GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Monday, December 23, 2013

Hanya terbaik untuk rakyat


ARKIB : 21/12/2013
Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my
MUKHRIZ Mahathir (dua dari kanan) menyampaikan cenderamata kepada
Ahmad Maslan sambil diperhatikan Mohd. Puat Mohd. Ali (kanan) dan
Abdul Rahman Ibrahim (kiri) di Dewan Wawasan Kubang Pasu,
Kedah, kelmarin. - UTUSAN/SAFRIZAL AZMI
KUBANG PASU 20 Dis. - Pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional (BN) Kedah tidak akan tergesa-gesa membuat keputusan terhadap satu-satu perkara kerana setiap tindakan yang diambil melibatkan kepentingan rakyat.

Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, pada peringkat awal sejak BN mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri sudah semestinya kepemimpinannya memerlukan sedikit masa untuk meneliti tindakan yang dilakukan sebelum ini dan memahami dengan jelas di sebalik isu berbangkit.

"Tanggungjawab ini memakan masa. Dalam tempoh itu, kadang-kadang kelihatan seolah-olah kerajaan ini tidak membuat keputusan atau tidak boleh hendak memutuskan.

"Sedangkan sebenarnya kerana kita tidak mahu terlalu tergopoh-gapah dalam membuat keputusan begitu penting melibatkan rakyat Kedah, maka pendekatan yang diambil ialah benar-benar menyemak dan memahami apa sebenarnya di sebalik isu, kemudian dibincangkan sesama kita, mendapatkan pandangan daripada pelbagai pihak, baru kita putuskan di pihak majlis mesyuarat kerajaan negeri," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap menutup Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional (Pena) peringkat negeri yang turut dihadiri Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan di Dewan Wawasan Jitra, di sini semalam.

Yang turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Mohd. Puat Mohd. Ali dan Ketua Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah, Datuk Abdul Rahman Ibrahim.

Seminar itu antara lain bertujuan memberi penerangan tentang tiga agenda besar ekonomi negara iaitu Bajet 2014, pemerkasaan ekonomi bumiputera dan kebaikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dengan memberi fokus kepada beberapa kumpulan sasar seperti kalangan ahli politik dan pemimpin masyarakat, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO), agensi kerajaan, kelompok belia serta siswa.

Mukhriz berkata, pentadbirannya mahu mengelakkan daripada berlaku keadaan terpaksa berpatah balik dalam membuat keputusan.

Katanya, keadaan tersebut bukan hanya merugikan masa malah pentadbiran kerajaan negeri akan dilihat sebagai tidak cekap.

"Yakinlah kerajaan BN adalah berhemah, berwibawa, penuh berintegriti dan profesional dalam menjaga kepentingan rakyat," katanya.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment