tetapi demi laba politik mereka tidak mahu memperakuinya, menentang dan menuduh ia tidak sesuai.

"Mereka bukannya terkeliru tetapi demi kepentingan politik tetap menentang dan membiarkan fakta bertindih dalam isu GST ini, malangnya ia tetap tidak mendapat sambutan.

"Perhimpunan yang dirancang pada 31 Disember ini juga mungkin menghadapi nasib sama. Untuk mengajak rakyat ke jalan raya bagi menggulingkan kerajaan, mereka perlukan pemangkin yang besar," ujarnya.

Tambahnya, di Thailand pemangkin untuk beramai-ramai ke jalan raya adalah rakyatnya membenci Thaksin sementara di Kiev, Ukraine pula kerana rakyatnya bencikan Rusia.

Beliau menegaskan amat sukar untuk pembangkang menarik ramai peserta kerana perlu ada salah laku yang besar dalam kerajaan di mata majoriti rakyat untuk menarik mereka ke jalan raya.

"Segelintir kecil mungkin akan hadir tetapi untuk satu jumlah besar sukar dicapai kerana tiada salah laku besar dalam kerajaan kita.

"Tentu sekali pembangkang boleh mainkan isu kenaikan harga pelbagai produk dan perkhidmatan, itu isu paling mudah tetapi jika kerajaan beri penerangan yang cukup, mereka yang rasional akan terima dan menolak untuk ke jalan raya," jelasnya.

Mengambil contoh kenaikan tarif elektrik, beliau mengulangi penjelasan kerajaan bahawa ia bukan untuk keuntungan TNB mahupun pihak swasta sebaliknya rasionalisasi kos bahan api yang digunakan bagi menjana elektrik.

"Kerajaan perlu teruskan penerangan berlandaskan fakta, saya yakin rakyat boleh terima. Langkah penerangan ini penting walaupun pembangkang mainkan isu habis-habisan agar rakyat tidak menjadi mangsa diheret ke jalanan," tegasnya.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment