GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Tuesday, March 11, 2014

Kepentingan negara atasi populariti diri


Publication: BH
Date of publication: Mar 8, 2014
Section heading: Main Section
Page number: 002
Byline / Author: Oleh Nazura Ngah; Rohaniza Idris; Ahmad Farizal Hajat; Shahrizan Salian

Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak berkata, beliau meletakkan kepentingan jangka panjang negara mengatasi populariti dirinya.

Perdana Menteri berkata, beliau mengambil masa dan berfikir panjang risiko dan kesan keputusan yang dibuat semata-mata untuk rakyat.

"Saya tidak memandang ringan keputusan seperti mengurangkan subsidi atau memperkenalkan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), tetapi menimbangkannya bagi menjamin masa depan, keselamatan, kebebasan dan pertumbuhan ekonomi yang mapan kepada negara," katanya pada Sidang Kemuncak Dialog Ekonomi Kebangsaan anjuran Institut Strategi dan Kepemimpinan Asia (ASLI) dan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA) di sini, semalam.

Najib berkata, soal mentadbir negara adalah mengenai membuat keputusan yang betul, bukan hanya untuk hari ini, tetapi masa depan.

"Sebagai ahli politik, mungkin mudah membuat janji, menawarkan apa yang rakyat mahukan dan menanggung akibatnya. Namun, kepemimpinan adalah membuat apa yang betul dan ia bukan mudah. Jika kita salah membuat keputusan, mungkin akan merencatkan pembangunan negara," katanya dalam ucapan bertajuk "Memacu Ekonomi Malaysia: Meneliti Punca Utama, di sini, semalam.

Rekod jadi bukti

Beliau yakin dengan perubahan dibuatnya kerana rekod ekonomi sedia ada dapat membuktikannya.

"Tindakan terkini kerajaan disambut baik pelabur dan agensi penarafan berikutan defisit bajet makin menurun, kini pada 3.9 peratus, rendah daripada sasaran. Kita sedang menuju kepada bajet seimbang menjelang 2020 walaupun sesetengah penganalisis politik meramalkan ekonomi Malaysia terus berkembang," katanya.

Najib berkata, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) meningkat 5.1 peratus pada suku terakhir tahun lalu, melebihi sasaran dengan lebih tinggi daripada dijangkakan.

"Jualan runcit, pembinaan, perdagangan dan eksport semakin meningkat. Tahun lalu, dagangan mencatat rekod tertinggi dalam sejarah, begitu juga pelaburan asing yang mengembangkan perniagaan Malaysia, termasuk perusahaan kecil dan sederhana yang memberi pekerjaan kepada berjuta-juta rakyat Malaysia," katanya," katanya.

No comments:

Post a Comment