Saturday, October 17, 2009

Tumpu strategi penggunaan


ARKIB : 16/10/2009


KUALA LUMPUR 15 Okt. – Kerajaan dijangka menggunakan pendekatan strategi penggunaan tempatan sebagai sebahagian daripada beberapa strategi untuk merancakkan ekonomi negara, kata Presiden Persatuan Pelabur Malaysia (MIA) Datuk Dr. PHS Lim.

Katanya langkah itu perlu berikutan Indeks Pengeluaran Perindustrian (IPP) suku kedua tahun ini menguncup tahun ke tahun dan ekonomi global, terutama Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah kekal lembap dengan kadar pengangguran sekitar 10 peratus di AS.

“Untuk berbuat demikian, kerajaan kemungkinan memotong cukai pendapatan sekitar 1.0 peratus ke atas cukai pendapatan individu atau mengurangkan duti import,” katanya kepada Bernama.

Penggalakan penggunaan tempatan juga penting kerana Malaysia sendiri mempunyai penduduk sekitar 25 juta orang, kata Lim. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Menteri Kewangan dijadual membentangkan bajetnya yang pertama pada 23 Oktober, sejak mengambil alih jawatan Perdana Menteri dari Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Mac tahun ini.

Oleh kerana eksport telah merosot, katanya Malaysia perlu mengekalkan penggunaan domestik bagi mencapai pertumbuhan berpatutan bagi 2010.

Lim berkata, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kemungkinan berkembang 2.0 peratus pada 2010 berbanding penguncupan 4.0 peratus hingga penguncupan 5.0 peratus pada 2009.

Katanya, Malaysia telah memberikan tumpuan sebagai sebuah negara berorientasikan eksport, dengan menduduki tangga ke-17 di dunia dan membenarkan ringgit berada di bawah nilai sehingga 30 peratus.

“Jika Malaysia mempunyai asas mata wang yang kukuh, rakyatnya boleh menjadi kaya raya.

“Sebelas tahun lepas, sebelum Krisis Kewangan Asia, nilai ringgit berbanding dolar AS ialah RM2.40 bagi setiap dolar AS. Nilainya hari ini ialah RM3.39 bagi satu dolar AS walau pun mata wang AS itu mengalami kelembapan,” katanya.

Presiden MIA itu juga menyatakan bajet kali ini juga tidak menawarkan banyak habuan kerana kerajaan telah melancarkan dua pelan rangsangan, iaitu RM7 bilion pada November tahun lepas dan pelan rangsangan untuk tempoh dua tahun sebanyak RM67 bilion pada Mac tahun ini.

Selain itu, katanya sesetengah perunding cukai menjangka kerajaan Malaysia memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang turut dikenali sebagai cukai nilai tambah.

“Ini bermakna para pengguna perlu membayar cukai setiap kali mereka membeli barangan atau perkhidmatan.
“Bagaimana pun, keputusan Pilihan raya Umum 8 Mac tahun lepas yang buruk, kerajaan kemungkinan menangguhkan dahulu pelaksanaan cukai itu,” katanya.

Mengenai industri automotif, Lim berkata kerajaan juga kemungkinan menghapuskan sistem AP (Permit Kelulusan) untuk pengimportan kereta bagi membenarkan persaingan sihat para pengimport.

Di segi pelaburan langsung asing (FDI) pula, katanya, ia telah merosot bagi tempoh enam bulan lepas dan kerajaan kemungkinan mengumumkan pada hari bajet itu langkah meliberalisasikan lagi dasar pelaburan serta syarat dan peraturan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih kompetitif.

Yang penting sekali, Lim berkata Malaysia bernasib baik kerana Bursa Malaysia, pasaran modalnya, telah pulih sejak Januari tahun ini dengan permodalan pasaran dicatatkan RM940.232 bilion sehingga hari ini berbanding dengan paras tertinggi RM1.1 trilion pada awal 2007.

Pemulihan pasaran kewangan itu telah merangsang perbelanjaan pengguna dan keyakinan pengguna dan ini sebaliknya menjana persekitaran ekonomi yang lebih baik, katanya. – Bernama

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1016&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_01.htm#ixzz2WRNBV2Dn
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Friday, October 16, 2009

Elak bahayakan ekonomi


ARKIB : 15/10/2009


KUALA LUMPUR 14 Okt. - Kerajaan perlu melakukan pembaharuan cukai di negara ini termasuk meluaskan asasnya bagi meningkatkan sumber pendapatan yang banyak bergantung kepada sumber asli.

Pengarah Eksekutif Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER), Datuk Dr. Mohamed Ariff Abdul Kareem berkata, perluasan sumber pendapatan perlu dilakukan sebelum kekurangannya menimbulkan kesan bahaya kepada ekonomi negara dalam jangka panjang.

Beliau berkata, pendapatan negara telah menunjukkan penurunan ketara sedangkan perbelanjaan semakin meningkat.

Pada 2008, daripada jumlah pendapatan kerajaan sebanyak RM160 bilion, sebahagian besarnya atau 41 peratus disumbangkan oleh minyak dan gas, cukai korporat 24 peratus, pendapatan lain 26 peratus dan personal sebanyak sembilan peratus.

''Berdasarkan pendapatan semasa dan aliran perbelanjaan, MIER mengunjurkan defisit bajet negara boleh mencapai 15.2 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

''Kita tidak boleh bergantung sangat kepada sumber minyak dan gas kerana harga komoditi semakin tidak menentu dan rizab juga berkurangan.

''Saya pasti kerajaan mempunyai pelbagai pendekatan untuk meningkatkan pendapatannya kerana jika sudah mencapai paras ini (15.2 peratus) kita sudah berada ditahap bahaya,'' katanya.

Malaysia pernah mengalami defisit fiskal terbesar sehingga 16 peratus pada tahun 1980an.

Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan sewajarnya mengumumkan perlaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada Bajet 2010 sebelum ia diperkenalkan pada 2011 atau 2012.

Jelas beliau, Malaysia sepatutnya memperkenalkan GST pada 2007, tetapi menangguhkannya kerana kadar inflasi tinggi ketika itu.

''Kita patut melaksanakan GST kerana bilangan pembayar cukai di negara ini masih lagi kecil.

''Jadi, kalau GST dilaksanakan, semua pihak perlu membayarnya kerana cukai itu berdasarkan perbelanjaan dan bukannya pendapatan. Mereka yang kurang berbelanja tidak terjejas,'' ujarnya.

Beliau juga meramalkan kerajaan menurunkan cukai korporat dan individu sebanyak satu hingga dua peratus dalam Bajet 2010.

Katanya, penurunan cukai-cukai itu tidak akan menjejaskan pendapatan kerajaan kerana ia mengambil kira prestasi ekonomi pada 2010 lebih baik pada tahun ini.

''Saya menganggapnya sebagai tonik kepada keperluan ekonomi selepas kerajaan melonggarkan polisi liberalisasi dan untuk merealisasi hasrat menjadikan Malaysia sebagai pusat pelaburan serantau,'' tambahnya.

Kadar semasa cukai korporat adalah 25 peratus manakala cukai ke atas pendapatan pula sebanyak 12 peratus berdasarkan pendapatan tahunan berjumlah RM35,000 hingga RM50,000.

Beliau juga meramalkan Bajet 2010 bakal menyaksikan peningkatan kadar defisit fiskal yang lebih besar kepada lapan peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding 4.8 peratus pada tahun lalu.
Angka itu lebih besar berbanding unjuran kerajaan sebanyak 7.6 peratus.

''Saya berpendapat pungutan cukai tahun ini tidak akan mencapai sasaran kerajaan dan sekiranya jumlahnya lebih rendah berbanding jangkaan, perbelanjaan akan meningkat.

''Kemungkinan besar defisit bajet untuk 2010 naik antara lapan dan sembilan peratus pada 2010 tetapi ia bukan sesuatu yang membimbangkan,'' katanya.

Mohamed Ariff berkata, Malaysia telah mengalami bajet defisit selama 46 tahun sejak kemerdekaan 52 tahun lalu.

Malaysia hanya mengalami lebihan pendapatan selama enam tahun sahaja.

Beliau menambah, keadaan itu berlaku kerana Malaysia kurang disiplin fiskal dan takut untuk mencuba mengimbangi akaun meskipun ketika ekonomi stabil.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1015&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_01.htm#ixzz2WRMkZAd0
© Utusan Melayu (M) Bhd 

When should Malaysia implement GST?



OCTOBER 15 2009

As Budget D-Day draws near, anticipation is high as to whether Goods and Services Tax will be heard again.

OVER 140 countries already have it. Practically all our Asean neighbours have it. We had planned to have it too. Originally proposed as Sales and Services Tax (SST) in the early 90s, it was postponed at the eleventh hour.

Adopting a more internationally recognised name, the Goods and Services Tax (GST), it was again proposed in the 2005 Budget. It too suffered the same fate, allowing more time for preparation. As businesses debated the move, the consuming public rejoiced.

As Budget D-Day draws near, anticipation is high as to whether GST will be heard again. Let us consider.

Current state of play

Looking at the economic numbers, many are arguing that something has to be done. The national budget deficit has been forecast to hit 7.6 per cent of gross domestic product in 2009.

Slow economic conditions and uncertain global outlook are not contributing favourably to the government's direct tax revenue, whether corporate or individual income taxes.

The government has responded by announcing expenditure cuts of up to 15 per cent to manage the national budget deficit.

Malaysia as a member of the World Trade Organisation has committed itself to reducing its import tariffs.

Additionally, with the proliferation of Free Trade Agreements that Malaysia has signed, collection of Customs duties and indirect taxes are also down.

Our current indirect tax regime on goods and services has also been regarded as inefficient.

Both sales tax and service tax are single stage taxes. Once paid, these taxes are embedded into the cost structure in the production and supply chains, causing a cascading effect.

If tax collection is missed at that single point, the revenue is practically lost for good to the government. Coupled with challenges associated with enforcement, this has resulted in a sizable grey economy which pays little, or no tax.

A revamped tax system, which is efficient and having a broad base is seen to be the desirable answer to the situation we now face.

GST anyone?

GST is a multi-staged consumption tax that has been proposed to replace the current single stage sales tax and service tax.

Being a broad based tax, GST can be charged on practically all supplies of goods and services.

This fits well with the announcement made by the Prime Minister recently that Malaysia's tax base needs widening to manage the national budget deficit.

GST adopts a credit offset mechanism whereby tax charged on supplies made by a taxable business may be net off against tax paid on inputs to production.

Only the difference is remitted to the government. The netting off goes on along the production and supply chain until the household consumer purchases the goods or services. The household consumer, not qualifying to claim the net off under GST, bears the burden of the tax.

GST is also known to encourage compliance and can be viewed as a self-policing tax. This is because the credit offset mechanism encourages businesses to register themselves to claim the input tax credits on purchases.

Combined with the broad base nature of the tax, it would be fair to say that a large portion of the grey economy will not be spared too.

Wish list

The question that remains is "When should Malaysia implement GST?", and not "Should Malaysia implement it?".

Whatever the date, an early announcement would be welcomed so that sufficient time is allowed for businesses to prepare for the tax.

A single, low rate of tax should be a good start. As an indication, the current service tax rate is 5 per cent and sales tax is generally at 10 per cent.

A high turnover threshold for registration to catch larger businesses will be helpful to reduce confusion and enhance compliance. Small businesses should be given the option to elect to be subject to GST.

Opponents usually cite inflation as their main objection against GST. However, experiences from other countries have shown that design adjustments could be made to mitigate the rakyat's burden.

Measures including reduction of personal income tax rates and exempting basic necessities from GST could be considered.

Also, Malaysia already has a price control list for certain essential goods that is meant to lessen the burden of the lower income group.

The early announcement and good design of GST should be complemented by a good public awareness and education campaign to ensure the acceptance and smooth introduction of the tax. Indicative price effect lists should also be considered to allay inflationary fears.

While the need seems pressing, one might ask if now is the right time to introduce a new, or even a revamped replacement tax? Well, by early evening on 23 October 2009, all doubts should be dispelled!

The writer is the executive director of KPMG Tax Services Sdn Bhd