GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Monday, January 20, 2014

Dua pasukan penceramah beri penerangan mengenai GST akan diwujud


ARKIB : 18/01/2014
Sebahagian peserta mendengar penerangan Ahmad Maslan pada
Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional Peringkat Negeri Sembilan
di Seremban, Negeri Sembilan, baru-baru ini.
MELAKA 17 Jan. - Dua pasukan penceramah akan diwujudkan bagi memberi penerangan tentang pelaksanaan sistem cukai barangan dan perkhidmatan (GST) secara menyeluruh di peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) tidak lama lagi.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkata, dua pasukan itu terdiri daripada Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Kementerian Kewangan.

Menurutnya, pasukan tersebut dijangka diwujudkan antara satu hingga dua minggu lagi iaitu selepas tamat pelaksanaan Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional di seluruh negeri pada 2 Februari depan.

"Kita tidak mahu sistem pencukaian yang diguna pakai oleh 83 peratus daripada negara dalam dunia ini dimomokkan oleh pembangkang.

"Dengan pelaksanaan GST, pada tahun pertama ekonomi akan mengalami pertumbuhan, iaitu tambahan 0.3 peratus manakala eksport akan bertambah 0.5 peratus.

"Pada tahun pertama juga memang ada sedikit kenaikan harga barang tetapi ini hanya berlaku sekali kerana sistem GST masih baharu kerana 10 peratus cukai jualan itu masih berada dalam kos perniagaan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional peringkat negeri yang dirasmikan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) di sini baru-baru ini.

Ahmad berkata, selepas 10 peratus cukai dibuang daripada kos perniagaan, hanya tinggal enam peratus dan sistem tersebut akan mula stabil begitu juga dengan harga barang.

Katanya, perbandingan pihak pembangkang terhadap peratusan GST yang tinggi antara negara ini dengan Singapura iaitu tiga peratus ketika baru dilaksanakan adalah tidak berasas.

"Saya ingin memaklumkan bahawa cukai yang dilaksanakan Singapura kini adalah tujuh peratus, negara jiran kita banyak yang antara tujuh hingga 10 peratus, Singapura ketika hendak melaksanakan GST tiada cukai jualan dan cukai perkhidmatan.

"Berbanding dengan negara kita yang telah mempunyai lima peratus cukai jualan di mana kebanyakannya 10 peratus dan enam peratus cukai perkhidmatan, takkan kita hendak tukar ke angka yang terlalu rendah sehingga tidak dapat mengumpul hasil," katanya.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment