GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Wednesday, December 2, 2009

GST unjur raih pendapatan RM1 bilion setahun


ARKIB : 01/12/2009


KUALA LUMPUR 30 Nov. - Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), yang dicadang dilaksanakan pada suku ketiga 2011 diunjur dapat meraih pendapatan cukai tahunan RM1 bilion selepas setahun dilancarkan.

Di dalam Laporan Penyelidikan Pelaburannya, OSK Research berkata, walaupun kemungkinan ada bantahan terhadap pelaksanaan GST, langkah Kerajaan itu difaham akan dapat mempelbagaikan sumber pendapatan kerajaan persekutuan dengan kutipan cukai terjamin.

Ketika ini, negara amat bergantung kepada cukai pendapatan korporat dan cukai pendapatan petroleum, di mana kedua-duanya tertakluk kepada ketidaktentuan pusingan ekonomi global dan harga komoditi, kata OSK Research.

Sebagai sumber asli yang terhad, pendapatan petroleum ada risikonya.

Persaingan dalam menarik pelaburan asing adalah terhad kepada kenaikan cukai korporat dan petroleum sementara kos kendalian dan perbelanjaan pembangunan Kerajaan semakin meningkat, yang menyebabkan satu dekat defisit dalam bajet.

"Pendapatan tahunan yang dianggarkan RM1 bilion itu sama nilainya kepada hampir 0.7 peratus unjuran pendapatan rasmi bagi tahun hadapan," katanya.

OSK Research, bagaimanapun, memaklumkan Kerajaan juga akan mengalami beberapa ketidakseimbangan jangka pendek, seperti berhubung kos perlaksanaan dan pentadbiran GST yang tinggi.

Malaysia, Hong Kong dan Brunei adalah di antara beberapa negara Asia yang telah menangguh perlaksanaan GST.
Selain China, Malaysia mencadangkan kadar GST 4.0 peratus, yang paling rendah berbanding negara Asia Pasifik lain.

Bagaimanapun, kadar cukai peribadi dan pendapatan Malaysia, iaitu masing-masing pada 26 peratus dan 25 peratus, adalah masih tinggi berbanding negara jiran, khususnya Singapura dan Hong Kong.

Oleh itu, cukai penggunaan yang meluas yang baharu ini, kata OSK Research telah menarik cadangan, khususnya dari parti politik pembangkang, supaya Kerajaan mengurangkan cukai pendapatan individu dan korporat sejajar dengar pelancaran GST. - BERNAMA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1201&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_04.htm#ixzz2WcoZIwHc
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment