GST EVENT CALENDAR

GST MALAYSIA CALCULATOR

Nuffnang Add

Sunday, October 25, 2009

Kajian GST di peringkat akhir


ARKIB : 24/10/2009

KUALA LUMPUR 23 Okt. – Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) kini di peringkat akhir kajian terutamanya dalam menilai kesan sosial terhadap rakyat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kajian itu bertujuan memastikan rakyat tidak dibebankan dengan cukai tersebut, jika didapati GST perlu dilaksanakan bagi mencapai kestabilan kewangan kerajaan.

“Sekiranya kerajaan melaksanakan GST, ia akan menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan sedia ada serta pengecualian tertentu akan diberikan kepada golongan berpendapatan rendah.

“Kadar GST yang dikenakan dijangka lebih rendah daripada kadar cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada,” katanya.

Menurut Najib, kerajaan juga mencadangkan sistem taksiran cukai ke atas pendapatan aktiviti petroleum huluan ditukar daripada sistem taksiran tahun sebelum kepada sistem taksiran tahun semasa.

“Sistem taksiran formal turut ditukar kepada sistem taksiran sendiri yang terbukti dapat meningkatkan tahap pematuhan dan kutipan cukai,” ujarnya.

Beliau berkata, untuk meringankan beban cukai syarikat petroleum huluan, kerajaan mencadangkan cukai pendapatan bagi tahun taksiran 2010 berdasarkan pendapatan yang diperoleh pada 2009 dibenarkan dibayar secara ansuran selama lima tahun.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1024&pub=bajet2010&sec=Berita&pg=bb_35.htm#ixzz2WRRvAHcF
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment