GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Thursday, May 6, 2010

GST tidak dilaksana sehingga Akta Kawalan Harga diluluskan


ARKIB : 05/05/2010

KUALA LUMPUR 5 Mei - Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) oleh kerajaan tidak akan dilakukan sehingga Akta Kawalan Harga dan AntiPencatutan diluluskan, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Awang Adek Hussin.

Beliau berkata akta tersebut dilihat mampu mengawal para peniaga daripada bertindak mengambil untung berlebihan selepas GST dilaksanakan kelak.

Akta itu kini dalam proses penilaian terakhir Jabatan Peguam Negara dan dijangka dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Parlimen selewat-lewatnya Jun ini.

"Ada kebimbangan bahawa mungkin ada peniaga yang tidak bertanggungjawab akan menaikkan harga barang mereka atas alasan GST untuk mendapat keuntungan berlebihan.

"Justeru atas faktor kebimbangan tersebut perlu ada undang-undang yang boleh membasmi peniaga-peniaga ini daripada mengambil untung berlebihan, iaitu akta tersebut (Kawalan Harga dan Anti Pencatutan) perlu diluluskan terlebih dahulu sebelum GST dilaksanakan,” katanya ketika menjawab pertanyaan Senator Datuk Nor Hayati Onn di Dewan Negara di sini hari ini.

Nor Hayati ingin tahu bila kerajaan akan melaksanakan GST dan usaha terkini kerajaan bagi memastikan pelaksananaanya diterima masyarakat. - Bernama

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0505&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_16.htm#ixzz2WdPXqzkB
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment