GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Tuesday, May 4, 2010

GST tidak bebankan rakyat


ARKIB : 03/05/2010


BERA 2 Mei - Penangguhan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bukan atas desakan pembangkang tetapi kerajaan mahu memberi penerangan seluas-luasnya kepada rakyat agar memahami dasar itu.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan tidak akan melaksanakan GST dalam tempoh terdekat ini bagi membolehkan penerangan mengenainya dilakukan ke seluruh negara.

Menurutnya, penjelasan itu akan dibuat oleh Kementerian Kewangan dan kementeriannya.
''Kerajaan perlu membuat penjelasan supaya rakyat memahami tujuan sebenar GST yang tidak akan membebankan mereka sama sekali," katanya.

Ismail Sabri yang juga Ahli Parlimen Bera berkata demikian selepas majlis perasmian mesyuarat agung tahunan berkelompok cawangan-cawangan UMNO Bahagian Bera di sini hari ini.

Ismail Sabri menegaskan, pelaksanaan GST kelak tidak akan membebankan rakyat kerana ia tidak melibatkan barangan kawalan, sebagaimana didakwa oleh pihak pembangkang.

Tegasnya, dalam keadaan sekarang kerajaan tidak berhasrat menaikkan harga barangan mahupun perkhidmatan kerana mengambil kira pelbagai faktor sebelum melaksanakan sesuatu dasar.

Sambil membidas tindakan parti pembangkang itu, beliau mahu rakyat berfikiran rasional dan tidak mudah terikut-ikut atau terpengaruh dengan dakyah pembangkang.

Mengenai bekalan gula di Kedah dan Perlis pula, Ismail Sabri menafikan berlakunya krisis bahan itu sebagaimana dilaporkan oleh media baru-baru ini.

Beliau sebaliknya menjelaskan, kekurangan gula hanya disebabkan oleh masalah teknikal melibatkan beberapa peniaga dengan pemborong yang menyebabkan kuantiti gula tidak dihantar mengikut keperluan biasa.

Jelasnya, sebanyak 600 tan gula stok simpanan telah pun dihantar ke negeri terbabit menyebabkan bekalan bahan itu kini melebihi keperluan.

Tambah beliau, sepatutnya bekalan stok gula itu dihantar atau dibekalkan pada musim perayaan, tetapi kerajaan terpaksa menghantarnya bagi memastikan tiada krisis bahan itu di kedua-dua negeri terbabit.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0503&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_29.htm#ixzz2WRFUfs9K
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment