GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Friday, March 12, 2010

Kerajaan nafi GST dimansuhkan


ARKIB : 12/03/2010

KUALA LUMPUR 11 Mac - Kementerian Kewangan (MOF) menafikan Kabinet telah memansuhkan cadangan pelaksanaan pengenalan cukai perkhidmatan barangan (GST) yang dijadualkan diperkenalkan pada 2011.

Sebaliknya Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Husni Hanadzlah (gambar) berkata, Kabinet telah memperincikan tentang pendekatan yang akan diambil bagi meningkatkan pemahaman rakyat tentang pelaksanaan GST.

''Kami tidak memansuh atau membatalkan GST. Perkara tersebut (pembatalan) tidak disentuh,'' katanya selepas merasmikan majlis penyampaian sijil kepada vendor Kumpulan Faber di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas spekulasi pembatalan pelaksanaan GST oleh Kabinet semalam.

Beliau berkata, Kabinet turut membincangkan secara mendalam mengenai kesediaan kerajaan melaksanakan GST untuk memastikan tiada masalah dibangkitkan pada kemudian hari.

''Perbincangan mengenai GST begitu komprehensif termasuk melibatkan cadangan memperbanyakkan kempen berkaitan dengan seluruh rakyat Malaysia.

''Ini kerana, bagi kerajaan pelaksanaan GST merupakan bahagian paling kritikal dan akan memastikan sudah betul-betul bersedia melaksanakannya,'' ujar beliau.

Ditanya sama ada spekulasi pembatalan pelaksanaan GST itu benar atau sebaliknya, Husni berkata: ''Tiada ada keputusan (pembatalan atau diteruskan) dibuat''.

Dalam pada itu, Husni memberi jaminan bahawa pelaksanaan Model Ekonomi Baru akan memberi keutamaan kepada rakyat.

Katanya, ia juga bakal dijadikan asas kepada Rancangan Malaysia Ke-10.

Perdana Menteri dijangka mengumumkan peringkat pertama pelaksanaan Model Ekonomi Baru itu pada 30 Mac ini.

''Selepas pengumuman itu nanti kita mahu mendengar maklum balas daripada sektor kerajaan, swasta dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan dan terutama pandangan rakyat.

''Kemudian nanti baru kita membuat keputusan mengenainya,'' tambahnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0312&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_01.htm#ixzz2WNAdVFI7
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment