GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Saturday, March 13, 2010

GST dijangka beri impak positif


ARKIB : 13/03/2010

KUALA LUMPUR, 12 Mac - Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) mungkin akan memberi impak positif pada perniagaan, kerajaan dan pengguna, kata seorang perunding kanan cukai.

Pengurus Kanan Ernst & Young Tax Consultants Sdn. Bhd. Yeoh Cheng Guan berkata, kadar piawaian GST diunjurkan serendah 4.0 peratus, iaitu kadar lebih rendah berbanding SST sekarang, masing-masing sebanyak 10 peratus dan 5.0 peratus.

Mungkin dengan pengenalan kadar GST rendah dan pelbagai itu, pengguna Malaysia dapat memanfaatkan pengurangan pada harga komoditi tertentu yang pada masa ini dikenakan sama ada cukai jualan atau cukai perkhidmatan pada kadar yang lebih tinggi," katanya di seminar Perakaunan GST.

Cheng Guan berkata, aplikasi GST itu berdasarkan pada penggunaan di Malaysia, bermaksud kebanyakan barangan dan perkhidmatan yang dibekalkan di Malaysia dikenakan cukai, import dikenakan cukai, sementara eksport dikecualikan daripada GST melalui sistem kadar sifar.

"Liabiliti GST pada bekalan boleh dikenakan cukai pada kadar piawaian yang ditanggung oleh pembekal, jadi pembekal perlu memastikan mereka mengutip GST daripada pengguna mereka," katanya.

"Walau pun GST merupakan cukai yang akan ditanggung oleh pengguna yang terakhir, perlu diingatkan bahawa ia berdasarkan kemampuan individu.

"Contohnya, jika seseorang memutuskan untuk makan di sebuah restoran ekslusif atau membeli produk berjenama dari sebuah butik, dia mestilah mampu membayar levi GST pada bekalan yang dikenakan cukai itu," kata Cheng Guan.

Di bawah pentadbiran GST itu, satu sistem kemasukan cukai kredit boleh diperoleh untuk perniagaan, katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0313&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_04.htm#ixzz2WNB46PKw
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment