Wednesday, August 8, 2012

PMBOA gesa kerajaan naik tambang bas


Publication: BH
Date of publication: Aug 7, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 005
Byline / Author: Oleh Syed Azwan Syed Ali


Kuala Lumpur: Kerajaan digesa menaikkan tambang bas ekspres dan henti-henti sebanyak 30 peratus di Semenanjung dan 40 peratus di Sabah dan Sarawak.

Ia berikutan kenaikan kos operasi pengusaha bas sejak empat tahun lalu.

Persatuan Pengusaha Bas SeMalaysia (PMBOA) turut mencadangkan kerajaan merangka formula kenaikan tambang secara automatik setiap dua tahun sekali untuk menampung inflasi dan kenaikan kos.

Ia adalah antara 15 cadangan dikemukakan PMBOA kepada kerajaan melalui memorandumnya untuk dipertimbangkan dalam Belanjawan 2013 yang akan dibentangkan pada 28 September depan.

Memorandum itu dihantar ke Kementerian Kewangan pada 30 Julai lalu.

Presiden PMBOA, Datuk Mohamad Ashfar Ali, berkata pengusaha bas berterima kasih kepada kerajaan kerana menubuhkan dana RM400 juta akhir tahun lalu untuk membantu syarikat bas henti-henti bermasalah dari segi kewangan untuk meneruskan operasi.

Bagaimanapun, katanya, tidak semua pengusaha memenuhi syarat ketat ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), selain pengagihan dananya mengambil masa lama, manakala syarikat bas ekspres tidak mendapat sebarang bantuan kewangan.

Kos beban pengusaha

Kenaikan kos operasi, termasuk penyelenggaraan, tol, kos tayar, casis dan badan bas serta gaji pemandu menyebabkan pengusaha tidak dapat lagi menanggung kerugian.

Kita harap kerajaan akan mempertimbangkan cadangan itu, selain cadangan lain seperti melanjutkan usia perkhidmatan bas, meramaikan bilangan pemandu bas, katanya kepada BH.

Kali terakhir kerajaan meluluskan kenaikan tambang bas pada Jun 2009.

Mohamad Ashfar juga meminta kerajaan memanjangkan jangka hayat perkhidmatan bas henti-henti dan ekspres dari masing-masing 15 dan 10 tahun kepada 20 dan 15 tahun.

INFO

13 Cadangan PMBOA

- Dasar nasional pengangkutan awam darat digubal secepat mungkin.
- Pengecualian kepada syarikat bas daripada membayar 1 peratus gaji kepada Tabung Pembangunan Sumber Manusia.
- Cukai jualan/duti import untuk bas dihapuskan.
- Galak pengusaha beli bas baru.
- Terminal/hentian bas dikendalikan kerajaan.
- Kadar tol dikurangkan/dihapuskan.
- Kadar insurans dikurangkan/dikawal.
- Kuota subsidi diesel ditambah/harga diesel dikurangkan.
- SME Bank batalkan syarat-syarat Tabung Bantuan Bas.
- Cukai Perkhidmatan dan Barangan (GST) yang dicadang dikelaskan semula.
- Elaun Cukai Pelaburan Semula diberikan kepada pengusaha.
- Beku Pengeluaran Permit Bas kepada pengusaha baru.
- Tambah bilangan pemandu.

No comments:

Post a Comment