Friday, December 21, 2012

Penggantungan keputusan besar hanya bersifat sementara


TUAN IBRAHIM TUAN MAN
20 Disember 2012

RAKYAT diingatkan penggantungan beberapa keputusan besar kerajaan hanyalah bersifat sementara menjelang PRU13 sahaja. Terkini keputusan menggantung semua saman Sistem Penguatkuasaan (AES) dibuat kerana bantahan orang ramai dan usaha gigih Kempen Anti Saman Ekor (Kase) yang diterajui Pas terhadap peraturan yang menindas rakyat.

Walaupun Menteri Pengangkutan serta anggota Kabinet telah berulang kali menyatakan AES tetap akan dilaksanakan, namun terkini ia ditangguhkan oleh Jabatan Peguam Negara.


Yang aneh Menteri putus untuk laksana, manakala Peguam Negara boleh batal arahan Menteri. Inilah caca-merba yang sedang melanda Malaysia.

Tidak tahu siapa buat polisi dan siapa pelaksana polisi. Kalau begini keadaan lebih baik salah seorang letak jawatan. Kalau kira patut Peguam Negara kerana melanggar arahan menteri, tetapi kalau difikir semula arahan peguam negara dijadikan keputusan, bukan arahan menteri, maka eloklah menteri berkenaan letak jawatan.

Oleh kerana PRU13 dianggap sebagai PRU yang paling penting dalam sejarah negara di mana banyak projek mega untuk kroni terpaksa ditangguh dahulu kerana BN khuatir ia akan menjadi peluru bagi PR.

Di saat PR membawa isu utama bagi kepentingan rakyat, BN masih terkial-kial menggunakan isu lapuk seperti serangan kepada Presiden Pas, serangan peribadi pimpinan PR dan ugutan dalam mencari sokongan.

Apa pun rakyat perlu sendiri ingat, bahawa semua penangguhan ini samada AES, GST, tarif elektrik, cukai telefon prabayar dan lain-lain hanyalah bersifat sementara.

Kesemua ‘hadiah penangguhan’ ini hanya menanti keputusan pilihan raya umum sahaja sebelum ditarik balik.

Kalau keputusan menyebelahi BN, maka semua yang ditangguhkan ini akan dikuat kuasa semua, dan rakyat akan terus terbeban dengan pelbagai peraturan yang menyusah dan tidak masuk akal.

Di waktu yang sama, kroni terus mendapat habuan dari kalangan pemimpin BN, yang sedang kelaparan di keliling mereka.

Rakyat mempunyai kuasa memilih, sama ada ingin peraturan yang membebankan mereka diterus atau dibatalkan sahaja. Mengekalkan BN bermakna penangguhan sementara akan dikuat kuasa semula, atau menumbangkan BN, maka peraturan itu akan terus dibatalkan.

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan Pas Pusat

Thursday, December 20, 2012

Urus niaga sektor selamat diunjur berubah


Publication: BH
Date of publication: Dec 19, 2012
Section heading: Bisnes
Page number: 008

Kuala Lumpur: JPMorgan Securities (Malaysia) Sdn Bhd menjangka Malaysia mengalami perubahan urus niaga daripada sektor selamat seperti telekomunikasi kepada sektor pertumbuhan janaan domestik yang kurang berprestasi termasuk pembinaan, minyak dan gas, harta, perjudian dan media.

Dana tertumpu sektor selamat

Pengarah Eksekutif Penyelidikan Ekuiti, Mak Hoy Kit, berkata ketika ini banyak dana tertumpu kepada sektor selamat disebabkan tanggapan risiko pilihan raya.

"Bagaimanapun dan pada pandangan saya, sebahagian besar prestasi pasaran tahun ini dipengaruhi dagangan selamat," katanya mengulas Prospek Pasaran Ekuiti Malaysia 2013.

Beliau berkata, kumpulan berkenaan tidak cenderung memilih sektor berorientasikan luar negara seperti perkapalan dan perladangan serta tembakau kerana sektor itu kurang berkembang dan membabitkan risiko kawal selia.

Malaysia berdaya tahan

"Isu luaran, contohnya, 'tebing fiskal' Amerika Syarikat, pastinya akan menjadi risiko kepada mana-mana negara, tetapi dalam konteks serantau, Malaysia amat berdaya tahan.

"Ini disebabkan tahap penggunaan domestik negara yang baik, yang menyumbang lebih 50 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), serta pelaburan awam dan swasta, yang menyumbang 25 peratus," katanya.

Bagaimanapun, ketidakseimbangan seperti pendapatan cukai yang kecil dan hutang peribadi sektor isi rumah yang tinggi perlu diberikan perhatian, katanya.

"Tahun depan, selepas pilihan raya, kita mungkin menyaksikan pengenalan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan ini menawarkan kadar cukai yang lebih berdaya saing pada masa akan datang.

"Hutang yang mewakili 77 peratus KDNK tentunya adalah sesuatu yang membimbangkan, tetapi bank pusat amat berhemah dalam mengeluarkan garis panduan mengenai pinjaman berhemah," katanya.

Tahap pembelian harta juga sudah mula menunjukkan kelembapan tahun ini, tambahnya.

Mengenai harga komoditi, beliau berkata, kumpulan itu menjangkakan harga minyak sawit mentah (MSM) berada pada paras sekurang-kurangnya sembilan peratus lebih rendah tahun depan kerana peningkatan bekalan, manakala harga arang batu dijangka susut 4.2 peratus kepada AS$90 setan.

Kos margin MSM tinggi

"Bagaimanapun, bagi Malaysia, margin MSM antara kos pengeluaran dan harga jualan masih agak tinggi, jadi, saya tidak fikir akan ada kemerosotan permintaan domestik, cuma kadar pertumbuhan mungkin lebih rendah sedikit.

"Mengenai ringgit, kami ramalkan prospek bagi tahun depan lebih cerah, pada paras RM2.95 berbanding dolar AS," katanya.

Wednesday, December 19, 2012

GST in perspective


by David Lee. Posted on December 18, 2012, Tuesday

THE GST (Goods and Services Tax) Bill was first introduced in parliament for its first reading in December 2009.

The intention then was to implement the new tax scheme as soon as the GST system was in place and the proposed rate was 4 per cent.

Its implementation has since been delayed as the government studies its impact on society. Suffice to say, it will be introduced at some stage and it is thus important to have a good understanding of the GST.

GST is a form of indirect taxation. It can be defined as a domestic input credit consumption tax, meaning the GST will be levied on taxable supplies and, ultimately, consumers will bear the effects of the tax.

In order to minimise the GST’s impact on society, there will be exemptions and zero rating for certain types of transactions.

Malaysia has been recording fiscal deficits (government total expenditures exceeding the revenue it generates, excluding money from borrowings) for more than a decade.

For the year 2011, the budget deficit was 5.4 per cent of the country’s gross domestic product (GDP). The government intends to reduce the deficit and the target is to bring it down to 4 per cent of GDP by 2015.

In light of this, there is a need to introduce measures that can strengthen and stabilise the revenue base for the future, hence the proposal to implement the GST. Other reasons for implementing this new tax regime include the following:

Malaysia has a narrow revenue base, being dependent mostly on direct taxes. The contribution from oil and gas to the government’s revenue has been growing over the years and presently accounts for about 40 per cent of the total.

This is considered risky as oil and gas are not reliable sources of revenue over the medium to longer term because they are depleting natural resources and prices for such commodities tend to be volatile.

The government’s financial position can be addressed through the implementation of an indirect tax such as the GST. Many countries, including Singapore, have successfully adopted GST as a part of their fiscal strategy.

Studies by tax experts show the government can expect to collect an additional RM1 billion in revenue annually after the first year of implementation.

Not all businesses will be affected by the implementation of GST. Small businesses can expect to be exempted in order to save them the cost and effort of keeping records required if they are registered for GST. Such businesses need not add GST to the amounts at which they sell their products or supply their services, nor will they get refunds of the GST they pay on goods and services bought.

The amounts they enter in their accounting records relating to expenditure would be the total amount paid to suppliers, including any GST. For example, if they purchase goods for RM130 that includes RM5 for GST, they would enter RM130 in their purchases accounts and make no separate entries for the RM5 GST.

They will not charge GST on their sales and there will therefore be no impact on their customers.

Zero-rated businesses are businesses that will not add GST onto the selling prices of their products as their rates of GST would be zero.

Such businesses can however obtain refunds of all GST paid on the purchase of goods or services from the relevant authorities. Examples of zero-rated businesses include those selling children’s clothing and shoes.

Partly-exempt businesses include businesses that sell a variety of goods which are exempted, zero-rated and standard-rated.

These traders will have to apportion their turnover accordingly and follow the rules already described for each part of their turnover.

Meanwhile, taxable businesses will add GST to their sales invoices and they will be able to get a refund of the GST they pay on their purchases. Therefore, they will need to know how to charge and prepare appropriate GST sales invoices on a taxable supply. The following is an example for a typical taxable supply:

Senadin Wholesaler sells 10 rolls of black tape at RM6 per roll and 70 marker pens at RM2 each.

The goods are subjected to GST at the rate of 4 per cent. The customer is given a trade discount of 25 per cent by Senadin Wholesale (see Table 1).

Businesses which can get refunds of GST paid will not include GST as part of the cost recorded in their ledger accounts of expenses or fixed assets.

On the other hand, businesses which cannot get refunds of GST paid will include the GST.

At the end of each GST tax period, a GST return has to be filled in and sent to the Royal Malaysian Customs. A typical GST return is shown in Table 2.

GST owed by or to the businesses will be shown as separate items under Current Liabilities or Current Assets in their balance sheets.

David Lee is an associate lecturer in the Foundation Studies Department of the School of Business at Curtin Sarawak.


Read more: http://www.theborneopost.com/2012/12/18/gst-in-perspective/#ixzz2WjSIv86x

Sunday, December 9, 2012

Recognition for outstanding customer service


Publication: NST
Date of publication: Dec 8, 2012
Section heading: Business Times
Page number: 010

FOR nine consecutive years, the Malaysia Retailers Association (MRA) has held the "Service & Courtesy" Excellence Awards for Retailers as a tribute to those who have excelled in the retail industry.

"It is the ultimate symbol of recognition for the recipients and the highest accolade for those individuals, outlets and companies whose outstanding services play a significant role in rendering friendly and excellent customer service," said MRA president Raymond Teo.

The 2012/2013 event also marks MRA's 30th anniversary and was graced by Datuk Rebecca Sta Maria, secretary-general of International Trade and Industry Ministry.

The "Service & Courtesy" Excellence Awards for Retailers is one of many initiatives undertaken by MRA to improve the service standards of its members.

MRA hopes that through the awards, retailers will devote serious efforts and resources into upgrading their service and courtesy standards and put them into practice regularly and consistently.

The awards are also aimed at raising the status and professionalism in the sector through increased awareness and the implementation of a standardised retail service and courtesy programme.

Ultimately, it hopes to raise the overall standard of retail outlets in the country.

MRA said the awards look to act a model for the retail outlets and promote the importance of having quality service among players in the industry.

Teo said another objective of the awards is to enhance and sustain Malaysia's competitiveness and helping it to achieve the status as the preferred shopping destination at international level.

This, he said, can be achieved by raising service standard within the retail industry, as well as improving the overall performance through learning the best practices and processes worldwide.

This year's Awards were divided into six sub-sectors, namely Best Department Store, Best Hypermarket, Best Fashion & Fashion Accessories, Best Specialty Store, Best Supermarket and Best Pharmacy.

Almost 250 retail outlets were shortlisted for the awards this year.

Royal Selangor One Utama won the Overall Best Retail Outlet as well as Best Specialty Store awards at the event.

The other winners are Parkson KLCC for Best Department Store; Habib Jewels Ampang Point for Best Fashion & Fashion Accessories; Giant Hypermarket Kota Damansara for Best Hypermarket; Guardian Mid Valley for Best Pharmacy; and Mercato Pavillion for Best Supermarket.

Formed 30 years ago, MRA has played a vital role in promoting the country's retail industry.

"MRA was formed with the sole aim of bringing together all retailers under one umbrella for the advancement and betterment of common interests," said Teo.

MRA has over the years notched up several milestones.

Among them were running a series of workshop on "Best Practices in Retailing" in 2003-2004; hosting the second Malaysian International Retail Conference and Exhibition in 2004 and retail conference on "Retailing Challenges and Opportunities in an Economic Downturn" in 2009; organising the Retail Loss Prevention Forum in 2009; and holding a breakfast talk on "Up Your Image Quotient" in 2010 and workshop on "Energy Efficiency and Power Quality for Customers" in 2011.

This year, it has organised a series of Info Sharing cum Retail Chatz' session and collaborated with Open University Malaysia (OUM) and People Skills Asia Pte Ltd (PSA) on retail tertiary educational programmes and workshop on the goods and services tax (GST).

MRA is also unique compared to most other retail associations worldwide in that its members include various types of retail businesses ranging from hypermarkets to department stores, supermarkets, convenience stores, drug stores, food, fashion and accessories, specialty store as well as suppliers, wholesalers and other service-related organisations.

The retail industry plays a very important role both economically as well as socially, said Teo.

The retail industry is a RM83 billion revenue industry, with the 330 shopping malls throughout the country providing direct and indirect employment to more than one million people.

The industry also has a positive impact on other related industries such as logistics, finance, the real estate, media advertising, manufacturing , design and more.

Thursday, December 6, 2012

Unjuran KDNK naik 5.1 peratus


ARKIB : 05/12/2012

Oleh NORLAILI ABDUL RAHMAN
ekonomi@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 4 Dis. - Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menaikkan unjurannya terhadap Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia bagi keseluruhan tahun ini kepada 5.1 peratus berbanding unjuran sebelumnya iaitu 4.9 peratus.

Institut pemikir itu juga menaikkan unjuran bagi keseluruhan tahun 2013 kepada 5.6 peratus berbanding unjuran awal 5.4 peratus.

Menurut Pengarah Eksekutif MIER, Zakariah Abdul Rashid, semakan menaik itu didorong oleh unjuran yang lebih baik daripada Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia.

Malah, pertumbuhan ekonomi China yang sedang dalam frasa pengukuhan selepas merekodkan lonjakan beberapa tahun lalu turut menjadi sandaran positif kepada perkembangan ekonomi Malaysia.

"Banyak kerja-kerja pengukuhan (ekonomi) yang sedang dilakukan oleh China buat masa ini dan sekiranya kadar KDNK yang dicatat negara tersebut berterusan, ini memberi harapan untuk kita melihat prestasi ekonomi Malaysia lebih baik pada tahun depan," katanya kepada pemberita selepas perasmian Persidangan Ekonomi Kebangsaan anjuran MIER di sini hari ini.

Persidangan dua hari itu dirasmikan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Jelas Zakariah, ekonomi Malaysia masih bergantung kepada eksport dan permintaan domestik masih tidak mencukupi untuk melonjakkan KDNK.

"Melihat kepada ekonomi Malaysia, kita tidak mampu mencatat kadar yang lebih tinggi seperti 5.9 peratus atau enam peratus jika hanya bergantung kepada permintaan domestik untuk tempoh sederhana dan panjang.

Jadi, bersandarkan ramalan bahawa ekonomi China mengukuh dan pada masa yang sama krisis di Zon Eropah dan Amerika Syarikat akan selesai, kita akan mampu memulihkan semula sektor eksport. Namun, sekiranya situasi tersebut bertukar sebaliknya, kita pasti akan terkena impak yang besar," katanya.

Dalam pada itu, Zakariah turut mencadangkan perubahan struktur ekonomi bagi meluaskan asas perolehan negara dan tidak hanya bersandar kepada perolehan berasaskan minyak dan gas sahaja.

Jelasnya, selain pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), struktur cukai pendapatan individu dan korporat juga perlu dilakukan perubahan.

"Mesti ramai yang merungut apabila GST dilaksanakan, jadi untuk mengurangkan masalah itu, kerajaan seharusnya melakukan perubahan terhadap cukai pendapatan individu dan cukai korporat supaya menjadi lebih kompetitif," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20121205/ek_04/Unjuran-KDNK-naik-5.1-peratus#ixzz2WdBF4ZcG
© Utusan Melayu (M) Bhd 

MIER unjur ekonomi negara berkembang 5.6 peratus


Publication: BH
Date of publication: Dec 5, 2012
Section heading: Bisnes
Page number: 004

INSTITUT Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) mengunjurkan ekonomi Malaysia akan berkembang 5.6 peratus tahun depan dan 6.2 peratus pada 2014.

Pengarah Eksekutifnya, Dr Zakariah Abdul Rashid, (gambar) berkata pertumbuhan kukuh itu akan didorong oleh permintaan domestik dan pemulihan pertumbuhan ekonomi global.

Beliau berkata, unjuran MIER itu juga adalah berdasarkan unjuran Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia terhadap pertumbuhan ekonomi dunia yang dijangka mencatatkan pertumbuhan 3.3 peratus tahun ini dan 3.6 peratus tahun depan.

China pengaruhi pertumbuhan

"Berdasarkan perkembangan semasa dan unjuran yang dikeluarkan IMF dan Bank Dunia, kami mengunjurkan ekonomi Malaysia akan berkembang 5.6 peratus pada tahun depan dan 6.2 peratus pada 2014," katanya ketika ditemui selepas menyampaikan kertas kerja bertajuk "Tinjauan Ekonomi Malaysia" sempena Persidangan Tinjauan Ekonomi Negara 2013-2014 yang di-anjurkan MIER di Kuala Lumpur semalam.

Zakariah bagaimanapun berkata, pertumbuhan ekonomi negara tahun depan turut bergantung kepada pertumbuhan ekonomi China kerana negara itu adalah destinasi eksport utama negara.

Malaysia mampu mencatatkan pertumbuhan ekonomi melebihi enam peratus jika krisis hutang di zon euro dapat diselesaikan dan China kembali semula mencatatkan pertumbuhan ekonomi yang kukuh, katanya.

Mencabar ekonomi global

Beliau turut menegaskan, terdapat beberapa isu struktur yang perlu ditangani secara dalaman untuk memastikan ekonomi negara menjadi lebih berdaya tahan bagi tempoh jangka panjang.

Katanya, Malaysia memerlukan pembentukan semula dari segi cukai dalam usaha meningkatkan pendapatan negara pada masa depan dan mengurangkan pergantungan kerajaan daripada hasil minyak serta gas.

Pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dilihat tepat dalam usaha meningkatkan jumlah kutipan cukai tidak langsung di negara ini, katanya.

Ekonomi Malaysia berkembang 5.2 peratus pada suku ketiga 2012, disokong oleh permintaan domestik yang terus kukuh di tengah persekitaran mencabar ekonomi global.

Berikutan pencapaian itu, ekonomi negara dalam tempoh sembilan bulan tahun ini berkembang 5.3 peratus selepas mencatatkan pertumbuhan 4.9 peratus pada suku pertama dan 5.6 peratus pada suku kedua.

Tuesday, December 4, 2012

Firma Jepun yakin BN menang


2012/12/04 - 05:50:24 AM


Kuala Lumpur: Firma perunding pengurusan kewangan antarabangsa, Nomura International (Hong Kong) Ltd menjangka kerajaan Barisan Nasional (BN) akan mengekalkan kuasa pada Pilihan raya Umum ke-13 yang dijangka diadakan Mac tahun depan. 

Pakar ekonomi Asia Tenggara, Euben Paracuelles, berkata belanjawan diumumkan dua tahun lalu akan membantu kerajaan pemerintah mendapatkan sokongan daripada sektor berbeza ekonomi. 


Jangkaan kami ialah pilihan raya akan diumumkan hanya pada Mac (tahun depan) dan ada masa untuk kerajaan melaksanakan lebih banyak rangsangan. 



Tetapi sebaik saja selepas pilihan raya, kami fikir kerajaan perlu kembali semula kepada agenda pengukuhan fiskal dengan segera, katanya pada sidang media. 

Bagaimanapun, beliau berkata, pengukuhan dasar fiskal itu akan seiring dengan kelembapan di China pada setengah kedua 2013, yang akan memberi kesan kepada Malaysia melebihi lain-lain negara berikutan eksport komoditinya. 

Permintaan luaran Malaysia dijangka kekal lengang tahun depan dengan pertumbuhan yang terus lemah di Amerika Syarikat dan Eropah pada setengah pertama tahun depan dan di China bagi setengah tahun kedua, yang dijangka memberi kesan yang lebih besar kepada pengeksport komoditi tempatan. 

Mengenai cadangan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), Paracuelles berkata ia hanya akan dilaksanakan selepas pilihan raya umum. BERNAMA 

Nomura: PRU13 Mac, BN dijangka kekal kuasa


3 Disember 2012

KUALA LUMPUR - Firma perunding pengurusan kewangan antarabangsa, Nomura International (Hong Kong) Ltd menjangka kerajaan Barisan Nasional akan mengekalkan kuasa pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang dijangka diadakan pada Mac tahun depan.

Pakar ekonomi Asia Tenggara, Euben Paracuelles berkata belanjawan yang diumumkan pada dua tahun lepas akan membantu kerajaan pemerintah untuk mendapatkan sokongan daripada sektor berbeza ekonomi.

"Jangkaan kami ialah pilihan raya akan diumumkan hanya pada Mac (tahun depan) dan ada masa untuk kerajaan melaksanakan lebih banyak rangsangan.

"Tetapi sebaik sahaja selepas pilihan raya, kami fikir kerajaan perlu kembali semula kepada agenda pengukuhan fiskal dengan segera," katanya pada satu sidang media.

Bagaimanapun, beliau berkata pengukuhan fiskal itu akan seiring dengan kelembapan di China pada setengah kedua 2013, yang akan memberi kesan kepada Malaysia melebih lain-lain negara berikutan eksport komoditinya.

Permintaan luaran Malaysia dijangka kekal lengang tahun depan dengan pertumbuhan yang terus lemah di AS dan Eropah pada setengah pertama tahun depan dan di China bagi setengah tahun kedua, yang akan memberi kesan yang lebih besar kepada pengeksport komoditi tempatan.

Mengenai cadangan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), Paracuelles berkata ia hanya akan dilaksanakan selepas pilihan raya umum. - Bernama

Need for comprehensive awareness of GST before implementation – ACCA

by Venu Puthankattil, venu@theborneopost.com. Posted on December 3, 2012, Monday

KUCHING: Many parties, including the Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), have dedicated much effort to enhance awareness and education about the Goods and Services Tax (GST) to prepare for the imminent change to the consumption-based tax.

Outlining this, ACCA Malaysia country head Jennifer Lopez told The Borneo Post, “There have been many concerns raised by consumers and corporations on the implementation of GST in Malaysia, and those concerns are certainly valid. For this reason, our government has deferred implementation of GST since 2007.

“This is a matter that goes beyond the implementation of a new system.

“There must be comprehensive awareness as well, to ensure that everyone is thoroughly informed about how the GST will affect them,” she emphasised.

The country head pointed out that ACCA works with government agencies and other third parties to conduct awareness and instructional seminars for ACCA members on important tax matters throughout Malaysia.

ACCA is working with the Royal Malaysian Customs Malaysia to conduct talks on GST and has partnered with the Chartered Tax Institute of Malaysia this year to conduct over 40 tax seminars across nine states, covering topics such as real property gain tax, criminal tax investigations, tax audits, and national budget highlights.

When asked how ACCA adapts to the changing landscape of the accounting and tax issues, she said, “ACCA updates the syllabus for our tax and corporate reporting papers every year to ensure that our students study the latest rules and standards thereby making them industry-ready professionals.

“We also keep our members up-to-date with current issues and regulations via workshops and webinars (online seminars), as well as produce thought leadership through our Research & Insights programme.”


Saturday, December 1, 2012

'Perkasa Teman 1Azam'


2012/12/01 - 06:31:09 AM


Kuala Lumpur: Pergerakan Wanita UMNO mahu satu pelan transformasi ekonomi wanita diwujudkan dan dipantau di bawah Jabatan Perdana Menteri. 

Ketua Wanita Bukit Gelugor, Senator Norliza Abdul Rahim, berkata pelan khas itu diharap dapat meningkatkan tahap pembabitan dan peranan wanita dalam sektor ekonomi. 


Beliau turut mencadangkan supaya kerajaan mewujudkan koperasi khas untuk wanita yang mampu menjurus kepada pewujudan bank untuk kaum Hawa pada masa depan. 


“Langkah ini perlu kita mulakan kerana ia akan menjadi koperasi gabungan terbesar melibatkan golongan wanita dari 222 kawasan Parlimen seluruh negara,” katanya ketika menyokong usul ekonomi, semalam. 

Program basmi miskin 

Norliza turut mencadangkan program Teman 1Azam dipertingkat untuk membantu pesertanya, terutama wanita luar bandar. 

Ia adalah program pembasmian kemiskinan dengan cara meningkatkan pendapatan golongan miskin dan miskin tegar menerusi empat komponen iaitu azam niaga, azam khidmat, azam kerja dan azam tani.
 
Wakil Pahang, Datuk Shahaniza Shamsuddin pula berkata, pembangkang sengaja tidak mahu menerima hakikat bahawa keputusan yang dibuat kerajaan sentiasa mengambil kira kepentingan dan keselamatan rakyat. 

Sebagai contoh, katanya, isu cukai perkhidmatan kerajaan (GST) dan projek Lynas, masing-masing bagi mengurangkan beban rakyat serta menarik pelaburan ke Pahang, namun dibantah pembangkang kerana kepentingan politik. 

“Bila kerajaan perkenalkan GST, awal-awal lagi mereka kata ia bebankan rakyat, tapi sebenarnya GST membolehkan pengecualian cukai ke atas produk seperti padi dan sayur serta makanan asas, selain mengurangkan kos operasi peniaga sebanyak RM4 billion bagi semua sektor perniagaan dan RM1.4 bilion bagi sektor eksport. 

“Dalam isu Lynas, mereka sehingga kini sengaja tidak mahu menerima hakikat daripada kenyataan pakar nuklear yang memberi jaminan Lynas selamat beroperasi, malah keputusan Mahkamah Tinggi juga dipertikaikan mereka,” katanya ketika membahaskan usul ekonomi.

Friday, November 30, 2012

Langkah Wanita makin berani


Publication: BH
Date of publication: Nov 29, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 013
Byline / Author: Oleh Veena Rusli

Di sebalik peranan tradisi selaku perayu undi lantaran dilihat paling dekat dengan masyarakat, Wanita UMNO jelas memiliki kesedaran tertinggi dalam menyuntik nilai tambah sebagai pengukuh perjuangannya.

Tanpa mengabaikan tanggungjawab hakiki, ahlinya lancar membicarakan isu kepentingan bersama seperti keperluan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), kepentingan media sosial dimanfaatkan sebagai antara medium utama kempen pilihan raya dan bagaimana anak muda harus didekati untuk bersama UMNO.

Langkah Wanita UMNO sudah jauh ke hadapan. Sekali lawan bersuara, tiga kali mereka menjawab, sepatah lawan menyakat, tiga patah mereka menyengat. Zaman Wanita UMNO diam membisu sudah lama berlalu kerana mereka menyedari maruah parti perlu diletak di pelantar tertinggi.

Pengisian yang lebih relevan dengan perkembangan semasa membuktikan sayap UMNO pimpinan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil itu sekata untuk menjadikan medan tempur Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) seolah-olah misi menentukan hidup mati parti.

Berganding bahu

Parti akan terus hidup, kata perwakilan Perak, Datin Normahanum Ibrahim, sekiranya ahli memahami peri pentingnya mereka berganding bahu dalam mengotakan janji untuk terus berkhidmat kepada rakyat.

"Kita buat apa yang kita katakan. Kalau kita ikhlas, Insya-Allah, rakyat akan bersama kita. Semua pihak menyedari kepentingan PRU-13 dan usaha sedia perlu diteruskan, selain ditambah apa yang perlu," katanya.

Harus diakui, jenama Wanita UMNO selaku aset signifikan parti di peringkat akar umbi, dari bandar hingga ke kampung dan dari pekan hingga ke pedalaman, perlu dipertahankan, sejajar kedudukannya yang sebati dengan kehidupan rakyat.

Selepas sekian lama berbakti, tenaga penggerak sayap itu bukan sekadar diperlukan untuk khidmat asas seperti mengetuk pintu rumah orang kampung bagi bertanya khabar sakit pening dan beramai-ramai membantu menyediakan juadah di pusat penempatan sementara apabila bah melanda.

Sebaliknya, langkah ahli Wanita UMNO kini jauh ke hadapan. Keberanian Wanita UMNO dalam menyesuaikan pendekatan politiknya seiring keperluan semasa adalah isyarat jelas kesediaan anak buah Shahrizat menjulang tanggungjawab diamanahkan pucuk pimpinan.

Bergerak bersama

Paling utama, keterbukaan sikap ahlinya bergerak bersama rakan parti komponen naungan Barisan Nasional (BN) membolehkan capaian lebih meluas dalam kalangan masyarakat tanpa batasan polarisasi kaum.

Mungkin pesanan Shahrizat kepada semua ahlinya meninggalkan kesan mendalam di hati mereka: "Pastikan kita mempunyai hubungan baik dengan ketua bahagian dan semua pimpinan bahagian. Ini akan memudahkan kerja kerana keutamaan kita ialah memastikan nasib rakyat terbela."

Lewat petang semalam, perwakilan Wanita UMNO meninggalkan persidangan terakhir sebelum PRU-13 dengan berbekalkan momentum persediaan mental tertinggi untuk meneruskan perjuangan parti.

Ada kalanya, keyakinan disalahtafsir sebagai keangkuhan tetapi dengan Wanita UMNO, pakejnya adalah lambang keyakinan sebenar.

Tuesday, November 27, 2012

The dreadful Malaysia GST


Kuala Lumpur Nov 26

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak made a sudden announcement that a Bill relating to the proposed introduction of the goods and services tax (GST) will be tabled for first reading at the end of the current Dewan Rakyat sitting.

In order to increase tax revenue, the government may have no choice but to impose the Malaysia GST. However, the implementation date may be delayed to a year later.

Najib said that even after the Bill has been tabled for first reading, the public could still give their comments and the government would make amendments if necessary. This shows that the government is still collecting views from the public and the Bill may not be passed in the current Dewan Rakyat sitting, but it can be passed when the sitting resumes in March, or even June next year.

Many countries have introduced the GST and it is a more robust and effective way of increasing tax revenue. After the imposition of the GST, the government will be able to reduce corporate and personal income taxes.

Also, the government may provide more assistance to the poor and vulnerable groups. In the long run, it can benefit foreign investment attractiveness and economic growth.

Inevitably, the people will have to suffer in the initial stage and thus the government must ensure that the GST will not burden the low- and middle-income groups, affect consumption and the economy, as well as lead to inflation.

Najib said that once the GST is imposed, the rate will be lower compared to the current 5 to 10 per cent sales and service tax.

In Singapore, its GST rate in 1994 was only 3 per cent and it was then gradually increased to 5 per cent and the current 7 per cent. Meanwhile, some European countries impose a more than 20 per cent GST but they are developed high-income countries and we should not compare Malaysia with them.

Therefore, the GST rate should not be more than 3 per cent in the initial stage to avoid affecting consumer mood and make it more difficult for the economy to get out of the recession. Every year when it comes to year end, civil servants will spend much after receiving bonuses and special cash assistance.

If the GST rate is higher than 3 per cent, it will certainly affect businesses. Basically, the government may impose a tax on all consumer goods and services but impose the GST only on luxury goods, including jewellery, yachts, golf equipment, and luxury watches.

As many people are low- and middle-income earners, the government should not impose the GST on necessities, including government-subsidised sugar, flour and petrol. Cars should also be exempted as the government has already imposed a 100 per cent car import duty and high internal tax.

If the government imposes the GST on necessities, it will further burden the poor. It will also affect BN's efforts in defending its regime. In addition, the GST should not be a blow to the economy, particularly in important areas like real estate.

Just like Singapore, it allows Malaysia GST exemption for house buying and selling. I'm afraid that it may badly affect the whole industry if they still have to pay for the GST after paying the 5 per cent tax imposed on gains from the disposal of real property starting next year.

Another cause of concern is the GST may lead to inflation. The country has been facing inflationary problems after a number of increases in petrol prices in 2007 and 2008.

Even after petrol prices had been lowered later, prices of goods, especially food, remain high. Based on the government's effectiveness, I'm afraid that the imposition of GST may also mean red tape to business owners.

If the government really wants to impose the GST, it must strike a balance among the above-mentioned problems to avoid bringing the people a man-made disaster.

By Lim Sue Goan (mysinchew.com)

Wednesday, November 7, 2012

Menang pilihan raya: Saya optimis


NURUL IZZAH
6 November 2012


Insya-Allah, saya yakin dan komited bahawa Pakatan Rakyat akan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti. Tidak kira bila Parlimen akan dibubar; kami, rakyat dan negara sudah bersedia membawa perubahan besar demi Malaysia yang lebih baik.

Harapan rakyat seperti pertandingan akhir Piala FAM - padang sama rata, pengadil sama adil, perlawanan penentu juara telus - juga akan dilihat  dalam PRU13 walaupun penambahbaikan proses pilihan raya yang disarankan beberapa NGO, termasuk Bersih masih belum dilaksanakan sepenuhnya.

Dua minggu lepas ini, Perdana Menteri dalam ucapan pada perhimpunan agung parti MCA memberikan tumpuan menakutkan rakyat dengan hujah bahawa Pakatan Rakyat jika menang akan merosakkan negara.

Pada pengamatan saya ucapan Perdana Menteri menunjukkan perbezaan naratif atau ‘jalan cerita’ politik di antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat, di mana BN menggunakan ‘hujah politik menakutkan’ manakala Pakatan Rakyat bersandarkan kepada ‘hujah politik pengharapan’ yang menggariskan masa depan lebih cemerlang

‘Hujah politik menakutkan’ yang pertama dan paling utama digunakan BN atau khususnya Umno adalah, Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat menang - adalah tidak benar.

Bukankah Najib menyatakan pada Perhimpunan Agung Umno 2010, bahawa kedudukan istimewa orang Melayu seperti terkandung dalam Artikel 153 ‘kemas terkunci’ dalam Perlembagaan Persekutuan dan walaupun mana-mana parti politik memiliki dua pertiga kerusi Parlimen tidak akan dapat mengubahnya tanpa persetujuan Raja-Raja Melayu?

Bukankah juga sudah dinyatakan adanya ‘lima sama dan lima beza di antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional yang menjadi garis politik untuk penilaian rakyat?

Lima persamaan yang wujud adalah mengenai tiang-tiang pokok kenegaraan - di mana kedua-dua gagasan politik ini sama pendirian mengenai - Perlembagaan Persekutuan menjadi teras demokrasi; Institusi Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Negara; Islam sebagai agama rasmi; Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan Kedudukan Istimewa orang Melayu dan penduduk Bumiputera.

Rakyat harus sedar bahawa kelima-lima tiang ini terpelihara dan tidak berubah sedikit pun walau berlaku perubahan di Putrajaya. Justeru, perbezaan yang wujud di antara PR dan BN adalah mengenai prinsip dan pendekatan pemerintahan.

Perbezaan utama adalah prinsip pemerintahan negara atau mengenai di mana - letaknya ‘kuasa memerintah’ - iaitu sama ada kuasa di tangan rakyat atau kuasa di tangan Elit – dalam bentuk demokrasi atau autokrasi.

Monday, October 29, 2012

Gradual reduction of car prices needed


Publication: NSUNT
Date of publication: Oct 28, 2012
Section heading: Cars, Bikes & Trucks
Page number: 014

THERE was wide speculation before the recent budget that there would be some sort of gradual reduction of taxes on cars.

Such a move would have certainly proved very popular with the rakyat who have had to endure high car prices for more than a generation now.

Again, we were all disappointed when the government chose to ignore this matter, citing that it could not afford to do so in view of the loss in revenue involved.

Many of us had been hoping for such reforms when the Afta agreement came into force but somehow Malaysia managed to wriggle its way out of it.

Malaysians pay amongst the highest car prices in the world.

Some of us may remember the good old days (i.e. in the mid-80s) when you could get a Toyota Corolla or Honda Civic for about RM25,000.

Then came Proton. Car prices slowly moved up as a result of protectionism where in Malaysians were "forced" to buy the cheaper Malaysian cars as prices of foreign cars kept moving up.

In the early 1990s, the prices of Corollas and Civics rose to about RM50,000. By the mid-1990s, it was about RM80,000 and by 2000, it had breached RM100,000.

A 1.8 Corolla or Civic now costs about RM115,000. A similar car in Thailand is about RM20,000- RM 25,000 cheaper. It costs RM40,000 less in Langkawi.

Notwithstanding all the sacrifices we have had to endure over the last 25 years, our national car project is a failure.

Despite that, we are still saddled with high car prices as the government is unwilling or unable to reduce taxes on cars in Malaysia.

The simple reason is that we have a very inefficient system of tax collection in Malaysia wherein only 10 per cent of the working population pay taxes.

I joke with my friends that the only time most businessmen pay their share of taxes is when they buy their Mercedes.

Those of us who are salaried or honest enough to declare all our income are unfortunately saddled with double the taxes. First, in the form of income tax and then again through excise duties, import duties and sales taxes when we buy our cars.

For example, based on the comparison of car prices in tax-free Langkawi and Peninsular Malaysia, when someone buys a Honda City, he pays RM27,000 in taxes up front to the government in excise duties. If he gets a 2.0 Accord, he pays RM53,000 in taxes. (See Table for Comparison of Car Prices of Popular Japanese sedans in Peninsular Malaysia and Langkawi)

If he keeps his car for five years, he effectively pays between RM5,000 and RM10,000 in taxes a year and he doesn't even realise it.

Every year, more than half a million vehicles are sold in Malaysia and the government collects RM8 billion in excise duties.

On the other hand, the government spends RM40 billion on subsidies and more than half of that amount goes to fuel subsidies.

The government can offset the amount lost from excise duties by correspondingly reducing the fuel subsidy and improving public transport. GST too may be a necessary evil.

A reduction of prices is not going to result in a huge jump in the number of cars on the road as most buyers are constrained by the amount they have budgeted for transport, i.e. how much they can pay per month for the hire purchase installment, parking and fuel, etc.

People will just be able to get better cars for the same price or they will have more money in their pockets to buy other things and enjoy a better standard of living.

The government should also reduce the ma ximum period allowed for financing a car from the current nine to seven and ultimately five years as it was before prices of cars in Malaysia sky rocketed.

Maintenance cost for cars normally starts to increase after five years of ownership and use.

Therefore, anyone keeping their car beyond five years should ideally be debt free, so they can channel the money towards maintenance of their older car.

All this can be done gradually over a period of five years whilst the government improves the public transport throughout Malaysia.

The present system cannot be allowed to continue to remain indefinitely wherein taxes imposed on cars in Malaysia are just too much of a burden on all Malaysians.

Whichever party wins the next election,this issue cannot be ignored and the next five years will truly be a critical period in the direction our nation takes.

We need to look into a gradual reduction of prices in Malaysia so we can all enjoy a better standard of living.

Dominic Pillai

Penang

Tuesday, October 23, 2012

GST berselindung disebalik Bajet 2013?


Salmiyah Harun,03 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Kerajaan BN jelas tidak ikhlas dalam pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), malah kelihatan seperti menggunakan tipu helah untuk mengaburkan pelaksanaan ini dalam Bajet 2013 yang dibentang minggu lalu.

Menurut Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkifli Ahmad, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Menteri Kewangan jelas ingin meyakinkan sektor kewangan bahawa kerajaan persekutuan mampu untuk meneruskan pentadbiran biarpun dipenuhi ketirisan dan budaya rasuah serta kronisme.

"Perenggan 80-83 dalam Ucapan Bajet Menteri Kewangan mengandungi kod-kod yang berkata kepada sektor kewangan bahawa pelaksanaan GST amat hampir," katanya dalam sidang media bersama Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, dan Ahli Parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong.


Antaranya, perenggan kod 80 berbunyi, selain daripada peralihan sistem subsidi pukal kepada subsidi bersasar, kajian semula sistem percukaian kebangsaan akan diteruskan bagi memastikan sistem cukai negara akan lebih menggambarkan kedudukan kewangan setiap isi rumah.


Peralihan daripada sistem cukai berasaskan pendapatan kepada sistem cukai yang lebih menyeluruh serta saksama akhirnya memanfaatkan semua rakyat Malaysia.

Manakala kod 81 pula berbunyi, langkah ini tidak dilaksanakan secara tergesa-gesa mahupun semberono tetapi selepas kajian teliti dan pelaksanaan penuh tertib dibuat.Ia tidak akan mengesankan rakyat terbanyak khususnya golongan berpendapatan rendah serta sederhana kerana perkara-perkara asas sama ada makanan, perumahan mahupun pengangkutan awam akan terus dilindungi.


Jelas Dzulkifli, Perenggan 145 pula menunjukkan pemotongan satu peratus cukai adalah berkaitan dengan pelaksanaan GST, yang secara asasnya bermaksud penjimatan yang dinikmati dari pemotongan ini akan akhirnya dibayar balik melalui GST.


"Dalam proses peralihan daripada sistem cukai sedia ada yang berasaskan pendapatan kepada sistem cukai yang lebih adil dan saksama, Kerajaan mencadangkan kadar cukai pendapatan individu diturunkan satu mata peratusan bagi setiap kumpulan pendapatan bercukai tahunan melebihi RM2,500 ringgit sehingga RM50,000," katanya.


Bagi Dzulkifli, Ucapan Perdana Menteri ini jelas bercanggah dengan kenyataan yang dikeluarkan kabinet beliau. 


GST, cukai kekayaan serentak


ARKIB : 22/10/2012


Pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan merupakan kaedah paling berkesan bagi kerajaan mewujudkan aliran pendapatan baharu. - GAMBAR HIASAN

KUALA LUMPUR 21 Okt. - Kerajaan disaran melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan cukai kekayaan (wealth tax) serentak bagi mengelakkan isu ketidakadilan terhadap golongan pertengahan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan BoardRoom Ltd., Kim Teo berkata, memandangkan pelaksanaan GST sebelum ini dikatakan akan membebankan golongan kelas pertengahan kerana mereka merupakan kumpulan pengguna utama dalam ekonomi, pengenalan cukai kekayaan dapat merapatkan jurang antara golongan kaya dan pertengahan.

''Pengenalan GST merupakan kaedah paling berkesan bagi kerajaan mewujudkan aliran pendapatan baharu, dan pada masa yang sama mengurangkan penggantungan ke atas pendapatan menerusi petroleum.

''Kerajaan belum memperkenal GST disebabkan mahu rakyat menyedari sepenuhnya impak positif sistem percukaian baharu itu kepada negara kerana sebelum ini banyak pihak beranggapan cukai tersebut akan membebankan golongan pertengahan manakala golongan kaya tidak merasa kesannya.

''Mahu tidak mahu kerajaan bakal mempekenalkan GST kepada orang ramai tidak lama lagi," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Cukai kekayaan bertindak sebagai levi bersandarkan kepada nilai agregate pegangan isi rumah yang dianggap sebagai kuasa membeli termasuk rumah, tunai, deposit bank, pelaburan dan sebagainya.

Teo berkata, dengan meringankan beban kelas pertengahan atau miskin dan merangsang pelaburan dalam aset komersial, tunai yang lebih untuk dibelanjakan akan mengurangkan kebergantungan kepada kerajaan terutama daripada segi keperluan sosial seperti pendidikan yang lebih baik kepada anak-anak.

Katanya, secara tidak langsung perkara itu dapat menggerakkan mobiliti sosial iaitu lebih ramai orang dapat mencapai potensi produktiviti sepenuhnya serta menambah baik ekonomi.

''Manakala peningkatan perolehan kerajaan dari cukai kekayaan itu, boleh digunakan untuk mempromosi pelaburan awam seperti pendidikan, infrastruktur pengangkutan dan sebagainya, selain itu pertambahan perolehan juga boleh mengurangkan pinjaman kerajaan," jelasnya.

Teo berkata, setakat ini tidak banyak negara yang memperkenalkan cukai kekayaan dan di Amerika Syarikat sendiri perkara itu masih didebatkan.

Sementera itu, terdapat laporan yang menyatakan kaedah yang lebih jelas dalam pelaksanaan GST dijangka dibentangkan tahun depan selepas kerajaan meningkatkan tahap kesedaran terhadap sistem percukaian baharu tersebut.

Selepas Rang Undang-undang GST diwartakan, ia akan mengambil masa kira-kira 18 bulan sebelum percukaian baharu itu dikuatkuasakan.

Rang Undang-undang GST dibentangkan di Parlimen pada Disember 2009.

GST itu dicadangkan dikuatkuasakan pada suku ketiga 2011, bermatlamat meluaskan asas percukaian dan mengurangkan defisit negara.

Selain itu, Boardroom Corporate Services (KL) Sdn. Bhd., mengunjurkan sumbangan perolehan dari cukai langsung untuk 2013 akan berlebihan walaupun jumlah perolehan kerajaan untuk 2013 akan menunjukkan pertumbuhan marginal hanya 0.7 peratus..

Penasihat Cukainya, Kenneth Lim berkata, perolehan dijangka disumbangkan oleh cukai langsung akan berkembang 4.4 peratus terutama daripada korporat sebanyak 6.5 peratus dan pembayar cukai individu sebanyak 10 peratus.
''Cukai tidak langsung juga diunjur berkembang 4.0 peratus,'' katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20121022/ek_01/GST,-cukai-kekayaan-serentak#ixzz2WdBjofge
© Utusan Melayu (M) Bhd