Friday, December 27, 2013

Bayar cukai guna myCoID



Publication: HM
Date of publication: Dec 25, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 062
Byline / Author: Oleh Sofyan Rizal Ishak

Petaling Jaya: Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) menyarankan agar lebih banyak pihak menggunakan inisiatif Nombor Identiti Korporat Malaysia (myCoID) dalam urusan pembayaran cukai kerana ia memudahkan individu memulakan perniagaan berdasarkan piawaian Bank Dunia.

Ketua Pengarahnya Datuk Mohd Razali Hussain berkata, inisiatif terbabit diperkenalkan pada 2010, namun hanya beberapa agensi saja melaksanakannya seperti Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Kami harap semua pihak akan menggunakan inisiatif ini seperti dilakukan kebanyakan negara maju bukan saja bagi pembayaran cukai, malah urusan lain seperti pendaftaran dan penutupan syarikat," katanya pada Bisnes Metro, di sini.

MyCoID merujuk kepada nombor syarikat digunakan sebagai satu siri nombor rujukan tunggal untuk kegunaan pelbagai pendaftaran dan urusan dengan agensi kerajaan berkaitan.

Beliau berkata, kebanyakan urusan perniagaan pada masa ini menggunakan kod berasingan bagi setiap urusan dan ia dilihat mengekang pertumbuhan produktiviti setiap perniagaan di negara ini.

"Kami lihat apabila pelaksanaan inisiatif ini dilakukan secara menyeluruh, maka setiap peniaga mendapat kemudahan terbaik dalam menjalankan perniagaan sekali gus memperbaiki kedudukan negara dalam Laporan Menjalankan Perniagaan Bank Dunia bagi tahun depan," katanya.

Laporan 2014 itu menyaksikan Malaysia menduduki tangga keenam daripada 189 negara iaitu peningkatan sebanyak 12 anak tangga berbanding tahun sebelumnya.

Negara mencatatkan peningkatan dalam enam daripada 10 petunjuk, namun mengalami penurunan bagi dua petunjuk dengan pembayaran cukai adalah petunjuk mencatatkan penurunan paling ketara iaitu daripada kedudukan 15 ke 36.

Razali berkata, MPC memiliki pasukan yang memberi fokus mengenai langkah meningkatkan petunjuk terbabit yang perbincangan lanjut dilakukan dengan sektor awam dan sektor swasta bagi menjadikan negara lebih kompetitif seperti Hong Kong dalam aspek pembayaran cukai.

"Laporan ini menunjukkan usahawan Malaysia perlu melakukan urusan membayar cukai lebih daripada tiga kali berbanding Hong Kong dalam satu kategori. Kerjasama antara kedua sektor amat penting dalam meningkatkan produktiviti dan daya saing menjalankan perniagaan di negara ini," katanya.

"Langkah terbabit juga perlu dilaksanakan memandangkan purata cukai keseluruhan menunjukkan peningkatan daripada 24.5 peratus pada tahun lalu kepada 36.3 peratus dan ia agak tinggi berbanding negara ASEAN lain," katanya.

Beliau berkata, pelaksanaan peningkatan cukai keuntungan hartanah (RGPT) dan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang di laksanakan pihak kerajaan dilihat amat membantu dalam memastikan sistem pembayaran cukai lebih teratur dan produktif.

"Saya yakin polisi kerajaan mengenai pelaksanaan cukai pada masa ini akan memberi impak positif kepada negara dalam Laporan Menjalankan Perniagaan 2015 sekali gus turut membaiki sistem pembayaran cukai di Malaysia," katanya.

Prudence the key in subsidy removal


Publication: NST
Date of publication: Dec 25, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 014

WITH the proposed implementation of the Goods and Services Tax (GST) in 2015, the abolishment of sugar subsidies and the upcoming hikes in electricity and toll prices, Malaysians are looking at an upcoming period of inflationary prices.

Prior to Budget 2014, Treasury Secretary-General Tan Sri Dr Mohd Irwan had already suggested the complete elimination of existing subsidies, describing it as "a gradual liberalisation towards the market". As we approach this period with caution, will this further implicate the rakyat's lives?

As commonly practised globally, subsidies are provided by the government during the infant stages of an economy, especially in the energy sector. Maintaining a low cost for transportation stimulates demand for spending while industrial firms can operate at competitive costs.

This has a strong multiplier effect on the growth of Gross Domestic Product but only up to a certain threshold. Eventually the strength of this multiplier hits a plateau once the country's industrial sector is up and running, succumbing to the law of diminishing marginal returns.

Thus subsidy liberalisation should have been gradual over a long span of years to soften inflation and ease our economy through the transition to market-priced fuel.

Evidently, the government pursued the populist policy over the years and still maintains an artificially low-priced fuel up till today.

The subsidy scheme has several impacts from a socio-economic perspective: it drains government revenue, has fostered a deeply-rooted subsidy dependence syndrome and unintended beneficiaries receive the largest slice of the economic pie. The Centre for Public Policy Studies has six suggestions to address the matter:

Prices - Fuel goes up, vehicles come down

Economic principles suggest that consumers spending associate strongly between two complementary goods if they are bought to be used together, which in this case would be fuel with motor vehicles. Employing the policies of cutting subsidies and excise taxes together will be timely to entice public reception while also dampening the economic impact on private consumption and inflation. The revised National Automotive Policy to be announced next month provides a suitable opportunity to reduce vehicle prices to coincide with subsidy reforms. This will deliver two-fold benefits to the economy as the deadweight loss of taxes and subsidies are reduced.

Limit subsidies, prior to eventual removal

The best effort to limit subsidies in Malaysia is practised in the industrial sector for the purchase of diesel, which is set at market price for businesses and factories. The government launched a system of fleet cards for public transportation firms in 2006. Operators who registered with the Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs received a fleet card which entitled them to a 15 sen per litre discount. Transposing this system to the consumer sector would be a large task and prove costly, but it is feasible by associating the issuance of fleet cards with vehicle sales.

Substitute subsidies forvouchers as an alternative

1Malaysia People's Aid (BR1M) hand-outs are well-targeted but the problem of cash incentives is the inefficient utilisation to spend it on their intended purposes. It would be inadvisable to cut subsidies and channel it solely into hand-outs. Although BR1M is the populist policy, the additional revenue from subsidy cuts can be given back to the people in the form of redeemable vouchers for specific goods that they intend to provide for the poor. Fuel vouchers are similar to quotas which can be distributed at the filing of income tax, to control the amount of fuel each household or person can receive, for example, 50 litres per month.

Pick the right timing during a period of inflation

It will be tough for the government to reform subsidies during an inflationary period that Malaysia will soon experience. Selecting the right periods to shave fuel subsidies can possibly complement or clash with the scheduled price hike inflation and either dampen or swell the inflationary shock on the economy. The Finance Ministry will have to carry out comprehensive studies to identify appropriate timing windows which will help keep inflation under control.

Bridging the information gap

Addressing the people's needs is crucial in attaining a good reception from society. Transparency and extensive communication with the public is a key aspect in garnering public support. Engaging with society by committing to an elaborate five to eight-year liberalisation policy time frame would be a step forward in disseminating information effectively. There should be specific plans for gradual year-by-year reduction of fuel subsidies, such as 10 sen per litre per year.

Slashing government expenditure

The government, as the elected leader, must spend prudently in conjunction with the removal of subsidies. Taking away subsidies from the people is not the only solution to the budget deficit. It would be far easier to identify wastage and reduce expenses within the government coffers. Discipline and altruism are required from both the government and the people, working as a cohesive Malaysian unit.

'Jangan naik dulu...'


Publication: HM
Date of publication: Dec 24, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 028
Byline / Author: Oleh Syafiq Aznan

Shah Alam: Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) digesa menangguhkan kenaikan kadar fi dan lesen perniagaan baru yang dikenakan kepada peniaga dalam kawasan pentadbirannya mulai tahun depan.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, penangguhan perlu dilaksanakan MBSA supaya perbincangan antara pihak berkuasa tempatan (PBT) itu dengan peniaga berhubung kenaikan kadar baru itu dapat dijalankan terlebih dulu.

Menurutnya, hasil perbincangan itu, maklum balas juga perlu diambil kira untuk memastikan kenaikannya tidak membebankan mana-mana pihak.

"MBSA sebenarnya boleh menangguhkan pelaksanaan kadar baru itu bagi memberi penjelasan kepada peniaga mengenai rasional kenaikan kadar fi dan lesen perniagaan ini supaya peniaga lebih faham.

"Selepas mendapat maklum balas daripada peniaga, langkah yang sistematik perlu diambil untuk melaksanakan kenaikan kadar baru, bukan kenaikan mendadak seperti diumumkan sekarang," katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Beliau berkata, ada aduan daripada peniaga yang dipaksa menjelaskan bayaran pembaharuan lesen dalam tempoh singkat sememangnya dilihat sebagai tindakan yang membebankan golongan itu.

Tambahnya, peniaga terbabit mengadu kadar bayaran baru RM1,127 perlu dijelaskan sebelum 31 Disember ini walaupun menerima notis selepas 9 Disember lalu.

"Sekiranya peniaga terbabit gagal menjelaskan bayaran lesen dalam tempoh diberikan, denda 10 peratus daripada kadar lesen berkenaan akan dikenakan.

"Untuk kadar sebelum ini, hanya perkhidmatan dikenakan bayaran, tetapi untuk kadar baru, perkhidmatan disediakan dan tempat penyimpanan barang turut dikenakan caj.

"Tidak munasabah tiga jenis lesen dikenakan bayaran dalam satu premis yang sama," katanya.

Khalid berkata, kadar baru itu juga membebankan pembeli secara tidak langsung apabila mereka terpaksa membayar harga barangan lebih tinggi.

"Bebanan kenaikan fi dan lesen perniagaan mengakibatkan peniaga menaikkan harga barangan untuk menampung kos pembayaran lesen.

Jadi rakyat juga menanggung beban apabila terpaksa membeli barangan pada harga tinggi," katanya.

Pada sidang media sama, Abdul Khalid turut memuji langkah diambil Kerajaan Pusat dalam memperkenal Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) kepada rakyat kerana Kerajaan Pusat mengambil masa yang lama untuk memberi penjelasan kepada rakyat mengenai GST dan hanya akan dilaksanakan pada 2015.

"Sepatutnya MBSA mengambil langkah sama memberi penjelasan mengenai kadar baru ini sebelum melaksanakannya," katanya.

Jong pecah, yu kenyang


ARKIB : 26/12/2013
Oleh Dr. Siva
ANTARA gelagat perayu undi kedua-dua parti di Sekolah Kebangsaan Sedaka,
Yan, Kedah, pada Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau, November lalu. -
utusan/NOORADZRENE MOHD. NOOR
TEMPOH 365 hari sudah hampir sampai ke penghujungnya untuk tahun 2013. Ketika diawal tahun 2013, cakap-cakap ketika itu adalah 2013 merupakan tahun Pilihan Raya Umum (PRU). Sepanjang empat bulan pertama 2013, kita melihat ia lebih bersifat usaha berterusan untuk memenangi hati rakyat dengan kad laporan mentadbir sejak PRU Ke-12 2008 sehingga ke April 2013.

Kedua-duanya, baik Barisan Nasional (BN) mahupun pembangkang menggunakan perubahan lanskap politik arus perdana untuk memerangi persepsi pengundi agar berkecenderungan untuk sama ada kekal atau berubah tampuk pemerintahan di Putrajaya. ‘Ini Kalilah’ dan ‘Lain Kali Lah’ menjadi sebutan ramai. Akhirnya, pada 5 Mei 2013, PRU Ke-13 diadakan. BN kekal memerintah dengan 133 kerusi yang dimenangi berbanding gabungan parti pembangkang sebanyak 89 kerusi.

Dua Pilihan Raya Kecil (PRK) juga telah diadakan sejak Mei 2013; kekosongan kerana kematian dan keputusannya bersifat status-quo baik di Kuala Besut (BN-Terengganu) mahupun Sungai Limau (Pas-Kedah).

Dengan berakhirnya PRU Ke-13, pasca PRU Ke-13 pula memaparkan senario untuk meneruskan warisan kepimpinan dan bagi gabungan parti pembangkang, sudah pasti rancangan disusun untuk tidak menggagalkan usaha menawan Putrajaya lagi walaupun sekitar tiga bulan pertama parti-parti politik di peringkat nasional agak kepenatan, lesu, panik dan cemas melihat kewajaran keputusan PRU tersebut walaupun cergas berhadapan dengan pemilihan dalam parti.

Pemilihan berlaku dalam parti UMNO, Gerakan, MIC, Pas, DAP dan MCA. Ia melengkapkan cakap-cakap politik tanah air di penghujung tahun walaupun tidak sehangat di awal tahun 2013.

Bagi BN, apakah langkah seterusnya apabila melihat cabaran yang perlu ditangani. Adakah keputusan 133 kerusi akan kekal, naik atau menurun jika PRU diadakan esok, misalnya?

Beberapa persoalan dasar boleh dinilai semula oleh BN dalam mengatur perancangan strategik untuk tahun akan datang. Antaranya, ‘BN untuk siapa’ merupakan persoalan yang perlu dirungkai dan adakah kesemua parti komponen mempunyai jawapannya selepas berakhirnya pemilihan parti?

Kedua, adakah ‘parti menguasai kerajaan’ atau ‘kerajaan kuasai parti’ yang kini seolah-olah sering terlepas pandang walaupun saga politik berbeza. Ketiga, ‘di manakah BN lima tahun akan datang’; bersifat futuristik bukan bermakna melenyapkan sejarah parti tetapi membayangkan kedudukan masa depan dan bergerak 1,500 hari (anggaran kasar sebelum PRU Ke-14) ke belakang dalam menetapkan perancangan untuk menguasai sokongan dengan mengambil-kira senario terkini.

Peranan sebagai kerajaan dan pertubuhan politik adalah unik dan berbeza malahan barangkali ini akan membantu mencerna keadaan lesu pembabitan golongan belia dan beliawanis dalam parti hari ini. Proses ‘imbang dan periksa’ amat diperlukan supaya suara-suara kritikal tidak dilihat membangkang tetapi merupakan suara keramat yang mahu pembaharuan berterusan dari dalam parti. Jika ini dihalusi, ia boleh membawa lonjakan drastik pembabitan golongan muda belia.

Yang penting untuk dijadikan sebagai asas untuk bergerak ke hadapan adalah proses mengurus kejayaan keputusan yang diperolehi dalam PRU lalu yang mungkin diidamkan oleh parti seperti Parti Kongres di India dan LDP di Jepun. Mengatur pengurusan negara yang sedang membangun berbanding yang sedang pesat membangun dan mahu merealisasikan Wawasan 2020 adalah berbeza pendekatannya.

Perubahan kadar celik huruf, perbandaran, prasarana, kemudahan dan infrastruktur menunjukkan pencapaian Malaysia dalam isu ekonomi dan sosial sudah berbeza. Ia juga menjadi faktor penarik dan penolak ke atas pemetaan pemikiran politik semasa kerana peka kepada perubahan cita rasa persekitaran yang dihuni.

Ini bermakna, setiap pergerakan diteliti akibat pencapaian kejayaan tetapi kegagalan mengurus kejayaan akan membawa kepada pertembungan bukan di antara kerajaan dan pihak lawan tetapi kerajaan dan massa yang mana dalam Malaysia ia masih stabil. Namun, adakah ia akan bersifat kekal mengikut tilikan pihak berwajib terutama dalam kalangan kelompok ‘pertengahan’ atau ‘atas pagar’.

BN juga mesti melihat persoalan ‘siapa jauhi siapa’? Adakah ini lahir dari pengurusan kejayaan sehingga wujud kelompok yang sama ada bersama dalam proses mempertahankan kecemerlangan ataupun di sebaliknya. Ada yang ketika bersama pemimpin menyatakan semuanya baik belaka tetapi bila balik ke kawasan masing-masing memulakan perang saraf menentang kepimpinan tersebut mempengaruhi penyokong mereka kerana gagal dalam konteks perolehan peribadi dan bukan untuk parti.

‘Sokong bawa rebah’ amat berbahaya kepada parti kerana retorik ini akan sentiasa diingati oleh pengundi lima tahun lagi. Adakah sudah tiba masanya pendekatan kepimpinan perlu diubah tanpa bergantung kepada pihak tertentu tetapi melakukannya sendiri. Adakah pemimpin perlu menjadi pemandu teksi, pengunting rambut, pelayan kedai kopi atau wartawan mahupun penjual di pasar untuk memahami apa yang sedang dilalui oleh masyarakat agar tidak dilihat selesa dengan apa yang ada. Rondaan di waktu malam pernah dilakukan oleh Khalifah Umar al-Khattab untuk mengenal denyut nadi rakyatnya.

Adakah isu muktahir seperti ungkapan ‘petrol naik, elektrik naik, tol naik, gula naik, tambang bas naik, cukai pintu naik, tambang LRT naik, air naik, astro naik dan GST’ dibisik kepada kepimpinan atasan oleh pembesar politik akar umbi akan kesannya sebagaimana yang disenyapkan oleh sesetengah pihak untuk digunakan selepas 1500 hari lagi sebaik sahaja bermula kempen PRU Ke-14?

Apakah remedi yang terbaik atau kaedah alternatif untuk mengatasi kemelut ini bilamana akujanji PRU turut dipersoal oleh penyokong tegar sendiri yakni gurkha parti yang bertanggungjawab memastikan ‘jong tidak pecah, yu kelaparan’?

Barangkali, isu seperti ini memerlukan kompromi dan pengorbanan melangkaui ideologi politik agar kedua-duanya baik parti pemerintah mahupun pembangkang dapat duduk semeja melihat kepada masa depan kesejahteraan rakyat.

Politik berbakti@berhemah tidak boleh dipinggirkan kerana kelak ‘Jong pecah, Yu kencang’. Manifesto PRU sudah dijadikan kitab rujukan oleh pelbagai pihak dan jika ia dirungkai dalam jangkamasa 12 bulan akan datang, maka hasilnya akan memanfaatkan bukan sahaja massa tetapi parti sendiri.

Menilik semula apa yang sudah dilakukan sepanjang tujuh bulan lalu penting dalam mengorak langkah tahun 2014. Muhasabah dan perbetulkan kekhilafan sebagaimana yang pernah diungkap oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu dijadikan nota kaki agar kekuatan untuk melakukan transformasi bersifat konsisten dan bukan lagi memikirkan cara untuk berubah.

Pasukan sudah dibina, pasukan ini juga harus pastikan perpaduan, mantapkan barisan, perkemaskan strategi agar bilamana taufan atau halilintar melanda sekalipun, jong belayar deras dan kental bersandarkan kebijakan keseluruhan mereka yang berada dalam jong tersebut; ia sukar digugat hanya kerana keazaman menyusun secara kreatif dan tidak lalai dalam kegusaran persekitarannya kerana yang menanti jong akan dikemudi kembali di pesisiran laut dengan selamat adalah mereka yang berharapan besar, menanti suluhan masa depan yang jauh lebih baik dari tahun 2013.

PROFESOR MADYA
DR. SIVAMURUGAN PANDIAN
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains Malaysia

© Utusan Melayu (M) Bhd

GST: Pas diminta jangan guna alasan agama


ARKIB : 26/12/2013

SHAH ALAM 25 Dis. - Parti pembangkang termasuk Pas diingatkan supaya tidak menyalah tafsir dengan menggunakan alasan agama kononnya pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) oleh kerajaan adalah tidak adil dan zalim menurut konsep Islam.

Presiden Pertubuhan Ikatan Kebajikan dan Dakwah Selangor (IKDDS), Rosdi Long berkata, kefahaman itu dilihat tidak kena pada tempatnya memandangkan GST masih lagi di peringkat penelitian sebelum sistem percukaian itu dijangka dilaksanakan pada 2015.

Beliau berkata, Pas sepatutnya bersikap rasional dan mengambil langkah mendapatkan maklumat secara terperinci mengenai GST terlebih dahulu sebelum memberikan sebarang ulasan atau gambaran negatif serta menggunakan alasan agama sebagai hujah membantah pelaksanaan cukai itu.

"Kita khuatir penyalahgunaan alasan agama dalam membantah GST hanya akan menambahkan kekeliruan rakyat khususnya umat Islam. Sedangkan dalam ajaran Islam, seseorang itu perlu mencari kebenaran dalam sesuatu perkara bagi mengelakkan daripada terjerumus ke dalam lembah kejahilan.

"Gambaran dan maklumat salah yang diberikan oleh pemimpin pembangkang mengenai GST memberikan kesan terhadap rakyat malah besar kemungkinan jatuh kepada peringkat fitnah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan portal berita rasmi Pas, harakahdaily.net pada 21 Disember lalu yang menyiarkan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa pelaksanaan GST jelas bersifat zalim dan tidak adil menurut konsep Islam.

Menurut Abdul Hadi, GST itu ternyata bercanggah dengan konsep adil dalam Islam kerana mengenakan cukai kepada semua orang tanpa mengira kaya atau miskin.

Rosdi turut menegur Presiden Pas itu supaya tidak mengeluarkan kenyataan yang hanya bermotifkan politik mengenai GST tanpa merujuk kepada maklumat atau mendengar penerangan daripada pihak berwajib seperti Kementerian Kewangan.

© Utusan Melayu (M) Bhd

Kalau, aku, engkau, mereka kaya... tiada masalah


ARKIB : 25/12/2013
Oleh ABDUL RAZAK IDRIS

SEKIRANYA aku kaya, tidak mengapa. Namun di negara bernama Malaysia ini rakyat tidak semuanya kaya. Pelbagai golongan rakyat ada di bumi bertuah ini. Soal mencari kekayaan dan membelanjakan banyak cara boleh dilakukan.

Namun di sebalik mencari wang ia perlu juga dibelanjakan untuk memenuhi keperluan dan kehendak rohani dan jasmani. Tahun baru 2014 kenaikan dalam beberapa aspek kehidupan menyebabkan ada yang sudah kepanasan hingga ada yang saling tuding-menuding jari.

Dalam menangani masalah kenaikan bayaran tol, tarif elektrik dan taksiran cukai pintu (3T) semua pihak seharusnya bersikap terbuka dan tidak melenting hingga ada yang emosional memasang niat hendak menggulingkan kerajaan yang dipilih secara sah melalui Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) baru-baru ini.

Di sebuah negeri yang baru-baru ini kenaikan gaji Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) menjadi kontroversi, kita lihat kurang pula penyokong kerajaan tersebut yang berasa marah. Tidakkah kenaikan gaji orang atasan akan menyebabkan juga kenaikan harga barangan dan perkhidmatan dalam kalangan rakyat marhaen. Sebagai contoh seorang usahawan dan bekerja sendiri pasti akan terasa perit kerana kenaikan pendapatan orang lain selalunya tidak berjangkit kepada dirinya.

Jika kumpulan-kumpulan rakyat yang menentang kenaikan 3T ini berniat untuk mengadakan perhimpunan untuk meruntuhkan kerajaan, ada baiknya anda berfikir semula.

Adakah memprotes boleh mengubah suatu ketetapan yang telah dibuat atas asas-asas dan teori ekonomi yang rumit lagi memeningkan. Memanglah kalau bercakap burung kakaktua pun bijak mengatakan kenaikan tol sebanyak 50 sen tidak patut dan sebaliknya biarlah naik 10 sen atau 20 sen.

Hujah dangkal yang menyebut bahawa kenaikan 3T membebankan rakyat sewajarnya dirasionalkan dengan mencari asbab kepada kenaikan tersebut bukan sekadar membantah dan menimbulkan huru-hara hingga menyebabkan ekonomi menjadi barang pertaruhan. Bagi tarif elektrik pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah menguar-uarkan kenaikan tersebut di akhbar-akhbar arus perdana sejak tiga bulan lalu melalui siaran berbentuk iklan.

Sementara itu, kenaikan tol dilihat sebagai tindakan bersifat organisasi hasil perjanjian konsesi yang dimeterai bertahun-tahun yang lalu. Begitu juga kenaikan cukai pintu ia merupakan kenaikan bersifat organisasi dan tidak menyentuh Kerajaan Pusat yang diterajui Barisan Nasional (BN) secara langsung.

Pengenalan cukai perkhidmatan dan barangan (GST) juga menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat yang tidak mahu cukai tersebut dijalankan sebelum ia dilaksanakan. Yang lebih menghairankan cukai belum menjalani ujian masa tersebut pada peringkat tunas sudah mahu dicantas sedangkan tempoh untuk pelaksanaan masih ada berbaki setahun lebih iaitu pada tahun 2015.

Masa yang ada sepatutnya digunakan pihak Kerajaan Pusat untuk memahamkan rakyat yang sering menjadi mangsa penghasut di dunia nyata dan di dunia siber. Pelaksanaan cukai GST dikatakan menguntungkan pengguna maka kita berilah peluang untuk ia dilaksanakan barulah tindakan sesuai diambil bukannya membuat tindakan melulu tanpa usul periksa lagi.

Mutakhir ini, pada kenyataannya rakyat yang kaya hasil daripada perniagaan dan harta warisan tujuh keturunan tidak kisah pun apa barangan atau perkhidmatan yang naik harga. ADUN-ADUN atau wakil rakyat yang naik gaji pun bukan kisah sangat pasal kenaikan 3T tersebut kerana ia merupakan proses yang memerlukan masa untuk melihat kesannya kepada ekonomi setiap isirumah.

Sebaiknya kenaikan 3T mahupun perkara-perkara lain dinilai dengan masa bukannya dengan rasa yang pasti akan membinasakan negara. Justeru, sama ada rakyat mahupun pihak berkuasa dan organisasi perlu memainkan peranan pro-aktif menerangkan kepada golongan yang tidak kaya seperti penulis dan kawan-kawan di sektor kerja sendiri. Memang golongan yang terkesan bila 3T naik adalah golongan yang bekerja sendiri kerana kos tidak menentu.

Golongan miskin pada dasarnya memang tidak menggunakan tol mahupun menonton televisyen LCD hampir sedepa panjang. Cukai pintu pun tidak berapa mahal. Tapi yang akan menggelisahkan mereka pada waktu malam di kala tidur apabila disebabkan kenaikan 3T dan lain-lain akan menyebabkan kos yang mereka perlu tanggung dari segi barangan dan perkhidmatan yang dibeli sekali-sekala akan berubah dari harga semasa.

Kalau golongan pekerja sendiri naik gaji seperti ADUN-ADUN di Selangor, hendak naikkan apa pun tidak mengapa. Namun pada saat ini kalau aku, engkau mereka kaya… tiada masalah nak menyerap kenaikan harga barangan. Namun pada detik ini ia hanyalah kalau semata-mata, kaya belum tentu bila.

© Utusan Melayu (M) Bhd

Antara kesulitan rakyat dan minda menteri


ARKIB : 24/12/2013
oleh Salleh Buang
PENULIS ialah penganalisis undang-undang.

SEDIKIT masa dulu, bila harga ayam naik dan rakyat mula meluahkan rasa kecewa, ada menteri yang dilaporkan berkata "Jangan makan ayam", tapi cari alternatif lain seperti daging.

Di lain waktu, apabila segolongan rakyat menyuarakan rasa terkilan mereka tentang sistem pilihan raya di negara ini, ada Menteri yang dilaporkan berkata "Kalau tak suka sistem sedia ada di negara ini, boleh berhijrah ke negara lain". Kenyataan menteri ini kemudian disokong oleh seorang menteri lain, dengan kata-kata (lebih kurang), "Kalau tak suka, boleh duduk dalam hutan".

Begitu juga, bila pada suatu ketika, harga gula naik, dan rakyat mula menyuarakan rasa sedih mereka, ada menteri yang dipetik sebagai berkata "Jangan makan gula, untuk hidup lebih lama".

Baru-baru ini, bila berita bertiup kencang tentang kemungkinan tol lebuh raya akan naik dan rakyat (seperti telah dijangka) kemudian menzahirkan rasa kesal mereka, ada menteri lain pula yang dipetik telah berkata "Jangan gunakan lebuh raya. Gunakan jalan lama yang sedia ada".

Memandangkan jawapan-jawapan menteri seperti yang disebutkan di atas tadi itulah, saya faham kenapa Dr. Asyraf Wajdi Dasuki (tokoh muda yang baru dilantik anggota MT UMNO) telah menyifatkannya sebagai sebagai "kenyataan dangkal yang hanya menambah kemarahan rakyat"

Lalu beliau menasihatkan agar menteri-menteri kita merungkai "formula terbaik" bagi menyelesaikan kesulitan rakyat akibat "pelbagai kenaikan hampir serentak" yang sudah pasti akan memberi kesan buruk kepada kos sara hidup. berikut adalah jawapan menteri apabila setiap barangan di naikkan harga selepas 5 mei lalu.

Pada Selasa lalu (17 Disember) saya pulang dari Subang dengan pesawat udara Firefly dan tiba di lapangan terbang di Kepala Batas (dekat Alor Setar) kira-kira jam 3.45 petang. Ketibaan saya dengan kerusi roda disambut oleh seorang sahabat yang bertugas di situ. Dalam perbualan kita yang tidak dirancang itu, sahabat saya itu sempat berpesan kepada saya untuk melihat kandungan portal berikut setibanya saya di rumah nanti - http://ajensifakap.blogspot.com/2013/12/harga-barang-naik-najib-razak-hari-ini.html.

Untuk makluman pembaca Utusan, saya salinkan di bawah ini sebahagian sahaja dari apa yang saya temui di portal itu. Mengikut pemilik portal itu, kenyataan-kenyataan berikut dibuat oleh Menteri-Menteri kita semenjak 5 Mei lalu -

* "jika petrol naik, jalan kaki jangan bawa kereta".

* "jika tepung naik, jangan makan tepung, makan ubi".

* "jika tambang bas naik, hantar anak sendiri ke sekolah".

* "jika letrik naik, pakai lilin.. ".

* "jika tol naik, sila guna jalan biasa tiada tol".

* "gula naik untuk elak obesiti …".

* "jika tidak buat gst, malaysia akan bangkrap".

* "tambang lrt paling rendah di dunia, mesti perlu di naikkan sebab sudah 10 tahun tak naik-naik".

* "ayam naik jangan makan ayam, makan ikan".

* "harga rumah naik jangan beli rumah, sewa saja".

* "harga kereta naik tidak bebankan rakyat".

Berikutnya, saya dapati bahan yang sama juga telah disiarkan dalam portal lain, iaitu http://akuanakpahang.blogspot.com/2013/12/kerajaan-barisan-nasional-dikecam-hebat.html.

Rakyat kita yang tinggal di Lembah Klang sudah pun sedia maklum bahawa Suruhanjaya Pengangkutan Awam (SPAD) telah mengeluarkan kenyataan tentang kemungkinan tambang pengangkutan awam LRT dan monorel akan naik tahun depan (2014). Bagi SPAD, kenaikan itu wajar memandangkan sudah 10 tahun tiada kenaikan.

Kenaikan kos hidup sudah tidak dapat dielakkan lagi memandangkan bahawa selain kenaikan harga gula, harga petrol juga telah naik dan tidak lama lagi tarif elektrik (dijangka berkuatkuasa tahun depan).

Kenaikan tarif elektrik itu akan memberi impak negatif kepada negara. Mengikut Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, kadar inflasi negara dijangka meningkat daripada 2.8 kepada 3.0 peratus tahun depan.

Saya difahamkan oleh pihak yang lebih arif mengenai hal ini bahawa secara amnya kenaikan gaji rakyat kita (yang bekerja dengan majikan) adalah pada tahap 2.5% setahun sahaja, manakala kenaikan harga barang keperluan adalah lebih tiga kali ganda, iaitu 8.5% setahun. Perbezaan ini pastinya membebankan rakyat, terutama yang berpendapatan rendah.

Rakyat hairan bagaimana harga gula boleh naik tiga kali dalam tempoh kurang satu tahun. Kali pertama, harga gula naik adalah pada 6 Julai 2010, kali kedua pada 4 Disember 2010, manakala kali ketiga pada 9 Mei 2011. Alasan yang diberi oleh kerajaan adalah "rasionalisasi subsidi."

Rakyat negara ini tahu Malaysia adalah salah satu pengeluar gula utama dunia. Ada 4 buah kilang gula di negara kita, iaitu Malayan Sugar Manufacturing Co. Bhd (juga dipanggil Gula Prai), Central Sugar Refinery Sdn. Bhd, Gula Padang Terap Berhad dan Kilang Gula Felda Perlis Sdn. Bhd. Rakyat juga tahu Raja Gula Malaysia, Robert Kuok, merupakan antara orang terkaya di negara ini dan di rantau Asia.

Justeru, rakyat mahu tahu kalau Malaysia antara pengeluar gula utama dunia, bagaimana harga gula di negara ini boleh terus naik?

Pada Ogos 2012 lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan kepada rakyat negara ini bahawa usaha menangani kenaikan kos sara hidup rakyat akan terus menjadi "komitmen utama" kerajaan.

Harapan kita jaminan keramat Perdana Menteri ini akan terus ditunaikan, dan bila rakyat meluahkan rasa hati mereka mengenai kos sara hidup yang terus meningkat, hendaknya tidak ada lagi jawapan dari mana-mana menteri yang tidak masuk akal, seolah-olahnya memperbodohkan rakyat.

© Utusan Melayu (M) Bhd

Lunturkan semangat demonstrasi


ARKIB : 24/12/2013
Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my
Najib Tun Razak ketika berucap pada majlis penutup Seminar Pemerkasaan Ekonomi
Nasional di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan pada November lalu .
Seminar sehari itu bertujuan memberi kefahaman dan penerangan mengenai GST,
intipati Bajet 2014 dan agenda pemerkasaan Bumiputera. - BERNAMA
DALAM kebimbangan orang ramai terpaksa menyambut tahun baharu di sebalik bayangan perhimpunan haram pada 31 Disember ini, rupanya secara 'senyap-senyap' telah berlalu satu perhimpunan lain di Kuala Lumpur minggu lalu.

Pelancaran kempen anti-GST (cukai barangan dan perkhidmatan) pakatan pembangkang minggu lalu dikatakan hanya menarik 200 orang 'pengunjung' sedangkan pemimpin-pemimpin tertinggi mereka sanggup hadir sama mengikut laporan sebuah portal propembangkang.

Bagi menutup malu, ada pemimpin pembangkang menyalahkan rakyat kurang memahami isu dan kerana belum merasai kesan GST sebagai punca kurangnya peserta hadir menyertai kempen tersebut, kononnya itu cuma pelancaran kempen dan bukan perhimpunan raksasa.

Agak melucukan bila ada juga yang berucap menyuruh rakyat yang menyokong GST berpindah ke negara yang mengamalkannya seperti Kemboja dan Laos sedangkan mereka sendiri sebelum ini 'meroyan' bila disuruh berpindah ke negara lain jika merasakan tertindas di Malaysia.

Seorang lagi pemimpin pada majlis tersebut mengaitkan kebankrapan dengan pelaksanaan GST seperti yang berlaku di Greece tetapi 'ketua pasukan' mereka pula bersetuju tiada masalah dalam sistem tersebut, kononnya sistem itu berkesan dan telus selagi tiada 'ketirisan'.

Sama ada laporan portal itu sedikit tersilap lapor atau mungkin beberapa pemimpin politik yang 'keliru' tentang alasan untuk mereka mengajak orang ramai berhimpun menolak GST, hakikatnya umum tidak ambil pusing kempen tersebut mungkin kerana penganjur sendiri seolah-olah tidak pasti apa yang mereka 'anti' sebenarnya.

Majoriti rakyat sebenarnya mengharapkan apa yang berlaku itu antara petanda demam demonstrasi jalanan sudah berlalu tetapi cukuplah jika sampai masanya lebih banyak akal rasional mengatasi darah panas membuak-buak yang mahu turun ke jalan raya atas apa jua alasan, asalkan 'meriah'.

Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara (MPN), Profesor Datuk Dr. Zainal Kling berpendapat sambutan dingin dalam kempen tersebut petanda orang ramai sudah jemu dengan pembohongan dan janji kosong pihak terbabit.

"Masing-masing mahu meniru Siam dan Arab (adakan demonstrasi jalanan). Mereka ini peniru-peniru kejahatan dan penjahat, tidak boleh berlembut lagi, kena gunakan kata-kata kasar. Mereka hanya tahu mengganggu kesenangan hidup kita, mereka tidak senang hati bila Perdana Menteri berjaya melakukan sesuatu untuk kebaikan rakyat maka perlu juga menipu, mahu berdemonstrasi konon nak guling kerajaan," katanya.

Beliau yakin orang ramai sudah faham dengan janji-janji kosong golongan tersebut dan sudah malas menunjukkan sokongan dalam agenda dan program yang mereka anjurkan.

Tambahnya, rakyat melihat dan nampak kerajaan tetap membantu dalam bermacam situasi dan tuduhan pembangkang, maka sudah tidak peduli bila diseru keluar berdemonstrasi.

"Orang Cina pun sudah ambil iktibar dan semakin kurang menyertai program sedemikian, begitu juga orang Melayu dalam PKR. Mereka cuba burukkan kerajaan tapi tidak berlaku demonstrasi, sampai masa kita buang sahaja manusia seperti ini (penganjur) yang cuba merosakkan hidup kita.

"Pada 31 Disember ini juga sama, nak tiru Siam dan Arab tapi tak ada sebab nak demonstrasi seperti rakyat di sana. Saya rasa ramai tidak keluar turut serta, tak tahu pula jika orang DAP di Pulau Pinang kerana dikatakan perhimpunan itu akan dianjur di sana," dakwanya.

Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan pula melihat kempen anti-GST gagal mendapat sambutan kerana rata-rata rakyat sudah memahami kenapa GST perlu dilaksanakan.

"Isu GST melangkaui politik kerana melibatkan kepentingan negara. Mereka yang boleh fikir secara rasional akan terima kenapa GST itu perlu dan kerajaan juga sudah mengambil iktibar daripada beberapa siri demonstrasi sebelum ini.

"Kerajaan telah menggerakkan usaha penerangan isu GST, jelaskan kenapa ia perlu dilaksanakan. Semangat berdemonstrasi boleh dilunturkan dengan fakta dan logik akal dan akhirnya seruan perhimpunan itu tidak akan mendapat sambutan yang diharapkan," katanya.

Beliau melihat trend sambutan demonstrasi yang semakin luntur momentumnya hasil usaha kerajaan menerangkan persoalan dan kekeliruan tentang isu-isu yang cuba dimainkan pembangkang untuk meraih sokongan politik.

Beliau juga yakin penganjur kempen anti-GST tahu dan memahami mengapa GST perlu dilaksanakan tetapi demi laba politik mereka tidak mahu memperakuinya, menentang dan menuduh ia tidak sesuai.

"Mereka bukannya terkeliru tetapi demi kepentingan politik tetap menentang dan membiarkan fakta bertindih dalam isu GST ini, malangnya ia tetap tidak mendapat sambutan.

"Perhimpunan yang dirancang pada 31 Disember ini juga mungkin menghadapi nasib sama. Untuk mengajak rakyat ke jalan raya bagi menggulingkan kerajaan, mereka perlukan pemangkin yang besar," ujarnya.

Tambahnya, di Thailand pemangkin untuk beramai-ramai ke jalan raya adalah rakyatnya membenci Thaksin sementara di Kiev, Ukraine pula kerana rakyatnya bencikan Rusia.

Beliau menegaskan amat sukar untuk pembangkang menarik ramai peserta kerana perlu ada salah laku yang besar dalam kerajaan di mata majoriti rakyat untuk menarik mereka ke jalan raya.

"Segelintir kecil mungkin akan hadir tetapi untuk satu jumlah besar sukar dicapai kerana tiada salah laku besar dalam kerajaan kita.

"Tentu sekali pembangkang boleh mainkan isu kenaikan harga pelbagai produk dan perkhidmatan, itu isu paling mudah tetapi jika kerajaan beri penerangan yang cukup, mereka yang rasional akan terima dan menolak untuk ke jalan raya," jelasnya.

Mengambil contoh kenaikan tarif elektrik, beliau mengulangi penjelasan kerajaan bahawa ia bukan untuk keuntungan TNB mahupun pihak swasta sebaliknya rasionalisasi kos bahan api yang digunakan bagi menjana elektrik.

"Kerajaan perlu teruskan penerangan berlandaskan fakta, saya yakin rakyat boleh terima. Langkah penerangan ini penting walaupun pembangkang mainkan isu habis-habisan agar rakyat tidak menjadi mangsa diheret ke jalanan," tegasnya.

© Utusan Melayu (M) Bhd

Pakar: TPP bawa manfaat besar kepada Malaysia


26 Disember 2013

NEW YORK - Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), yang dirundingkan oleh beberapa negara anggota Asean, akan meningkatkan perdagangan, pelaburan dan akses pasaran ke Malaysia.

Naib Presiden (Dasar) Majlis Perniagaan US-Asean yang berpusat di Washington (USABC), Marc Mealy berkata negara anggota Asean, termasuk Malaysia, akan memperoleh manfaat menyertai TPPA.

Mealy, pakar dalam US-Asean dan perdagangan dan pelaburan US-Asean, merupakan anggota delegasi USABC ke Malaysia pada minggu ketiga November.

Beliau berkata, delegasi berkenaan memberi penerangan mengenai perspektif syarikat multinasional Amerika mengenai TPPA selain mengenai reformasi dasar dan pelaburan Program Transformasi Ekonomi generasi akan datang bagi meningkatkan daya saing global Malaysia.

"Delegasi itu juga bertukar-tukar pandangan dengan pegawai kerajaan Malaysia mengenai sektor keutamaan yang boleh ditumpukan oleh Malaysia apabila mengambil alih jawatan Pengerusi Asean pada 2015 dalam merealisasikan Komuniti Ekonomi Asean," katanya dalam temu bual dengan Bernama.

Anggota delegasi bertemu beberapa pegawai kanan serta ahli politik, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, katanya.

Mealy berkata, walaupun perbezaan yang wujud masih dirundingkan dalam TPPA, pemegang kepentingan awam dan swasta menyuarakan dengan jelas mengenai peluang-peluang perdagangan dan pengembangan pelaburan yang boleh ditawarkan oleh TPPA kepada syarikat kecil dan besar Malaysia.

"Kami percaya TPPA akan membawa manfaat besar kepada Malaysia dan bersedia untuk menyokong Najib dalam usahanya untuk menjayakan penyertaan Malaysia.

"Malaysia seperti tiga negara Asean lain (Brunei, Singapura dan Vietnam) dalam TPPA, berpeluang mencorakkan peraturan perdagangan global dalam industri pertumbuhan tinggi baharu dan memperoleh akses pasaran yang lebih besar untuk membantu mencorakkan peraturan perdagangan dunia yang baharu dan memperoleh akses pasaran yang lebih besar ke 11 lagi ekonomi dengan gabungan 40 peratus daripada keluaran dalam negara kasar dunia," katanya.

Beliau berkata, penyertaan Malaysia dalam memuktamadkan TPPA adalah satu lagi peluang untuk menyediakan persekitaran dasar domestik sebagai peneraju dunia dalam industri teknologi generasi akan datang seperi perdagangan elektronik dan analisis data besar.

"Peluang terbesar dalam mengembangkan aliran perdagangan dua hala dimuatkan dalam rundingan TPPA, jika kedua-dua negara bersetuju untuk meliberalisasikan pasaran domestik mereka dalam bidang di mana komuniti perniagaan lain mempunyai kapasiti untuk bersaing," katanya.

Mealy berkata, 2014 akan menjadi tahun yang menarik, berdasarkan pengumuman bahawa Presiden Obama akan melawat Asean dan kemungkinan Malaysia, pada April 2014.

Presiden Amerika Syarikat juga mungkin menghadiri sidang kemuncak Asean-US yang pertama kali berlangsung di Myanmar, pada November, katanya.

Beliau berkata, perbadanan Amerika memandangkan positif ke atas Malaysia dan menganggapnya sebagai lokasi yang baik untuk menjalankan perniagaan. - Bernama

Dr M: Kurang kos, bukan naik harga


MUHAMAD ADZHAR TAJUDDIN
27 Disember 2013
Tun Dr Mahathir Mohamad
SHAH ALAM – Tun Dr Mahathir Mohamad mengkritik kerajaan ekoran kenaikan tarif elektrik pada kadar 15 peratus yang menurutnya, agak tinggi.

Beliau berkata, tarif elektrik tidak seharusnya dinaikkan secara mendadak kerana akan membebankan pengguna.

“Ini akan memberikan bebanan kepada pengguna elektrik domestik selain memberi kesan kepada kos pengeluaran industri,” katanya dalam satu entri blognya, semalam.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, tarif elektrik jika perlu dinaikkan, boleh dilakukan secara berperingkat bagi mengelakkan industri yang telah memeterai perjanjian pengeluaran menanggung kerugian besar.

“Kerugian pemain industri akibat kenaikan tarif elektrik akan menyebabkan mereka membayar cukai korporat yang lebih rendah akibat tidak mendapat keuntungan besar,” katanya.

Dalam pada itu, kata Dr Mahathir, pembaziran mampu dielakkan sekiranya kerajaan serius bertindak dan mengambil iktibar daripada Laporan Ketua Audit Negara mengenai ketirisan.

“Kerajaan ada kalanya melakukan pembaziran kerana tidak memikirkan pulangan dalam sebarang bentuk perbelanjaan. Jika kerajaan berhasrat mengurangkan kosurus tadbir, mereka boleh melakukannya,” kata beliau.

Selain itu, katanya, pendapatan negara boleh ditingkatkan melalui pengurangan kospengeluaran berbanding menggunakan pendekatan menaikkan harga.

"Konsep ‘cost down’ merupakan salah satu alternatif terbaik bagi mengelakkan pembaziran sekali gus mampu menjana pendapatan. Ada masanya harga boleh dinaikkan. Ini mungkin mengakibatkan kemerosotan jualan dan keuntungan. Lebih baik mengurangkan kos atau sama ada mengekalkan atau meminimumkan kenaikan harga," katanya.

Jelas Dr Mahathir, perkara sama boleh dilakukan kerajaan.

"Semua kos boleh diteliti untuk menentukan mana yang benar-benar penting, kosmana yang boleh dikurangkan, atau perkhidmatan mana yang boleh diolah," katanya.

Mengulas lanjut, beliau tidak menafikan kerajaan memerlukan wang bagi mentadbir negara namun pada masa yang sama menyifatkan bebanan tersebut tidak harus digalas oleh rakyat sepenuhnya.

2 Disember lalu, Kerajaan mengesahkan kenaikan kadar tarif elektrik sebanyak 14.98 peratus atau 4.99 sen hingga 38.53 sen per kWh bagi Semenanjung Malaysia dan lima sen bagi Sabah dan Labuan yang akan berkuat kuasa Januari tahun depan.

Pada 2014, kerajaan dijangka akan menaikkan kadar tol di beberapa lebuh raya di negara ini.

Tambang pengangkutan awam LRT dan monorel juga dijangka dinaikkan.

Rundingan TPP hampir sampai ke kemuncak


27 Disember 2013

KUALA LUMPUR - Perjanjian utama perdagangan bebas abad ke-21, yang sedang dirundingkan oleh 12 negara dalam Lingkaran Pasifik, termasuk Malaysia, dijangka dimuktamadkan seawal 2015.

Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) itu penuh kontroversi dan menarik banyak kritikan dan bantahan daripada pelbagai pihak berkepentingan, yang berhujah bahawa perjanjian itu dijangka memberi manfaat kepada Amerika Syarikat (US), perbadanan besar dan mengancam kedaulatan negara manakala penyokongnya pula mendakwa ia mampu merangsang perdagangan.

Ini kerana TPP, yang melibatkan Malaysia, Singapura, Jepun, Vietnam, Brunei, Australia, New Zealand, Peru, Mexico, Chile, Amerika Syarikat dan Kanada, yang menyumbang kepada 40 peratus daripada keluaran dalam negara kasar dunia, akan memansuhkan halangan perdagangan dan membuka akses pasaran.

Pegawai Kanan Ekonomi Asean UBS Investment Bank Edward Teather berkata kerajaan di rantau Asean lebih bersedia untuk melibatkan diri dalam rundingan TPP dan mengambil beberapa risiko politik yang merupakan sebahagian daripada agenda pembaharuan mereka untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi berikutan peningkatan unjuran terhadap ekonomi US dan Eropah tahun depan.

"Kami menjangkakan eksport akan menyokong pertumbuhan ekonomi Asean tahun depan ketika kitaran kredit yang perlahan dan menyebabkan kurang keyakinan ke atas hutang dan defisit hutang semasa," katanya kepada Bernama.

Beliau menjelaskan bahawa kadar faedah yang terlalu rendah dan lanjutan kredit, mendorong rakyat untuk berbelanja terlalu banyak.

Bagaimanapun, Teather berkata krisis tidak berlaku di rantau ini disebabkan lembaran imbangan di kebanyakan negara di rantau Asia Tenggara masih bersih.

Dalam kes Malaysia, beliau berkata pemulihan dalam eksport dijangka menguasai ketika penyepaduan fiskal berterusan dengan kerajaan dijangkakan meneruskan agenda pembaharuannya, beralih daripada perbelanjaan subsidi yang membazir serta memberi tumpuan terhadap persekitaran perniagaan.

Dalam hal ini, beliau berkata TPP merupakan petunjuk pembaharuan mengenai kesediaan Malaysia untuk mengambil bahagian dalam rundingan yang mencerminkan kesediaan untuk berubah pada tahun-tahun akan datang. 

Teather mengunjurkan TPP akan dilaksanakan seawal-awalnya pada 2015, dengan manfaat ekonomi dalam kalangan negara yang mengambil bahagian, diperoleh selepas itu.

Sementara itu, Wakil Perdagangan US Michael Froman berkata kemajuan besar dicapai dalam empat hingga lima bulan lepas dalam memuktamadkan isu, mengurangkan perbezaan dan menumpukan perhatian kepada isu berkaitan politik dalam TPP.

Kami ingin memastikan perjanjian itu baik untuk semua negara yang terlibat," katanya kepada Bernama baru-baru ini semasa melawat Malaysia. Beliau turut membincangkan dan berkongsi perspektif dengan menteri, Kaukus parlimen TPP dan pihak berkepentingan.

Froman bagaimanapun tidak memberi petunjuk mengenai garis masa tertentu untuk memuktamadkan TPP, sebaliknya menyatakan bahawa kehadiran negara anggota berbincang dan mencari jalan untuk menangani sensitiviti, perbincangan boleh dimuktamadkan.

"Ini konsisten dengan standard tinggi keseluruhan perjanjian, dorongan untuk integrasi perdagangan di seluruh rantau ini dan selaras dengan matlamat Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC)," katanya. 

Dari segi sensitiviti dan isu-isu tertunggak, Froman berkata Bab Harta Intelek merupakan isu paling sukar dan mencabar.

Dalam rundingan menteri TPPA di Singapura dari 7 hingga 10 Disember, 2013, kenyataan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Malaysia menyatakan bahawa jurang yang luas masih wujud dalam banyak isu, dan memerlukan rundingan lanjut.

Banyak isu mengenai perusahaan milik negara, alam sekitar, hak harta intelek (IPR) dan akses pasaran, masih belum jelas dan perunding telah ditugaskan untuk meneroka penyelesaiannya, kata MITI.

Tarikh sasaran akhir tahun untuk memuktamadkan rundingan TPP yang ditetapkan oleh pemimpin pada Mesyuarat Pemimpin-pemimpin APEC di Bali pada Oktober 2013, terbukti sukar dicapai.

Malaysia terus berunding pada pusingan ke-18 dan 19 di Kota Kinabalu, Sabah dan Brunei tahun ini, menonjolkan kebimbangan khusus dan sensitiviti dalam bidang perolehan kerajaan, perusahaan milik negara, isu-isu Bumiputera, IPR, alam sekitar dan penyelesaian pertikaian pelabur serta keperluan untuk memberi fleksibiliti termasuk tempoh peralihan dan komitmen tertentu negara.

Malaysia terus bekerjasama dengan lain-lain anggota TPP mengenai butiran pelonggaran ini. 

Pada mesyuarat menteri TPP di Singapura membabitkan rundingan akses pasaran, mencatat beberapa kejayaan dalam penawaran anggota TPP, namun Malaysia meneruskan usaha untuk mendapatkan pakej yang lebih baik.

Malaysia membuat pendirian bahawa rundingan dengan pelbagai pihak berkepentingan sepatutnya menjadi sumber rujukan pada rundingan TPP yang sedang berjalan.

Perunding kini menyediakan jadual waktu kerja rundingan TPP akan datang. 

Sementara itu, mesyuarat TPP akan datang dijangka berlangsung pada Januari. 

TPP yang dikaitkan dengan serampang dua mata atau Kuda Trojan untuk dominasi ekonomi, pastinya mencetuskan minat besar. namun ia merupakan senjata berbahaya dan berkuasa atas nama 'perdagangan bebas' Abad ke-21. - Bernama

Cepat kahwin sebelum kerajaan laksana GST


MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI
21 Disember 2013

Rafizi Ramli
KUALA LUMPUR - Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli menasihatkan mereka-mereka yang masih belum berkahwin supaya menamatkan zaman bujang sebelum cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dilaksanakan pada 1 April 2015.

Jelas Rafizi yang juga merupakan ahli Parlimen Pandan, pelaksanaan GST akan memberi bebanan kepada bakal pengantin kerana terpaksa membayar lebih kepada katerer.

"Sekiranya GST dilaksanakan, semuanya turut akan terkesan, semua barang akan naik harga," katanya ketika majlis pelancaran kempen Faham GST - Tolak GST di Kelab Sulaiman, di sini, malam tadi.

Sementara itu, Rafizi menjelaskan hanya beberapa perkara sahaja dikecualikan GST sebaliknya hampir keseluruhan barang dan perkhidmatan akan dikenakan cukai tersebut, sekali gus akan menambah penderitaan rakyat.

"Hanya belacan, cencaluk, kacang dhal, beras, sektor pendidikan dan kesihatan sahaja yang akan dikecualikan GST, namun hampir keseluruhan barang dan perkhidmatan selain perkara itu akan dikenakan GST.

"Oleh itu, saya sarankan rakyat tolak GST kerana GST akan memberi bebanan kepada kita," katanya.

New year, new hope or new fear?


December 27, 2013
FMT LETTER: From Jimmy Puah Wee Tse, via e-mail

We are only days away from ushering in 2014. New year, new hope? Or more like New year, new fear.

By now the whole of Malaysia is well aware that as of Jan 1, 2014, the electricity tariff will rise by 14.99% in peninsula Malaysia. This is followed by the recent announcement by the government that toll on up to 15 highways in Kuala Lumpur and Selangor will also see an increase of 50 sen to RM2, also effective as of Jan 1, 2014.

The bad news does not stop there. Already schoolbus operators have requested schoolbus fares to be increased up to 40%; and taxi operators have also indicated the need to increase taxi fares due to increased fuel prices and maintenance costs.

All these come hot on the heel of this year’s post-election fuel subsidy reduction and total removal of sugar subsidy as announced in this year’s Budget speech. And of course, the mother of all fear, the Goods and Services Tax (GST) will be introduced come April 1, 2015.

It doesn’t take a genius to figure it out that 2014 is shaping up to be the ‘perfect economic storm’ for Malaysians. All these increases will only lead to inevitable higher goods and services prices and conversely less net disposable income for the people. Already economists have warned of a higher inflation rate for the coming year.

The government has been quick to defend all these by saying these are painful but necessary.

I disagree with the government’s argument. I would like to add here that I am not a subscriber to populist policy. Indeed the inherent weakness of democracy system is that at times politicians tend to appease the voters to the detriment and expense of necessary and sometimes unpopular policies.

No, I am voicing my disapproval because I don’t think the people should bear the brunt for the government mismanagement of the economy. Why should we the citizens and taxpayers bail out the government for their inept and lacklustre performance? In sum, these measures are painful but NOT necessary.

For example, Tenaga Nasional Berhad (TNB) has long argued the need to adjust the electricity tariff due to rising costs. Last year TNB achieved RM4.6 billion in profit.

On top of that the government is paying RM8 billion subsidy to independent power producers (IPPs) yearly due to very lopsided agreement for production of extra power reserve electricity which bring our national electricity reserve margin close to 50 percent, which is above most nations which stand at 5-10 percent.

If government is indeed sincere in wanting to reduce government expenditure, the first step should be renegotiating existing lopsided agreement with all the IPPs. If they refuse to renegotiate, the government can always pass a law for a windfall or special tax on the IPPs. Where there is a will there is a way. But does the government have the political will and interest to antagonise their cronies?

With regard to the necessary hike in toll rates, again the root problem is that the BN government has entered into agreements with toll companies which are highly disadvantageous to the government.

Many of these toll companies are given soft loans by the government with below market-rate interest to commence construction of their respective highways. Then they are awarded extremely lucrative contract terms which allowed them to increase toll rates every certain amount of years with lengthy concession periods. Litrak’s Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) for example has a concession period of 34 years from 1996-2030.

The government clearly is at a disadvantage since not only must they provide some sort of financial assistance up-front but the toll charges increment should also take into account the increased number of vehicles using the highways.

A cursory glance at the financial report would reveals how profitable these toll companies are.

i PLUS Berhad total earning for the year 2011 – RM2.515 billion;

ii Litrak – Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) (40km) – RM180 million;

iii IJM Bhd – KM Besraya Highway (16.6km) – RM48.3 million.

The government must realise that advances in technology means people are getting information and news from wider sources than ever. People are angry because they know the government is not curing the disease in the right manner.

Every year Malaysians are still reading about enormous amounts of wastage and financial incompetency by the government in the annual Auditor-General’s Report. High-level corruption cases such as RM250 million National Feedlot Corporation (NFC) cow scandal has yet to see judicial light and even after so many years the case has yet to be finalised in court.

The cancerous cell of corruption and cronyism must be cut out before the people are convinced such painful measures are necessary to take.

Unless and until then, the BN government would have to continue justifying the unjustifiable while the rakyat brace themselves for a tough and challenging 2014. Happy New Year to all.

The writer is PKR Johor state assemblyperson for Bukit Batu

Dr M tells govt to pay attention to AG’s report and improve efficiency


Posted on 26 December 2013 - 09:18pm
Last updated on 27 December 2013 - 08:54am


KUALA LUMPUR (Dec 26, 2013): The federal government should minimise wastage and improve efficiency to cut costs instead of raising the prices of goods and services.

Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad (pix)said by paying attention to the yearly Auditor-General's Report, Putrajaya can cut wastage and reduce the cost of governance.

"Every year, the auditor-general reports on wastage through improper procedures and carelessness but usually not much is changed so as to benefit from the auditor-general's criticism," he said in his blog today.

"There is no doubt that much money can be saved if the AG's criticisms are taken seriously.

"Even changing procedures can reduce costs."

To manage its growing expenses, Mahathir suggested that the government apply the concept of "cost down" as businesses do, saying it should examine everything that it does which contributes to the costs.

"The government often wastes money because it is not too concerned about the returns on its expenditure in whatever form. If the government is interested in reducing the cost of governance, it can do so and perhaps quite substantially," he said.

Weighing in on the current debate over rising prices, Mahathir said that people can accept that the government needs more money and higher tax rates to cover the cost of development with time.

"But should the increase be as big as it says? Should the taxes and rates come all at the same time?"

He said while people understood that higher tax rates are necessary to cover the cost of development, the rise in living costs has to move in parallel with incomes earned.

The former premier said the effect of raising taxes must be carefully studied first, because taxpayers cannot suddenly come up with the money to pay the new taxes and charges.

He pointed out that lately Malaysian individuals and businesses have to come up with more money because of the many increases in cost due to government policy decisions:

>> Firstly, the increase in minimum wage to RM900. This increase cannot be limited to those earning less than RM900 as those already earning RM900 and above will also need to be paid higher wages.

With this, the costs of doing business and producing goods and services have increased and in turn the cost of living for everyone has increased.

>> Over and above this, the government decided to reduce subsidies on petroleum products. Then, the electricity charges are going to be raised by15%.

"That is a big jump. It will upset the cost of production of goods which all use electricity, some at a high percentage as contracts which had already been made will result in losses and this in turn will reduce corporate taxes on profits.

"Can't the increase be in stages, for example, 6% per year for three years or longer," he asked.

>> For the people of Kuala Lumpur, new rates, some increasing by 2000 % are to be charged.

>> In 2015, the GST (Goods and Services Tax) will replace the sales tax. Obviously the government wants to collect more than the revenue from sales tax, and this must add to the cost of goods and services.

Mahathir proposed a gradual increase in taxes as a more viable option saying that tax hikes can be done in stages.

He said the government should really examine the tax rates to be introduced.

"It will not hurt the government too much but it will gain a lot of goodwill from people. They might even remember in the next election," he added.

Silence means tacit approval for price hikes, says minister


DECEMBER 27, 2013
Pakatan rally against assessment hikes at DBKL building in Kuala Lumpur,
December 16, 2013. — Picture by Saw Siow Feng
KUALA LUMPUR, Dec 27 — The failure by Malaysians to officially complain of price increases caused by government measures indicated their approval for the policies, Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Minister Datuk Seri Hasan Malek said today.

He also insisted that prices were determined by consumers and that the government has no role or power over the matter.

“We haven’t received any complaints. People have not complained, which means there is support. We don’t control the price, the consumers control it,” he was quoted as saying by The Star on its website today.

Since September, Putrajaya has embarked on aggressive cost-cutting measures after pressure grew for it to rein in a chronic budget deficit that traces back to the Asian Financial Crisis of 1997 and which has left Malaysia’s national debt at just below a critical legal ceiling.

It has pledged to bring its overspending down from around 5 per cent of gross domestic product now to 3 per cent by 2015.

Among others, it has reduced fuel subsidies, removed price control for sugar, allowed an increase in electricity tariffs and confirmed the introduction of the goods and services tax (GST) all within the space of four months.

Yesterday, former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad urged Putrajaya to balance the national budget by trimming its own expenditure before looking to add to the financial burdens of Malaysians.

The nation’s longest serving prime minister pointed out that there was ample opportunity to reduce wastages and leakages as evidenced by the annual Auditor-General’s report, before resorting to new and higher taxes.

Today, Hassan disagreed with Dr Mahathir’s suggestion but said the government would take it into consideration.

“We will look at Tun’s views as well as those of the public. We want the best system.”

- See more at: http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/silence-means-tacit-approval-for-price-hikes-says-minister#sthash.ODtf4kZA.dpuf